icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

lchf och träning

25 maj 2014 15:25

En fråga till er som ätit lchf och hållit på ett tag. Jag gillar att löpträna och upplever att jag mår bra på lchfkost. MEN när jag åter lchf upplever jag att jag tappar i löpningen. Jag kan springa men tappar kraften att ta i lite extra. Lågintensiv löpning fungerar men i ska jag springa snabbt blir det jättejobbigt. Jag har tidigare ätit lchf i 2-3 månader som längst sen har jag tappat kosten och börjat äta bröd, godis och pasta igen. Frågan blir då att kommer känslan av att det är tungt vid intensiv försvinna om jag håller på tillräckligt länge med att äta lchf?

  • 25 maj 2014 22:38

    Om man äter strikt LCHF, dvs 5 E% kolhydrater, fungerar lågintensiv träning kanon, om jag förstått saken rätt. Men hade du tänkt träna hårdare kan du komma att behöva äta mer kolhydrater. På jogg.se brukar det dyka upp frågor om det här regelbundet, och det brukar mynna ut i att man antingen får anpassa kosten eller träningen. Citat, expressen: Jonas Bergqvist, personlig tränare och kostrådgivare kommenterar: Nybörjaren Du har precis börjat löpträna och joggar både ganska korta sträckor och i ett lugnt tempo, kanske fem kilometer på en halvtimme eller mer. "Du som springer lite lugnare, mest för att det är skönt, kan absolut äta strikt LCHF utan extra kolhydrater". Medellöparen Du har sprungit i några år och tar ett par rundor i veckan för konditionens skull. Men du springer oftast inte mycket längre än en mil och har inga större krav på att pressa tiden. "Medellöparen kan oftast också äta strikt LCHF, speciellt om intensiteten inte är så hög när du springer". Flitiga motionären Du har högre mål med din löpning, du vill se var gränsen går för dig och satsar på att förbättra dina tider och pressa kroppen till att klara mer. Du kör antagligen både långdistanser och intervallpass med hög intensitet. "Du som har högre mål och letar utmaningar behöver oftast lite extra kolhydrater för att prestera maximalt". Elitlöparen Du tränar mycket, ofta och intensivt- både långdistanser och intervallpass. Du tävlar i olika lopp och satsar på att prestera till max, du är en elitmotionär. "Elitlöparen behöver definitivt extra kolhydrater. Det går utmärkt att äta LCHF som en grund, men lägga till kolhydrater i anslutning till dina pass eller tävlingar". Källa: http://www.expressen.se/halsa/sa-kommer-du-i-form-med-lopning--lchf/

  • 25 maj 2014 22:48

    Jonas skriver mer om saken på sin blogg: http://www.jonasbergqvist.se/sidor/kom-ihag-punkter-for-lagkolhydratkost-och-traning/

  • 27 maj 2014 21:25

    Hur idrottare – och du – kan bli snabbare, bättre och starkare... http://www.kostdoktorn.se/hur-idrottare-snabbare-battre-och-starkare