icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search
Hej. Har tänkt försöka bli lite mindre. Har provat LCHF och vet att den fungerar, men vill inte ta steget fullt ut av olika skäl. Har sedan starten hunnit pensionera mig, lite i förtid. Håller dock samma vikt, drygt 10 kg för mycket. En uppgång som accelererade när jag började medicinera för magen för några år sedan. Tills jag provade LCHF. Kolhydratnedskärningen behåller jag från LCHF-dieten. Blev hellurad av Livsmedelsverket på 70-talet då man uppmanades att äta "68 skivor bröd om dagen".
24 januari 2017 09:55
1

Lätt att halka dit…

Lätt att halka dit…

 

Många är vi som halkar dit ibland. Inte minst på Matdagboken, vilket jag förstått av massor av sådana inlägg. Varför gör vi människor det då? Det kan finnas en rad olika orsaker, som till exempel obetänksamhet, personliga problem, glädje, sorg, ja kort sagt, det kan bero på i stort vad som helst.

Vad faller vi tillbaka till då? Beteenden och olika former av missbruk. Alkohol, mat, sötsaker exempelvis. Listan här kan också göras lång. Hur kan vi gardera oss då?

Först och främst genom att vara bestämd och målinriktad. Att vara medveten om hur just jag fungerar. Vilka faror jag faller för. Och varför. Medvetenhet helt enkelt.

Vilket inte alltid är så enkelt.

 

Inte minst i trafiken. Där har många halkat dit. I diket, eller nåt ännu värre. Jag kan inte förstå, är väl inte tillräckligt klok, hur det ständigt och stadigt, sker en sån mängd olyckor längs vägarna, så fort det blir vinter. Har bilen blivit nåt surrogat till ett oförstörbart pansarfordon? Du sätter dig i bilen, spänner fast bilbältet. Sen är du fullständigt ODÖDLIG.

Efter 45 års bilkörning har jag märkt hur farten på vägarna ökat i högre takt än den mänskliga evolutionen. Och i snabbare takt än vägarnas förbättring. Bilarna har blivit motorstarkare, bekvämare, tystare, säkrare etc. Medan vi bilförare inte har förbättrats ett enda dugg. Alltså, missförstå mig rätt, människans utveckling under 50 år är väl ungefär jämförbart med tidseran för en istid.

 

Nu tvingas de som nästan alltid får skulden (Trafikverket) för all dumhet en massa ”Björn Waldegårds” åstadkommer i trafiken. Mitträckesvägar för att ta ett exempel. Resursslukande? Ja. Räddar liv? Ja. Men tendensen är tydlig. Det sker allt oftare olyckor på dessa vägar. Varför? Troligen för att samma ”odödliga” mer och mer tappar respekten för fart, väglag och alla andra ”dumma” faktorer som vi matas med nästan dagligen. Nästan dagligen hör jag på radions trafikinformation, om blixthalka, köldhalka, snöhalka, snödrev, snöstorm, återfrysning, underkylning och ja, you name it. För hur det nu än är med yttre omständigheter, ”jag sitter ju i min oförstörbara pansarvagn och är odödlig”.

 

Jag tror att det vore bättre att körutbildningarna finge visa på autentiska exempel på konsekvenser av vårdslöshet bakom ratten. För hur det än är, så är det bakom styret den mesta orsaken av olyckor sitter. I stort sett varje jobbresa jag gör, ser jag hårresande beteenden utefter vägarna. Medvetenhet tycks saknas hos många bilförare.

Jag gör alltid bromsprov om jag är osäker på väglaget. Jag håller oftast mellen de till synes isfria svarta spår som bildas, då de flesta kör ”följa John”. På sidan av dessa har eventuell sand blåst undan, samt ofta en frostig yta bildats, som jag brukar bromstesta på för att jämföra. Har även lärt mina barn att anamma detta. Ibland är det höga vallar mellan de svarta spåren (åtminstone här i norr) och vid töväder är det hög risk att få sladd om man ska ur dessa, vid en korsning eller liknande.

Vilka av er här gör bromsprov? Vilka håller sig bredvid svartspåren?

 

Jag säger bara som Åke Cato, Krama varandra i trafiken och rattmuff på  wink

 

Gillar

Kommentarer

  • 24 januari 2017 12:09
    mosel

    Svalu,  nu kör jag inte längre så ofta men jag gör som du,  bromstestar och håller mig bredvid spåren om jag kan. De där ibland djupa spåren är farliga och om man kör på småvägar och får möte är det inte heller alltid så roligt pga risk för sladd. Folk kör ju lika fort då. 

Logga in för att skriva en kommentar.