icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

seglar67s blogg

LCHF 85 kg 67 kg 382002
Annandag jul 2017 började mitt nya liv. Jag ville ut ur mitt kroppsfängelse. Kunna åka skidor med barnbarnen, orka vandra i bergen i Grekland och dansa en hel kväll, känna mig bekväm i baddräkt. Jag ville hitta tillbaka till lättsinnet och livslusten.

I bloggen på Matdagboken dokumenterade jag resan tillbaka till mitt smala, starka, sanna jag. Skrivandet blev ett sätt att hålla kursen mot målet och sen stanna kvar där. Jag bloggar också på katinkabloggen.se men där handlar det mest om skrivande och segling. Min författarhemsida finns på www.katinkabille.se Där finns just nu tre lättsamma, feelgood gratisnoveller under rubriken Noveller. Håll till godo.

På Midsommarafton 2018 gick jag i mål, 20 kg lättare. I fortsättningen handlar min blogg på Matdagboken om den svåra konsten att hålla vikten.
18 mars 2019 10:54
3

Att väga sig eller inte.

Nu har jag inte vägt mig på två veckor. Det är rekord, jag är van att stiga upp på vågen det första jag gör varje morgon. De här veckorna i Grekland har varit ett slags test för att se om det funkar att hålla vikten utan att hålla koll på vikten. I vanliga fall brukar jag väga mig även när jag är här i båten. Alla apotek i Grekland har en våg som man får använda gratis. Det kanske är så hemma i Sverige också? 

Jag tror inte att jag har gått upp, det känns inte så. Jag har levt som vanligt, enligt 16-8 och tillåtande lchf, dvs mycket grönsaker. Väldigt mycket grönsaker. Inget socker, inget mjöl, sparsamt med frukt (fast jag har ätit utan begränsning av jordgubbar, granatäpple, melon och päron). De enda snacks jag stoppar i mig ibland, förutom grönsaker, är små spröda, torkade kikärter som jag tycker är väldigt goda, samt karobskorpor som är snudd på fööör goda. Jag ska köpa med mig ett litet lager hem.

Ska jag återgå till att väga mig varje dag, när jag kommer hem? Min tanke med det har ju varit att lära mig hur min vikt varierar naturligt, och att kunna stoppa en viktuppgång innan den går över 67 kg. Det är två kilo över målvikt. Då är det dags att dra i nödbromsen.

Jag vill komma bort från att vikt och mat upptar så stor del av mina tankar. Det har blivit mycket bättre det senaste halvåret, jag loggar till exempel inte in här på MD särskilt ofta. Men det räcker inte. Jag vill kunna känna full tillit till min kropp, utan att behöva kontrollera hela tiden. Den nya, smala livsstilen sitter stadigt grundad nu, både vad beträffar mat, rörelse och styrketräning. Det känns inte begränsande, eller som ett offer, att välja bort kakor, godis osv. Monstret som sticker upp huvudet när jag passerar ett bageri finns kvar, men det är inget offer att trycka till honom så han tystnar. Det är ett nöje.

Jag älskar att laga lchf-mat och har bivit en duktig kock, men jag gör inga matplaner flera dagar i förväg längre. Det går bra att laga mat på en höft. (Jag måste förstås fortsätta planera för matsäck så att jag slipper köpa hemska smörgåsar på något tåg för att jag är vrålhungrig och det inte finns något annat.)
Jag tror att jag ska våga steget, att det får bli en nedtrappning av vägandet. En gång i veckan i fortsättningen. Förutsatt att jag inte väger över 67 kilo på lördag, alltså!

Det räcker såhär. Smalare vill jag inte bli. Hemsk min, men det får gå ändå. smiley

f395dfcf-9d10-4275-a32b-f5a3dd4f5ecc.jpeg

Gillar

Kommentarer

  • 18 mar 2019 11:24

    Jag tycker det låter väldigt klokt att trappa ner på vägandet. yes

    Hög igenkänning på att det är lätt att bli för fixerad vid mat/vikt och vad som "är tillåtet"... Bättre att bara göra det man vet funkar. smiley

  • 18 mar 2019 17:27
    Mabban

    Har du promenerat långt??? Du ser lite trött ut på bildenwink

    En  gång i veckan räcker väl att väga sig, om man har stabil vikt och håller sig till sin kosthållning. Säger jag, som aldrig varit därwink

     

    Senast uppdaterad 18 mar 2019 17:29

  • 18 mar 2019 19:32

    Hej Mabban, ja, det var fem timmar i bergen, utan frukost och med ett äpple som matsäck. Dålig planering! Jag ska börja med en gång i veckan OM jag fortfarande är på målvikt när jag kommer hem. Sen är målet att släppa vägandet till en gång i månaden. Som med blodtrycket. Det tänker jag nästan aldrig på numera. Men jag mäter och registrerar en gång i månaden, för att ha koll.

    Lycka till med att må bra du också, det är ju det allt det här handlar om!smiley

Logga in för att skriva en kommentar.