icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

mosels blogg

1570710
Har gjort detta ett antal gånger förut de senaste åren. Två gånger lyckades jag nå normalvikt. Första gången, sep 2013, började jag att ta itu med min övervikt som smugit sig på och gick ner ca 30 kilo på mindre än ett år (totalt över 35 kg) och vägde vid starten då det mesta jag någonsin vägt nästan 100 kg och gick ned till 63 kg. Tyvärr fick jag ett bakslag ganska kort tid därefter och gick upp över 20 kg på ett halvår i samband med en stor flytt och allt vad det innebar. Jag tog tag i viktminskningen igen i jan 2016 gick ned ca 25 kg igen till normalvikt. Sen har jag gått lite upp och ner sen dess men inte nått normalvikt. Ifjol sommar (2018) var jag 6-7 kg ifrån när jag tappade taget. Nu gör jag denna resa för sista gången, "so help me God". Nu måste jag lära mig att hålla fast vid normalvikt! Jag tycker inte egentligen att det är någon större konst att gå ned i vikt bara man är envis och följer sina rutiner men svårigheten för mig är att hålla vikten när man nått normalvikt. Mitt problem är att jag "glömmer" bort min vikt och hälsa när andra saker händer i livet så problem med relationer, flyttar, nya jobb etc, har tagit bort mitt fokus från min hälsa och "plötsligt" har jag gått upp ca 20 kg igen. Började med viktminskningen igen i januari 2019. Jag följer "gådieten" och om någon är intresserad av att läsa lite mera om hur jag gått tillväga se ett tidigare inlägg här: http://www.matdagboken.se/?p=blogg&BloggID=15910872

För övrigt började jag springa för några år sedan och har varit med på två Tjejmilen där jag sprungit en mil på ca 60 minuter och mitt mål är nu att springa för tredje gången hösten 2019.
25 juli 2014 19:43
3

Styrka

Som jag nämnt i tidigare inlägg så köpte jag ett klippkort för att träna styrketräning för en månad sen. Men jag hann bara träna två gånger och jag har inte tränat sen dess pga att jag var bortrest mm. Det är ju dumt att det blev sånt långt uppehåll men nu gick jag dit i eftermiddag i alla fall. Jag var där i  över 2 timmar. Det tar ju tid då man måste vila mellan varje set eller vad det kallas också. Nu ska jag försöka att träna två gånger i veckan som det var meningen. Jag avslutade träningen med 25 minuter crosstraining och körde rätt hårt. Svetten lackade i värmen. Men det var superskönt efteråt. Det känns bra att ha börjat med styrketräning. Det har jag ju egentligen aldrig sysslat med förutom ett halvår en gång för ca 15 år sen då vi hade det på friskvårdstimmen på jobbet. Saken är den att jag egentligen tycker det är rätt tråkigt men jag vet ju att det är bra för nacke, rygg etc så jag vet ju att det är bra för mig då jag haft problem med just nacke och rygg tidigare och det är därför jag bestämt att börja. Och det är inte så tråkigt ändå som jag mindes. Det blir ju roligare och roligare också säkert ju starkare man blir :)

Annars har jag promenerat ca en timme och en kvart också idag :)

Pepp pepp!

Ha en trevlig kväll! :)

Gillar

Kommentarer

  • 25 jul 2014 20:05

    Helt rätt av dig att styrketräna för det är bra för hela kroppen! Pepp pepp :-) 

  • 25 jul 2014 21:01

    Tack tack! Ja, precis, jag vet att styrketräning/mera muskler ökar på förbränningen också så det är ju extra bra men framförallt så är det viktigt för mig att stärka rygg och nacke och det känns också bra att bli starkare överlag. Men man kan ju slå två flugor med en smäll - det är aldrig fel :) :)

  • 26 jul 2014 06:37

    Vad tråkigt Aries att du inte får styrketräna. Aldrig kul med förbud smiley Jaså, kan man tycka det är jätteroligt? Hihi. Nej, men det är väl inte så att jag lider och jag ser ju nyttan i det och det är ganska kul då man håller på. Det är bra också om de har musik på i lokalen så kan man lyssna på musik under tiden... Själva crosstrainingen tycker jag är kul fast det är ju inte styrketräning men den maskinen står ju också där som uppvärmning och "avslutning". Ja, jag tror att det kommer att bli roligare ju starkare man blir. Just nu är jag väldigt försiktig för jag har ju både rygg- och knäproblem så jag är rädd att ta i för hårt (det finns ju maskin för att stärka benen också :) . För en månad sen så la jag nog på alldeles för mycket vikter eller det var egentligen en instruktör som visade mig första gången och han la på vikter åt mig. Jag sa jag är rätt svag men han trodde mig nog inte och det ledde till att jag fick ont i flera veckor efteråt både i ryggen och knät, kändes som jag sträckt axeln dessutom :O Men nu ska jag ta det lugnt och ingen ska få lägga sig i mina vikter. Ärligt talat så känner jag ändå ganska stark numera ( i mina mått mätta) då jag gympat flera gånger i veckan i 10 månader nu och där ingår ju också en del styrkeövningar som armhävningar mm. Jag är i alla fall starkare än för ett år sen.Nåja, vi får se, inte lär det bli sämre i alla fall smiley  

Logga in för att skriva en kommentar.