icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

seglar67s blogg

LCHF 85 kg 65 kg 202644
Annandag jul 2017 började mitt nya liv. Jag ville ut ur mitt kroppsfängelse. Kunna åka skidor med barnbarnen, orka vandra i bergen i Grekland och dansa en hel kväll, känna mig bekväm i baddräkt. Jag ville hitta tillbaka till lättsinnet och livslusten.

I bloggen på Matdagboken dokumenterade jag resan tillbaka till mitt smala, starka, sanna jag. Skrivandet blev ett sätt att hålla kursen mot målet och sen stanna kvar där. Jag bloggar också på katinkabloggen.se men där handlar det mest om skrivande och segling. Min författarhemsida finns på www.katinkabille.se Där finns just nu tre lättsamma, feelgood gratisnoveller under rubriken Noveller. Håll till godo.

På Midsommarafton 2018 gick jag i mål, 20 kg lättare. I fortsättningen handlar min blogg på Matdagboken om den svåra konsten att hålla vikten.
11 april 2018 20:38

Matdagboken på långsegling. Dag 1.

Bilderna vägrar tyvärr att lägga sig längst ner när jag bloggar med mobilen...

Första dagen med grekisk vardagsmat är avklarad. Det blev köttfärsfyllda paprikor, en modifiering av MDreceptet broccoligratäng. Det fanns ingen broccoli i affären, men fina röda paprikor. Till lunch blev det djävulska ägg, till mellanmål yoghurt med chokladproteinpulver och hackade nötter.

Jag tänker planera middagar och inköp en vecka i taget. Lunch blir antingen djävulska ägg eller tonfiskröra i avokado. Mellanmål samma varje dag. Här finns 2%ig yoghurt, och 10%ig yoghurt som funkar som gräddfil. Creme fraiche finns inte. Inte heller Keso.

Här är helt turistfritt, säsongen har inte startat än, vilket betyder att många affärer stänger mitt på dagen och har begränsat sortiment. Enstaka tavernor har öppet, men alla souvenirbutiker, glasscafeer osv är tillbommade. Slakteri, fiskaffär, grönsaksaffär och bageri fungerar förstås. Och farbrorn som står med sin grönsaksbil på torget. Idag beställde jag jordgubbar av honom till på fredag. Pythagorion på Samos är en levande by året runt.

Resan hit gick bra, även matmässigt, fast vi var på resande fot i tre dagar.  I Malmö blev det en himmelsk ta-med middag från ett fräscht gatukök, älskar kebab och falafel där det är så enkelt att få sin portion precis som man vill ha den. ”Inte bröd eller pommes frites, tack,  gärna lite extra grillad aubergine istället.

Bästa matsäcken tycker jag att Matmuffins och färdigköpt Proteinpudding är. Klarar rumstemperatur, jag hade packat ner några puddingar i bagaget som checkades in, tillsammans med en påse hackade nötter. Det räddade mig på hotellet i Piraeus dit vi kom utsvultna med buss på eftermiddagen.

Färjan från Pireaus till Samos tog nio timmar, och jag blev tvungen att äta en högst tvivelaktig ”grov” kalkonbaguette och ett par kaffe latte. Sista sträckan till marinan där vår båt väntade åkte vi taxi. Halvvägs ligger en stor Lidl, och där fick taxin vänta medan vi prickade av handlingslistan. Till middag blev det djävulska ägg, det enda jag orkade laga till.

Båten står fortfarande på land. Men vi bor ombord ändå. Vad jag njuuuter av att klättra snabbt och lätt uppför stegen, orka bära tunga saker och känna mig minst fjorton kilo yngre igen! smiley

Gillar

Kommentarer

• 11 apr 2018 21:00
    klaraelv

Härligt att kunna röra sig lätt och ledigt upp och ner för stegen. Allt som blir sämre kompromisser i matväg kan du alltid uppväga med mer motion, glöm inte den utvägen.

• 11 apr 2018 21:07

Jag kanske skulle kunna tänka mig en sådan båtsemester på land, jag blir ju så sjösjuk på vattnet. Å andra sidan har jag lite höjdskräck också och stegen ser ganska lång ut...

• 11 apr 2018 21:32
    Bella50

Åh, vad härligt att ni nu är på plats. 👏👏✌️

• 11 apr 2018 22:03
    anna54

Lycka till och hoppas att den blir en bra seglats.

• 12 apr 2018 07:49
    Alzarin

Wow, vilken resa du börjat! Älskar Grekland! Lycka till med kosten och att du hittar råvaror och rätter som funkar med båtlivet. Och simma i medelhavet måste ju vara den bästa motionen. Önskar dej en härlig semester och hoppas få följa med lite via din blogg.

• 12 apr 2018 07:53
    Jessand

Härligt det låter att befinna sig i Grekland....älskar grekland...dock ingen båtmänniska så segling är inget för mig men säkert härligt om man gillar havets gungande smiley

• 12 apr 2018 07:56

Förutom att det ju finns frestelser så är ju Grekland ett bra land att äta bra mat i. Vi åker alltid till Grekland om vi har en slant över. Fast i år blir det inget å det saknar jag. Bara att inte ha en greklandsresa att sukta efter känns tråkigt. Men det blir en anna resa i vinter istället så egentligen är det inget synd om mig. Jag har bara flyttat Beach2018 till december istället ;-)

• 12 apr 2018 08:27
    aregnisw

Så kul att höra från dig och ha det nu toppenbra med seglingen i Grekland maten kommer du säkert fixa galant..smiley

• 12 apr 2018 19:53

Tack för alla kommentarer och alla goda önskningar! 😊😘 Båtlivet just nu innebär mycket båtfix och väldigt lite skärmtid, så tyvärr kan jag inte ge tillbaka lika mycket uppmärksamhet som jag får. Men det ska bli bättre vad det lider, så fort vi har sjösatt hoppas jag.

Logga in för att skriva en kommentar.