icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search
Älskar livets goda sidor, mat, dryck, djur, golf och resor. 

Nyheten i mitt liv mitt lilla döva barnbarn.
22 augusti 2020 13:57
2

Jag kämpar inte utan fallit totalt

Jag är fortfarande fet, min kropp närmar sig 100 kg, paniken är total och väldigt ledsen och omotiverad. Vad har jag inte prövat... men jag är odisciplinerad det beror endast på mig. Det enda bestående med vikten är matdagboken. Höll på att glömma övervikten. Får se vad jag ska hitta på härnäst.

Kommentarer

  • 22 aug 2020 21:04

    Problemet är att motivation kan en person inte ympa in i någon annan, den måste man hitta själv. Det kan vara en tanke, en idé, en dröm. Något som gör att man är beredd att ta tag i det som besvärar en, alldeles oavsett vad det är. 

    Det är aldrig kört, du loggade in och du skriver. Du kämpar på något plan fortfarande. Håll fast vid det. Kanske är det så att små steg och förändringar inte är din grej? Händer det för lite? Det kanske är din melodi att vända upp och ner och in och ut på hela matlivet, testa något helt bakochfram och få stora resultat snabbt? Jag vet inte, jag vet inte vad du testat innan. Allt låter det som, men det tror jag är en cynisk överdrift smiley

    Har du funderat på var övervikten kommer från, varför du överäter till att börja med? Är det känslomässigt, tristess eller vanans makt? Det är lättare att bryta mönstret om man ser det tänker jag. Det tog rätt lång tid för mig att komma på det.
    Pepp!

     

  • 23 aug 2020 09:39
    gittan52

    Först vill jag gratulera till att du har lagt cigaretterna på hyllan, som du skrev om i det senaste blogginlägget. För många av oss innebär det ju en viktökning.

    Du skrev också att du precis påbörjat Kickstart Lchf tillsammans med din man. Hur gick det?

    För snart 1,5 år skrev jag om vad som hände mentalt med mig efter att ha läst boken ”Tio i tolv” av bl.a. Alexander Rozental

    https://www.matdagboken.se/blogg/gittan52/naagot-haender-mentalt

    För mig har det varit viktigt att de förändringar jag gjort först satt sig i huvudet. Som när jag t.ex. beslutade mig för att helt sluta med alkohol.

    Eftersom jag registrerar vad jag äter (för det mesta) samt väger mig varje dag och dessutom får ut en del information från min pulsklocka, såg jag ett mönster på viktuppgång, dålig sömn och hög vilopuls de gånger jag druckit vin till maten.

    Med hjälp av boken och ”motivationskorset” som beskrivs i den, bestämde jag mig för att utesluta alkohol helt. Jag hade ingen tidsgräns utan ville mest prova vad det gav för effekt. Jag kan säga att det fortfarande fungerar bra att vara utan det.

    Trots att jag nu är i mål, efter att ha gått från 104 kg till nuvarande 78, så provar jag mig fram med vad som påverkar min vikt på olika sätt, inte registrera, inte titta på min dagliga vikt etc.

    Jag hoppas att du kanske kan få lite inspiration av MD:s artiklar och av andra bloggar så att du nu stannar kvar och fortsätter blogga. Du är säkert inte ensam om dina tankar. heart

Logga in för att skriva en kommentar.