icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

Lunchlådor (ISO)

9 januari 2013 18:09

  • Redigerad: 11 januari 2019 16:03

    Mitt tips är att göra storkok på gott protein att frysa in och sen komplettera denna halvtomma låda med gröna grönsaker du har i kylen innan du åker till jobbet. Jag brukar t ex koka gröna bönor, ärtor, sparris och broccoli i större satser varje söndag och har i kylen. Ibland gör jag även en burk egen pesto för att tillföra måltiden bra fett, denna burk håller rätt länge i kylen och är mycket godae än de pesto du finner i butik. Sen slänger jag i lite av dessa gröna grönsaker i matlådan med proteinet, tex ungsbakad torsk med fetaost, och toppar med peston.

  • Redigerad: 11 januari 2019 16:03

    Jag tänkte direkt på olika sallader när jag såg rubriken (kycklingsallad, tonfisksallad etc.), men inser att det inte funkar som tips om du vill frysa det. Då får du nog satsa på lagade rätter. Men det borde ju gå att byta ut den färska salladen mot fryst wokmix av något slag. Gott protein? Ja men det är ju bara att variera efter smak. Ugnstekt kycklingfilé, rostbiff, fläskfilé, räkor, lax, vitfisk (som tillagats kan frysas in i portioner), tonfisk (i burk behöver ju inte frysas). m.m. Tycker man om ost så finns numera rätt stort urval av magra ostar att lägga i salladen/woken. Och ägg funkar ju bra att klyfta och lägga i salladen (med fisk eller räkor). När det gäller fördelningen så kan man ju laborera med mängderna i matdagboken (el. kostdagboken) och lära sig hur mycket de olika proteinkällorna ger och vad olika grönsaker ger i näringsfördelning.