Hur fungerar era landsting?
En i mitt tycke berättigad fråga, som kan läsas i rubriken. Att idag komma i kontakt med Hälsocentralen är inte alltid gjort på en och samma dag. Var det därför de tog bort namnet "Vård", för att ingen, eller ytterst lite vård, bedrivs där. Hälsa kan man ju alltid göra, antingen man kommer sig dit eller inte.
"Tyvärr har vi slut på telefontider, försök igen imorgon eller ring Vårdguiden 1177", blir allt oftare det svar jag nås av.
Jag behövde förnyande av ett par av mina senaste (ett halvår gamla) recept, som har med min diabetes att göra. Gick in på ett apotek, men tji fick jag. Inga ytterligare recept på de mediciner jag frågade efter. Fick då veta att man kan se och förnya recept via nätet. Bara logga in med Bank:ID på apoteket eller vårdguiden. Sagt och gjort, loggade först in på apoteket, men se där fanns inte mina nya. Likadant med vårdguiden. Tänkte, vad var det för en mupp till läkare som bara skrev ut en förpackning av varje.
Ringde upp 1177 och fick samma svar där. Inga fler utskrivna. Då fick jag ringa vård....hupp, hälsoC och fick faktiskt en tid jag skulle bli uppringd på. Jo pyttsan, då ringer dom tjugo minuter innan den troliga. Brukar som regel bli tio till tjugo minuter senare. Tur att jag bar på mig nallen ute.
Fick mitt ärende framfört och svaret att det skulle ta upp till en vecka att få detta utskrivet. Alltså varför har vi datorer idag? Jo en av skälen är att allt ska gå i blixtens tecken. men det gäller inte landstinget. Inte numera i vart fall. Nåja, efter fyra dagar testade jag på ett apotek och påpekade att jag inte visste om de hade hunnit bli utskrivna. Hör å häpna, då säger receptarien att "Du hade ju redan flera outtagna recept på dessa mediciner.
Som lekman begriper jag inte hur landstingens datasystem ser ut, bara att de tydligen inte är pålitliga. Beror på vad? Dåliga programerare eller dålig programvara? Lär jag aldrig få reda på.
Bara att steget från att idag försöka få kontakt, är en högre tröskel än att avhjälpa eventuella åkommor.
Hur har ni det med kontakt till era vå...hälscentraler?
Kommentarer
-
På min vårdcentral som är privat, så ringer dom upp på den tid man får på telesvarare, sedan beror det på hur allvarligt dom bedömer åkomman är. Men oftast är väntetiden några dagar.
Recept kan man själv förnya med telefonsvararen, då finns det på apoteket 3 dagar senare. Där jag var innan fick man tid samma dag, men jag gillade inte läkaren.
-
Min läkare ringde aldrig upp efter att jag tagit nya sköldkörtelprov, utan dessa fick jag ta reda på själv via Vårdguiden. Jag gissar att han bara skrivit ut en burk Levaxin utifall proverna skulle visa att vi behövde justera dosen.
Jag testade att förnya receptet vi Vårdguiden och det fungerade fint.Men jag är glad att jag ”bara” behöver ha koll på mina Levaxintabletter, för vad jag förstår är det många som får lägga ner mycket tid, både på att få läkarna att faktiskt göra det de ska göra och sedan kolla upp att det gjort det de skulle göra…
-
Här fungerar både lasarettet ( höftop,) hälsocentralen ( privat, men ansluten till landstinget) som ringer tillbaka samma dag efter att jag ringt upp dem och apoteket som får recept från läkaren efter någon timme. Inte för inte har våra sjukhus kommit på 1:a plats i landet...
-
Här i Halmstad har det hittills fungerat bra, peppar-peppar, ta i trä!
-
Hallå!
Får träffa läkare efter några dagar. Har jag tur får jag träffa en läkare. Fast det kan ta några veckor.
Och inte är det numera särskilt mycket bättre has våran egna företagsläkare nu för tiden. Sist jag var där för problem med fötterna fick jag till svar, "Du borde söka hjälp hos din vårdcentral. VA!
Jag kan ge mig tusan på att företaget gett order om att inte remittera i onödan. Ty i vårt avtal står nämligen att är jag remitterad av företagsläkaren, har jag permission upp till 10 läkarbesök i samma ärende. Och nu då de har dragit ner på personal så pass, att det varje vecka måsta kallas ut personal för att hålla processen igång, så vill nog de styrande inte att vi ska besöka sjukvården på arbetstid.
Så snart finns bara akutsjukvården som alternativ. Jag har tröttnat på alla jäkla telefonsvarare i varenda förbxxxxxxe svensk myndighet och institution. Snart har vi inte någon form av service längre. Men betala det ska vi. Till utsugarpacket som styr. Spelar roll vilken partifärg de har på slipsnålen.
Logga in för att skriva en kommentar.