icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

Boosta immunförsvaret?

På gång
42 inlägg
24 november 2014 08:23

Hur har jag varit förkyld med hosta i en och en halv vecka, det känns som om jag kan bli sämmre igen. Vad skall man äta för att hjälpa immunförsvaret?

Jag tar Immunbrus varje dag.

 

Vill komma i gång med träningen igen!!!!

  • Veteran
    1 inlägg
    24 november 2014 09:32

    Stress, ensidig kost, rökning och alkohol är de största bovarna för immunförsvaret. Kroppen behöver allsidig  näringsrik mat för att ha ett starkt immunförsvar, antioxidanter sägs ha en viktig roll här. En del vitaminer fungerar som antioxidanter, framför allt bör du få i dig vitamin A, C och E.

    Vitamin A finns i rikliga mängder i morötter, spenat, persilja, tomater och broccoli.
    C-vitamin har länge ansetts kunna mildra förkylningar och finns i citrusfrukter, men även i broccoli, kiwi, svarta vinbär och jordgubbar.
    Vitamin E finns i nötter, bönor, fullkornsbröd, vegetabilisk olja, spenat och sparris.
    Flavonider är väldigt bra antioxidanter som du hittar i grönsaker, frukt och bär samt i drycker som te och vin. Blåbär, vindruvor och svarta vinbär är bra flavonoidkällor. Andra antioxidanter hittar du i  fet fisk som makrill och lax.
    Kroppen blir bättre på att bilda egna antioxidanter om du äter mat som är rik på protein och selen, koppar och zink. Detta finns framförallt i fisk, skaldjur, kött, ägg, nötter, spannmål med fullkorn samt baljväxter.

    Stärkelserik och sockerrik man kan vara negativt för immunförsvaret. Äter du väldigt mycket av den sortens mat får bukspottskörteln producera mycket insulin, vilket belastar kroppen. Har du problem med täta förkylningar och äter mycket snabba kolhydrater kan en lösning vara att byta ut dem till långsamma kolhydrater istället, om du inte vill dra ner på dem.

    I övrigt:

    Sov ordentligt, sitt inte uppe på kvällarna utan gå och lägg dig tidigt. Så att kroppen får sin dygnsvila, det är då den ska återhämta sig.
    Stressa ner och slappna av. Yoga, avslappningsövningar och promenader kan vara behjälpligt här, om man orkar.
    Vänta i minst två dagar efter att du känner dig helt frisk innan du börjar motionera igen för att minska risken för återfall.

    Krya på dig yes