icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

seglar67s blogg

LCHF 85 kg 65 kg 222286
Annandag jul 2017 började mitt nya liv. Jag ville ut ur mitt kroppsfängelse. Kunna åka skidor med barnbarnen, orka vandra i bergen i Grekland och dansa en hel kväll, känna mig bekväm i baddräkt. Jag ville hitta tillbaka till lättsinnet och livslusten.

I bloggen på Matdagboken dokumenterade jag resan tillbaka till mitt smala, starka, sanna jag. Skrivandet blev ett sätt att hålla kursen mot målet och sen stanna kvar där. Jag bloggar också på katinkabloggen.se men där handlar det mest om skrivande och segling. Min författarhemsida finns på www.katinkabille.se Där finns just nu tre lättsamma, feelgood gratisnoveller under rubriken Noveller. Håll till godo.

På Midsommarafton 2018 gick jag i mål, 20 kg lättare. I fortsättningen handlar min blogg på Matdagboken om den svåra konsten att hålla vikten.
11 maj 2018 20:31

Långsegling dag 31. Återgång till normalliv och före-bild.

Min älskling diskar, radion spelar grekisk musik, vinden viner, båten gungar så att man nästan måste hålla i sig och jag är dödstrött efter dagens eskapader. För en stund sedan bestämde jag mig för att ta en veckas paus från att blogga på Matdagboken. Det blir en del av återgången till ett mer "normalt" liv med bättre balans. Jag kan inte fortsätta att vara såhär fokuserad på mat och vikt, nu vill jag försöka återgå till att leva ett vanligt liv utan Projekt Viktnedgång. Självklart med bibehållna matvanor som jag lärt mig här. En gång i veckan, minst, ska jag uppdatera bloggen fram till midsommar. Det kommer med andra ord också att bli mindre kommentarer från mig den närmaste tiden, men jag försvinner inte. wink Min plan är att söka inträde till Hålla Vikten gruppen efter midsommar, nu försöker jag bara stå på egna ben ett tag först.

Idag gjorde vi en flera timmar lång cykelutflykt som slutade med bergsklättring upp till en fyr. Jag hade gjort proteinpannkakor till matsäck, men delade med mig till Odd så att det blev alldeles för lite mat för mig till lunch. När vi kom tillbaka till båten var jag helt utmattad av den fysiska ansträngningen och för lite mat. Vi orkade inte börja laga middag genast utan plockade i oss vad som fanns färdigt i kylskåpet - kokta rödbetor, fetaost, oliver och kall, kokt rödbetsblast i olivolja och vinäger. Först ett par timmar senare orkade vi laga middag, och då var det ändå bara att koka blomkålsmos och värma rester av en broccoligratäng.

Vi ligger kvar här i hamnen på norra Paros eftersom det väntas mycket hårda vindar i helgen. Jag går igenom dagens bilder. Massor av bilder på mig. Det är en stor förändring. Odd är van vid att jag aldrig vill vara med på bild, så jag måste be honom fotografera.

Även om jag är trött nu, så är det en helt annan trötthet än den orkeslöshet jag upplevde för ett år sedan. Då hände det ofta att jag inte följde med på promenader eftersom det var så jobbigt att röra sig, jag hängde inte med i Odds takt och kände att jag hindrade honom. Nu är det en njutning att orka cykla först uppför backarna, inte tveka att klättra en timme uppåt på steniga stigar till en fyr och en vacker utsikt.

Det finns många roliga minnen från förra året också. Fastän jag vägde 18 kilo mer än nu. Ett sådant minne är när jag brukade spela med Aris som har tvätteriet i marinan på Samos. Medan maskinerna gick spelade han rebetikos, grekisk traditionell musik, och jag hängde med så gott jag kunde. Odd förevigade en sådan seans, och det får bli min före-bild.