icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

seglar67s blogg

LCHF 85 kg 65 kg 185410
Annandag jul 2017 började mitt nya liv. Jag ville ut ur mitt kroppsfängelse. Kunna åka skidor med barnbarnen, orka vandra i bergen i Grekland och dansa en hel kväll, känna mig bekväm i baddräkt. Jag ville hitta tillbaka till lättsinnet och livslusten.

I bloggen på Matdagboken dokumenterade jag resan tillbaka till mitt smala, starka, sanna jag. Skrivandet blev ett sätt att hålla kursen mot målet och sen stanna kvar där. Jag bloggar också på katinkabloggen.se men där handlar det mest om skrivande och segling. Min författarhemsida finns på www.katinkabille.se Där finns just nu tre lättsamma, feelgood gratisnoveller under rubriken Noveller. Håll till godo.

På Midsommarafton 2018 gick jag i mål, 20 kg lättare. I fortsättningen handlar min blogg på Matdagboken om den svåra konsten att hålla vikten.
28 december 2017 18:07
1

Dag 3. Min inre projektledare har tagit kontrollen.

Fortfarande, tredje dagen med Matdagboken, upptar matplanering och upprättande av mål och kontrollstationer nästan all min tid. Jag känner mig lätt besatt. Jag vet att det går över, att det är som en förälskelse som genererar massor av energi i starten. Jag har varit i samma tillstånd när jag börjat måla i olja, spela bouzouki eller fotografera med systemkamera. 

Webbsidan överträffar mina förväntningar på flera olika sätt. Till exempel trodde jag inte alls att jag skulle bry mig om att läsa eller skriva någon blogg i Matdagboken. Tidigare erfarenheter från Viktväktarna, Cambridge och Extravaganza har gett mig uppfattningen att jag är en ensamspelare, asocial och oduglig som medmänniska i den sortens viktminskningsgrupper. Det är inte bloggandet i sig jag har något emot, tvärtom. Jag har bloggat i mer än tio år, kanske femton? En gång blev jag till och med korad till Årets 55+ livsstilsbloggare och fick pris av Annika Jankell i Stockholm. Men jag har aldrig tyckt att mina viktproblem hör hemma i min blogg.

Här, i Matdagboken och under ett alias, blir det plötsligt en helt annan sak. Här kan viktnedgången få vara huvudsaken. Bli ett Projekt.  Bloggen blir ett verktyg bland andra för att hålla kontroll på mig själv. Jag har alltid varit ett kontrollfreak.

Idag har jag botaniserat bland alla Matdagbokens recept. Skrivit ut och sorterat in i min LCHF-pärm som redan innehåller ganska många recept från bloggen 56kilo.se Jag har flikar för middag fågel, middag fisk, vegetariskt, dessert, frukost, bröd osv. Den här pärmen ska få följa med till båten på Samos i vår. Matlagningen ombord är en verklig utmaning. Det borde inte vara så, med alla fräscha råvaror och grönsaker som är så billiga och finns överallt, i minsta grekiska by. Problemet är tavernorna iland, samt inte minst bagerierna. All mat, nästan, är friterad eller dränkt i olja eller honung. Nu överdriver jag lite. Men den där berömda medelhavskosten har har jag inte sett så mycket av på tavernorna. Utom möjligen den grekiska salladen. Fisk, bläckfisk och skaldjur är så dyrt så det har man sällan råd med. Fiska själv? Jag fiskar jämt. Har fått totalt två stora guldmakrillar och tre calamares under de senaste två åren. Medelhavet är ett utfiskat hav, tyvärr.

Därmed har jag kommit fram till projektledarens Listor:

1. Framgångsfaktorer  (tack till Arnen för påminnelse om detta viktiga begrepp!)

Kontroll. Jag måste ha kontroll. Veta vad jag ska äta, när jag ska äta, veta att det finns i kylskåp och skafferi. Jag behöver inte planera ätandet för en vecka framåt. Men helst ett par dagar. Inte utsätta mig för oplanerade resor, kalas eller event (Lisebergsbesök med barnbarnen!) utan att ha tänkt igenom vad jag ska äta.

Mätt och belåten. Om jag inte är nöjd efter en måltid uppstår sug och missnöje. Jag måste hitta nödmat för de gånger en måltid inte räcker till att göra mig nöjd. Det handlar lika mycket om smak som om mängd. För detta ändamål har jag just nu bara ett recept. Ricotta utrörd med kakao och Nicks Chokladdroppar.

Belöningar.  Spinningen onsdagar och fredagar ger mig över 400 bonuskalorier. Det är viktigt för motivation och uthållighet att med gott samvete kunna säga ja till några rutor mörk choklad på kvällen, några pepparkakor till kaffet eller något annat.

Ingen alkohol. Där vinet går in slinker alltid alldeles för mycket annat onyttigt ner också.   

2. Processmål:

Äta enligt 16/8. Börja dagen med brunch efter 12.00. Sluta äta senast kl 20.00 

Skriva Matdagbok varje dag. Blogga ärligt i med- och motgång.

Äta enligt LCHF. Inte äta för lite.

Väga mig varje dag och fylla i färgmatrisen. (Tack Gittan52 för tipset.)

Laga LCHF ombord.

Gå på spinning 2 ggr/veckan fram till seglingen.

3. Delmål:

Att orka gå 5 km i rask takt.

Att orka gå 10 km i rask takt.

Att bli smidig och stark nog att jobba på fördäck istället för att stå vid rodret.

Att komma i den röda baddräkten.

Att komma i den grekiska halterneckklänningen.

4. Slutmål:

Att komma i mina specialdesignade jeans (65 kg).

Att orka dansa en hel kväll.

Att hänga med på Ann-Louises spinningpass på tisdagar.

Nedanstående var det första av Matdagbokens recept som jag provade. Grönkålschips. Vansinnigt gott! Nästa gång tar jag mindre salt. En stor matsked flingsalt blev lite för mycket.

02908167-c980-46a0-bb7a-27fe66b95b4a.jpg

Gillar

Kommentarer

  • 29 dec 2017 00:46
    paloma

    Jag har varit med här i flera år, och jag känner mig lite lätt besatt ännu. Man måste hitta hjälpmedel för att orka gå ner i vikt, men framför allt hålla vikten.

    Jag använder också gittans färgmatris, och använder mig av aktivitetsmätare. Sedan är jag med i Hålla vikten 2017 gruppen, den gör att jag känner lagom press att sköta mig.

    Lite nytt så man inte tröttnar, i början av nästa år har jag hållit mig under målvikt i 4 år☺

    Du har verkligen bra koll på hur du ska nå din målvikt, det blir lite lättare att det är rätt saker som slinker ner☺

Logga in för att skriva en kommentar.