icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

Vegetariska kostråd till frisk anorektiker

Nykomling
2 inlägg
29 september 2016 15:51

Hej! Jag behöver alla råd jag kan få just nu.

För några månader sedan bytte jag jobb, från ett där jag slet med bokstavliga hästgöra, runt en mils promenad varje dag, mycket släpa/dra/bära/knuffa under tiden osv, till ett betydligt mycket mer stillasittande jobb (soffan nästan hela arbetspassen). Detta tillsammans med något som nästan börjar kännas som ett sockerberoende har fått mig att skjuta i vikten. Jag har under många perioder i mitt liv varit väldigt aktiv på gym och andra sätt, kickboxning, löpning osv osv. Men jag har noll vanor kvar. 
Problemet när jag går till gymmet just nu är att jag har så oerhört svårt att hitta glädjen i träningen efterom nästan allt handlar om besvikelsen över att vara så milsvida från den form jag varit i tidigare. Jag har dessutom ett ganska knepigt livspussel eftersom att både jag och min sambo jobbar skift, ibland dygnslånga, och nästan alltid olika från vecka till vecka. 

Vad är era råd för att göra träningen rolig och en del av vardagsrutinen igen? Och hur skulle ni lägga kosten. Enligt kcal-beräkningen här behöver jag ligga på ca 1350 kcal per dag för att gå ner i vikt, vilket jag vill (ca 7 kg) Som sagt jobabr jag väldigt märkliga tider som sträcker sig över tiderna för "normala" måltider. På grund av yttre omständigheter på jobbet är det svårt att äta hemlagad mat, nästan alltid köps det mat från thai-restauranger eller som bäst något färdigt från delikatesdisken i mataffären. 
Väl hemma äter vi vegitarsikt. 
Jag vill alltså åt en så vegitarisk kost som möjligt, som ger mig den energin jag behöver för min löpning och andra pass, som tillgodoser proteinbehovet för att återuppbygga muskler, och som i den bästa av världar håller en så jämn nivå av socker som möjligt i blodet för att underlätta min adhd. 
Till råga på allt vill jag att detta är så "enkelt" som möjligt utan att behöva stå med teskedar och väga grammen på allting pga av en svår ätsörning som jag tillfrisknat ifrån, men som jag inte vill falla tillbaka i genom en ny mani runt maten. 

Även om du inte har svar på allt, så är ALLA tips och knep och trix välkomna. 

  • Veteran
    1 inlägg
    2 oktober 2016 11:13

    Vet du, när det gäller träningen kanske du ska börja om. Alltså verkligen börja om från grunden, gå inte till gymmet utan välj något annat. Något du verkligen inte kan, och tillåt dig att vara nybörjare igen. Tillåt dig att vara nyfiken, klumpig, oerfaren och lärande.

    Det har hjälpt mig flera gånger, att jag tänker till och låter mig vara nybörjare igen. Orienteringen t ex lät mig ta löpning i en ny form och lät mig springa precis så illa som jag behövde just då.

    Vad gäller maten skulle jag nog säga: skippa utematen!
    Om man lagar sin mat själv vet man vad man får i sig vad gäller salt, fett och socker. Thaimat är i och för sigh gott men socker är en del av matlagningen, och är det något vi kan leva utan så är det socker.

    Äter du ägg och mejeriprodukter eller uteslutande vegetatriskt?