icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

seglar67s blogg

LCHF 85 kg 67 kg 395939
Annandag jul 2017 började mitt nya liv. Jag ville ut ur mitt kroppsfängelse. Kunna åka skidor med barnbarnen, orka vandra i bergen i Grekland och dansa en hel kväll, känna mig bekväm i baddräkt. Jag ville hitta tillbaka till lättsinnet och livslusten.

I bloggen på Matdagboken dokumenterade jag resan tillbaka till mitt smala, starka, sanna jag. Skrivandet blev ett sätt att hålla kursen mot målet och sen stanna kvar där. Jag bloggar också på katinkabloggen.se men där handlar det mest om skrivande och segling. Min författarhemsida finns på www.katinkabille.se Där finns just nu tre lättsamma, feelgood gratisnoveller under rubriken Noveller. Håll till godo.

På Midsommarafton 2018 gick jag i mål, 20 kg lättare. I fortsättningen handlar min blogg på Matdagboken om den svåra konsten att hålla vikten.
4 oktober 2018 22:21

Medelhavsdieten i verkligheten.

Du tror kanske att seglarlivet i Grekland innebär en massa mysiga middagar på små tavernor vid kajkanten? Det är väldigt långt från sanningen. För det första är det oftast samma standardrätter överallt, och inte alltid varken varmt eller vällagat. För det andra är det förutsägbart och rätt tråkigt att äta på restaurang. Även om det finns skimrande undantag. Såna kvällar minns man, och det beror alltid mest på trevligt sällskap, mindre på själva maten. För det tredje skulle det bli orimligt dyrt. En middag för två när man delar på både förrätten och huvudrätten och bara dricker öl och cola light, kostar ungefär 25 €. Det är inte dyrt för en utemiddag, men ohållbart som vana, i alla fall för oss.

Trots allt detta så äter vi aldrig så lyxigt och vällagat som under de månader vår och höst  när vi seglar i Grekland.  Nio av tio middagar lagar vi nämligen själva, ombord. Det brukar vara jag som letar reda på något smarrigt lchf-recept på nätet, sen hjälps vi åt med tillagningen. Råvarorna köps där vi är just då, av fiskaren, slaktaren och grönsakshandlaren. Eller av mannen med flakbilen som kommer tidigt på morgonen här på Leros, fullastad med frukt och grönsaker och nyvärpta ägg. Eftersom kylskåpet är så litet, och det varken finns frys eller skafferi, måste man handla ofta.

Ikväll kunde vi äntligen äta den falska potatisgratängen lagad på rättika, som jag fick tips om här på Matdagboken. Rättikan fick beställas av grönsaksaffären från Aten. På grund av den svåra stormen i helgen var alla färjor inställda och inga leveranser kom, men i tisdags fick jag till slut mina rättikor. Till gratängen åt vi ostfyllda lammfärsjärpar, också ett MD-recept. Gratängen var verkligen väldigt lik potatisgratäng i smaken, men konsistensen på rättikan blev inte lika mosig som potatis. Lammfärsjärparna blev underbart goda. Som tillbehör gjorde jag en coleslaw, jag gillar ju krämiga rätter.

Igår nattankrade vi efter en hel dags segling i en undangömd vik på ön Lipsi. Idag har den nordliga vinden blåst oss vidare söderut till vår favoritvik på ön Leros. Vi har varit här många gånger. Här har tavernaägaren Lefteris lagt ut bojar som man får använda. Bekvämt och säkert. I gengäld hoppas han förstås att man äter på hans taverna. Det är en trevlig man, maten är god grekisk husmanskost och en del av grönsakerna odlar han själv på ett fält bakom tavernan. Här äter vi gärna, fast inte varje dag.

De två senaste dagarna har det knappt blivit några steg alls, ynka 3000 om dagen ungefär.  Nu ska det bli ändring på det, här ska promeneras.

Lammfärs styckas och mals medan man väntar, man får bestämma om man vill ha grovmalen eller finmalen färs. Kilopriset är ca 80 kronor. Slaktaren showade när jag fotade, det här var knappast ett lamm...

Rättika i solnedgång.

För ankar utanför Lipsi.

Här stannar vi några dagar och njuter av promenader och trevligt sällskap. Berget som syns i bakgrunden är ön Kalymnos. Ellem ligger längst fram till höger.