icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

Kickstart 800

Nykomling
1 inlägg
5 juni 2020 14:18

Börjar med kickstart 800 på måndag för att bli av med ett antal envetna kilo som smugit sig på de senaste åren. Kul om det är fler som drar igång med denna diet så vi kan peppa, stötta varandra.

Jag väger idag 73 kg och vill ner till 60. Är 53 år. 

• Nykomling
    1 inlägg
    6 juni 2020 23:52

Hej! Jag hänger på. Väger 74 kg å vill ner till 64. Är 56 år. 

• Veteran
    4719 inlägg
    7 juni 2020 22:11

Härligt med 800 kcal kickstart! Här är en artikel om det.

Lycka till i veckan! smiley

• Nykomling
    1 inlägg
    Redigerad: 11 juni 2020 15:23

Dag 4 på kickstart 800.

Första två dagar var fruktansvärt jobbiga. Var hungrig konstant och hade 0 energi. Nu dag 4 känns det riktigt bra. Behöver dricka mer vatten bara. Gått ner 1,2 kg. 🙂

• Veteran
    4719 inlägg
    11 juni 2020 23:40

Grymt bra jobbat!! yessmiley

• Utmärkt medlem
    956 inlägg
    29 juni 2020 09:26

Dag 1 på Kickstart 800 kcal. Ska bli spännande

Har gjort alla inköp iaf. Är van att börja dagen med kaffe och 2 mackor  1 mörk och en ljus. Bestämde mig för att spara den rekommenderade frukosten till lunchen idag. Drack en mugg kaffe vid 7-tiden  med 0.25 cl havremjölk och tog 1 Finncrisp med 1 matsked mjukost 7% och 1 salladsblad + 2 babyplommontomater. Ska registrera det och se var jag hamnar. Får dra ner på middagen annars. 

Känner ingen värre hunger än vid 9.30

Ska försöka vänta med min "brunch" till vid 12-tiden då maken får lunch.

• Veteran
    3522 inlägg
    29 juni 2020 13:39

Hej!

Jag trodde inte kickstart var något för mig men la på mig några extra kg det senaste halvåret (drygt) som jag snabbt vill bli av med och gör nu min man sällskap på 800 kcal/dag. Det trodde jag aldrig att han skulle klara av att hålla sig mätt på, men det har funkat bra en vecka nu. Eftersom jag varit medlem här tidigare och hållit vikten bra i många år så vet jag att matkoll funkar och tipsade min man (som har fler kg att gå ner) om nåt program här. Har man väl lärt sig vad som är bra mat och ungefärligt energi-innehåll så blir det långsiktigt. Men nu ville vi ha lite ny inspiration i recept bl.a. och bryta lite vanor.

Veckorapport: Jag har gått ner 2,5 kg på denna vecka. Det var mer än jag trodde eftersom jag inte har så väldigt mycket att gå ner. Jag trodde det skulle bli mer för min man men han har gått ner lika mycket. Vi får väl se hur det går framöver. Vi vill ju kunna äta någon glass emellanåt också.

Lycka till allihop!

Mait

• Utmärkt medlem
    956 inlägg
    30 juni 2020 07:05

En fråga:

Det står att man ska äta en portion av recepten. Det är ju logiskt. Har inte läst det nånstans men tolkar det som att man ska laga 2 portioner av middagarna och spara hälften till lunch dagen därpå. 

• Utmärkt medlem
    956 inlägg
    30 juni 2020 07:21

Ser att ni andra anger start och målvikt här. Det borde man kanske göra. Har varit med i MD sen 2012. Gick under första året ner 15 kg med hjälp av 5:2. Höll vikten säkert ett år utan att behöva anstränga mig. Åt vad jag kände för. Sen började kilona smyga sig på. Ett par kilo först, men sen gick det fort. Orkade inte ta tag i det av olika anledningar. Främst oro tror jag. Fick cancer själv 2014 och nåt år senare var det sonens tur och i fjol vår opererades maken för samma sjukdom. Hamnade efter ett par år 4-5 kg över min målvikt, i fjol vår la jag på mig ca 5 kg när jag lagade extra god mat för att maken skulle äta upp sig och nu har Corona-karantänen och oron gjort att jag lagt på mig ytterligare ca 5 kg de sista månaderna. 

Mitt mål med kickstarten är att kapa så många som möjligt av de här sista extra kilona. 

PS Den som läser noga kan se att jag de senaste åren gått upp allt jag gick ner. 

Det misstaget hoppas jag ingen av er andra göra när ni kommit i mål. 

• Veteran
    3522 inlägg
    1 juli 2020 16:39

Cabass,

Det finns många orsaker till att man går upp (eller ner för den delen) i vikt genom livets prövningar. Det viktiga är att se sansat på situationen och sätta ett mål med den. Jag har gått från att träna mycket till att inte kunna träna p.g.a. skada plus mycket jobb & annat och då har jag tillåtit mig att gå upp de där kilona som jag nu ska gå ner. Jag satte ett datum och var medveten om vad som gällde.

Nu har jag så smått kunnat börja träna igen och tycka det är kul, för det tycker man inte när det annars gör ont hela tiden. Jag gick ner 12 kg med hjälp av matdagboken och träning för ... ja det är nog 10 år sedan... och har lyckats hålla vikten bra sedan dess. Visst har det blivit några extra kilon nån sommar, men det har lagt sig när man kommer tillbaka i vardagslunken igen. Men i år vänder jag på det :-). Denna sommar ska jag ta hand om mig själv och gå ner de där kilona och hjälpa min man som olyckligtvis lagt på sig mer under samma period.

Pepp till dig! Vi fixar detta!