icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

mosels blogg

1003105
Har gjort detta ett antal gånger förut de senaste åren. Två gånger lyckades jag nå normalvikt. Första gången, sep 2013, började jag att ta itu med min övervikt som smugit sig på och gick ner ca 30 kilo på mindre än ett år (totalt över 35 kg) och vägde vid starten då det mesta jag någonsin vägt nästan 100 kg och gick ned till 63 kg. Tyvärr fick jag ett bakslag ganska kort tid därefter och gick upp över 20 kg på ett halvår i samband med en stor flytt och allt vad det innebar. Jag tog tag i viktminskningen igen i jan 2016 gick ned ca 25 kg igen till normalvikt. Sen har jag gått lite upp och ner sen dess men inte nått normalvikt. Ifjol sommar (2018) var jag 6-7 kg ifrån när jag tappade taget. Nu gör jag denna resa för sista gången, "so help me God". Nu måste jag lära mig att hålla fast vid normalvikt! Jag tycker inte egentligen att det är någon större konst att gå ned i vikt bara man är envis och följer sina rutiner men svårigheten för mig är att hålla vikten när man nått normalvikt. Mitt problem är att jag "glömmer" bort min vikt och hälsa när andra saker händer i livet så problem med relationer, flyttar, nya jobb etc, har tagit bort mitt fokus från min hälsa och "plötsligt" har jag gått upp ca 20 kg igen. Började med viktminskningen igen i januari 2019. Jag följer "gådieten" och om någon är intresserad av att läsa lite mera om hur jag gått tillväga se ett tidigare inlägg här: http://www.matdagboken.se/?p=blogg&BloggID=15910872

För övrigt började jag springa för några år sedan och har varit med på två Tjejmilen där jag sprungit en mil på ca 60 minuter och mitt mål är nu att springa för tredje gången hösten 2019.
26 juli 2016 11:07
4

Utmaning väntar - tips?

Närmaste dagarna, veckan blir en stor utmaning för mig. Först ska jag få besök av min mamma i 4 dagar. Jag har haft fullt upp bara med att se till att jag själv äter sund mat enligt min plan. Nu måste jag laga mat även till mamma. Det kanske inte låter svårt men mamma äter normalt helt annan mat än mig och jag inser att när jag får besök brukar jag alltid anpassa mig till besökaren, att den som hälsar på ska få det som de är van och tycker är trevligt. Mamma gillar också fika och sånt. Jag känner mig som en dålig "värdinna" om jag inte har något extra gott bjuda på etc. Nu vet hon ju om min viktminskning och jag var nyss där och vägrade äta hennes fikabröd. Men nu kommer hon hit och jag känner att jag borde nog köpa något till henne i alla fall. Blir ju en frestande situation igen. Sen en kanske ännu större utmaning. Till helgen kommer en kompis som jag inte har träffat på flera år. Vi ska bla gå på en festival. Hon bor hos mig hela helgen och på lördag blir det middag och vin innan vi ska ut. Jag måste på något vis planera maten och alkohol så att det blir ett minimum men jag tycker det är svårt. Hon är ganska petig med mat, och blir irriterad på mig för att jag vill äta sunt "hela tiden". Hon är också överviktig men vill inte dra ner på mat och tycket jag är pedantisk. Så jag ser nästan en konflikt i antågande nu. Jag måste komma på bra mat, mellanmål, fika etc som hon nästan inte märker är sund, hihi. Har någon av er tips på vad man kan bjuda på, helst lättlagat? Jag ser jättemycket fram emot att få besök men samtidigt vill jag nästan inte att någon kommer för det känns som att min viktminskning saboteras. Men jag måste lära mig det. Att umgås med folk och ändå kunna äta sunt, även längre perioder. Jag själv äter mycket fisk men det gillar de inte förutom lax. Så lax blir det någon dag i alla fall. Ha en trevlig tisdag! Pepp, pepp!

Kommentarer

  • 26 jul 2016 11:53
    Ingela73

    Jadu, det är är inte alltid så lätt att få stöd för sina livsval.

    Jag tror att din mamma skulle förstå om du inte har massa kaffegott hemma, men om du gärna vill bjuda på något välj något som du inte själv tycker om så är det lättare att låta bli (själv brukar jag köpa mandelkubb till min man ibland det avstår jag gärna ifrån..)

    När det gäller kompisen blir det lite svårare...tror att hennes irritation kan bero på avundssjuka, tyvärr inte ovanligt alls. Men ett tips kan ju vara kött, ugnsrostade grönsaker (ev potatis) och tzatsiki på kvarg. Och ett annat varmrökt lax, kokt färskpotatis med lite olivolja med citronsmak och färsk dill.

  • 26 jul 2016 15:19

    Du klarar detta! Jag känner igen konflikterna med vänner om mat och hur vida man "överdriver" eller inte. Kör på jordgubbar och grädde med din mamma till fika kanske?:) Även väninnan? Sen finns de ju en uppsjö av goda recept som är så goda att ingen ens skulle kunna tänka att de hör tills en nya receptbok för att bli av med lite kilon ^^

  • 26 jul 2016 16:01
    Donnina

    Lammfärsbiffar med massor av kryddor, ratatouille och kanske potatis till gästen...eller blandad sallad med olivolja o citron till.

    Laxkotletter, tinade och halstade, med bladspenat, potatis till gästen och sallad som ovan. Några smarriga ostar efter med päron.

    Kaffebröd och ev.bakelser kan du ju köpa färdigt. Till frukost ägg i någon form, bacon till, tomat, gurka, ost. Bröd till gästen. Kaffe eller te. Ingen juice

    Exempel på vad jag bjudit på ett par ggr under sommaren. Jag tycker inte att värdinnan ska behöva laga specialmat till sina gäster om hion/han själv äter god, näringsriktig mat!

  • 26 jul 2016 22:01
    Tack för alla tips! :-)

Logga in för att skriva en kommentar.