icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

seglar67s blogg

LCHF 85 kg 65 kg 202633
Annandag jul 2017 började mitt nya liv. Jag ville ut ur mitt kroppsfängelse. Kunna åka skidor med barnbarnen, orka vandra i bergen i Grekland och dansa en hel kväll, känna mig bekväm i baddräkt. Jag ville hitta tillbaka till lättsinnet och livslusten.

I bloggen på Matdagboken dokumenterade jag resan tillbaka till mitt smala, starka, sanna jag. Skrivandet blev ett sätt att hålla kursen mot målet och sen stanna kvar där. Jag bloggar också på katinkabloggen.se men där handlar det mest om skrivande och segling. Min författarhemsida finns på www.katinkabille.se Där finns just nu tre lättsamma, feelgood gratisnoveller under rubriken Noveller. Håll till godo.

På Midsommarafton 2018 gick jag i mål, 20 kg lättare. I fortsättningen handlar min blogg på Matdagboken om den svåra konsten att hålla vikten.
22 oktober 2018 14:59
2

Sjuttonde veckan efter målvikt. Förbud funkar visst!

Den här veckan var jag nästan säker på att apoteksvågen skulle visa plus, men istället kröp den ner under 65 kg. Jag är ensam i båten nu, och tycker att det går oväntat mycket tid till matlagning (och disk). Jag gillar att laga mat, så det gör inte så mycket. Igår gjorde jag moussaka på 500 gram nymalen lammfärs, aubergine och spenat. (Man kan köpa gudomligt fin frärsk spenat hos grönsakshandlaren, jag kunde inte motstå utan la till den ingrediensen i moussakan.) Jag åt bara upp en fjärdedel, så nu har jag tre middagar klara i frysfacket, som därmed blev proppfullt. Ikväll blir det Heta räkor, måste prova Johans recept.

Varför var jag beredd på en viktökning? Vindruvorna. De är svåra att motstå. Särskilt som jag hänger upp klasen i ögonhöjd. Sanningen är att jag inte ens försöker låta bli. 100 g vindruvor är 70 - 80 kalorier. Dvs ungefär 800 kalorier på ett kilo. Det har jag nog minst ätit under veckan. Andra, ur kalorisynpunkt tveksamma saker jag har stoppat i mig, är snackskex med solrosfrön, retsina (vin), chokladglass (en kula) och en efterrättskaka som jag trodde var pannacotta men visade sig ha söt kexbotten. Men för övrigt hålller jag mig till lchf, och när jag äter räknar jag varken gram eller kalorier, jag äter tills jag blir mätt och nöjd. Lunch vid 13, mellanmål vid 16 och middag vid 19. 16 - 8, varje dag. Även om det förekommer kvällar när jag alldeles för sent petar i mig alldeles för många kalorier i form av ost, oliver och salami. Jag tycker att jag äter nästan allt, så mycket jag vill. Med vissa, små undantag. 

För mig fungerar det nämligen perfekt att betrakta viss mat som Förbjuden. Fast det säger jag inte när någon frågar efter min "diet", det verkar vara väldigt provocerande att räkna upp vad man INTE äter. Man ska ju kunna äta allt, annars gör man fel. Men jag har förbjudit bröd, mjöl, socker, godis, chips, läsk och kakor, och det fungerar för mig. Jag tänker inte på det längre. Frukt är jag försiktig med (jag äter inte både vindruvor och apelsiner) liksom potatis. 

Jag är glad att jag slog till bromsen med min dagliga aktivitet på MD. Nu har jag hittat en lagom nivå och är på väg tillbaka till mitt gamla liv, fast utan övervikten och de dåliga matvanorna. Det krävdes tydligen att jag blev för mig själv i båten. Dagen börjar 6.30 med mental träning, kaffe och skrivarbete. Sen promenad, lunch och fortsatt skrivande. Jag behöver en strikt rutin och måste vara konsekvent för att ttimmarna inte ska flyta bort i uppskjutande. Innan solnedgång och middag finns ett par timmar till avsatta för motion. Igår började jag jogga. Vilken lyckokänsla, att kunna springa på riktigt igen, även i uppförsbackar! 

Tillåten frestelse.

b7ae869e-aed4-4c6f-86d4-d8640772c60e.jpeg

Mina egenhändigt plockade och inlagda oliver. Ätklara om en månad. De första har jag redan smakat på och snart ätit upp - urgoda!

c862a551-2b47-4c76-8274-b35de18aa46b.jpeg

 

Gillar

Kommentarer

  • 23 okt 2018 20:34

    Hej !

    Förbud fungerar absolut för mig också.

    Jag tänker ofta att jag inte äter något vitt , dvs socker , mjöl , ris , pasta , potatis

    Inspiration till det fick jag för ca 12 år sedan när jag första gången prövade LCHF och hittadde det här häftet :

    https://www.markazits.com/diet/maiv.pdf

    Härligt att du både orkar och vill jogga 

  • 24 okt 2018 12:17

    Tack för det, 8veckor och för länken. Den boken har jag läst en gång för länge sen, det var intressant att bli påmind om hur det lät när det här med snabba kolhydrater var ganska nytt. Så bra titel! Det står lite mystiska saker ibland, men hon påpekar förstås hela tiden att hon inte är expert. Till exempel skriver hon att det är lurigt om man äter för mycket proteiner, för då omvandlas de till fett. Hänger inte med riktigt där. ;-) Och så påminns jag om myten att kalorier inte spelar någon roll. Både min pappa och jag blev ännu tjockare av den villfarelsen.

     

     

Logga in för att skriva en kommentar.