icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

seglar67s blogg

LCHF 85 kg 65 kg 138506
Annandag jul 2017 började mitt nya liv. Jag ville ut ur mitt kroppsfängelse. Kunna åka skidor med barnbarnen, orka vandra i bergen i Grekland och dansa en hel kväll, känna mig bekväm i baddräkt. Jag ville hitta tillbaka till lättsinnet och livslusten.

I bloggen på Matdagboken dokumenterade jag resan tillbaka till mitt smala, starka, sanna jag. Skrivandet blev ett sätt att hålla kursen mot målet och sen stanna kvar där. Jag bloggar också på katinkabloggen.se men där handlar det mest om skrivande och segling. Min författarhemsida finns på www.katinkabille.se Där finns just nu tre lättsamma, feelgood gratisnoveller under rubriken Noveller. Håll till godo.

På Midsommarafton 2018 gick jag i mål, 20 kg lättare. I fortsättningen handlar min blogg på Matdagboken om den svåra konsten att hålla vikten.
13 februari 2018 21:32
2

Dag 48.  Dagens sanning från min övervakare.

Igår var jag en riktig slappis, enligt min nya digitala PT, armbandet PolarFlow2. Fast jag ställt in lägsta möjliga aktivitetsnivå, nådde jag bara upp till 53% av önskvärd aktivitet. 53%! Tre varningar för stillasittande fick jag dessutom. Ändå var jag drygt en timme på gymmet på morgonen och kände mig ganska slut efter det. Räknas inte styrketräning och trappmaskin? Fast i trappmaskinen håller man förstås vänsterarmen nästan helt stilla, och det är där armbandet sitter.

Idag skulle jag minsann visa henne (Polar är en hon, har jag bestämt). På med spikskorna och ut på isiga skogsvägar. Efter bara en kilometer dök det upp kolsvarta moln på himlen, och jag vände hem igen. Snart vräkte snön ner och jag passade på att klippa ner och plantera om pelargonerna i uterummet. De fullkomligt skenar nu när ljuset kommer tillbaka. (En sån aktivitet fnyser Polar bara åt, den räknas knappt.)

Efter lunch gjorde jag ett nytt försök. Tack vare två långa mobilsamtal, ett med min bästa väninna och ett med min dotter, hade jag plötsligt avverkat 10 000 steg utan att jag märkte det. Kanske ska jag försöka lyssna på en ljudbok i alla fall, när jag promenerar? Kanske blir promenaderna längre då? Jag brukar annars se mina promenader som ett slags fisketurer efter nya idéer. Tankarna flyger fritt och det brukar alltid bli många uppslag i anteckningsboken. Ju fler sidor, desto nöjdare är jag. Motion och skapande, två flugor i en smäll. Men varför måste jag vara så effektiv? Ska genast kolla vilka ljudböcker jag har olyssnade i mobilen, jag tror att det är flera.

Annars är humöret på topp idag. Av flera skäl. Skrivandet går framåt, jag ser slutet närma sig. Idag har jag satt som mål att råmanus ska vara färdigskrivet samtidigt som jag passerar mitt delmål minus 10 kg. Idag visade vågen minus 8 kg sen annandagen.  En annan detalj som påverkade humöret; det dök upp ett par undanlagda, för små jeans, som plötsligt passade perfekt fast de var nytvättade. Storlek 31/32. Snart vågar jag prova mina viktmålsjeans. Samma storlek men av ett annat märke, och mycket mindre.

Just det, en sak till, Polar godkände dagens aktivitet med guldstjärna. Jag  uppnådde 174% av mitt aktivitetsmål! Så nu kan jag ta ledigt resten av kvällen.

 

a46796b7-88d3-4393-b6e1-929bf994bec8.JPG

Gillar

Kommentarer

  • 13 feb 2018 22:23
    paloma

    Just telefonsamtal kan få en att gå långa promenader, man märker knappt att man gått innan man är hemma igen☺

    Visst är det skönt med en övervakare ibland, jag tycker den är peppande när man inte alltid känner för att röra på sig☺

  • 14 feb 2018 07:37
    gittan52

    I går glömde jag att ta av mig armbandet när jag satt och stickade, så det blev ju lite ”steg” där också…
    Så om min stickning räknas som aktivitet så gör nog din styrketräning det också, så fort du rör på armen. Men den aktiva tiden är ju just aktiv tid, så det spelar ingen roll om du bara står upp eller om du joggar. Gissar att du får tiden uppdelad på ligga/sitta/stå/gå/jogga. Jag joggar aldrig nu för tiden, men armbandet tolkar delar av mina promenader som det ändå.

    Inaktivitetsvarningar får jag nästan dagligen, men har inte listat ut hur länge vi ska vara stilla för att den ska reagera.

    I går glömde jag att ta av mig armbandet när jag satt och stickade, så det blev ju lite ”steg” där också…
    Så om min stickning räknas som aktivitet så gör nog din styrketräning det också, så fort du rör på armen. Men den aktiva tiden är ju just aktiv tid, så det spelar ingen roll om du bara står upp eller om du joggar. Gissar att du får tiden uppdelad på ligga/sitta/stå/gå/jogga. Jag joggar aldrig nu för tiden, men armbandet tolkar delar av mina promenader som det ändå.

    Inaktivitetsvarningar får jag nästan dagligen, men har inte listat ut hur länge vi ska vara stilla för att den ska reagera.

Logga in för att skriva en kommentar.