icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

mosels blogg

1273244
Har gjort detta ett antal gånger förut de senaste åren. Två gånger lyckades jag nå normalvikt. Första gången, sep 2013, började jag att ta itu med min övervikt som smugit sig på och gick ner ca 30 kilo på mindre än ett år (totalt över 35 kg) och vägde vid starten då det mesta jag någonsin vägt nästan 100 kg och gick ned till 63 kg. Tyvärr fick jag ett bakslag ganska kort tid därefter och gick upp över 20 kg på ett halvår i samband med en stor flytt och allt vad det innebar. Jag tog tag i viktminskningen igen i jan 2016 gick ned ca 25 kg igen till normalvikt. Sen har jag gått lite upp och ner sen dess men inte nått normalvikt. Ifjol sommar (2018) var jag 6-7 kg ifrån när jag tappade taget. Nu gör jag denna resa för sista gången, "so help me God". Nu måste jag lära mig att hålla fast vid normalvikt! Jag tycker inte egentligen att det är någon större konst att gå ned i vikt bara man är envis och följer sina rutiner men svårigheten för mig är att hålla vikten när man nått normalvikt. Mitt problem är att jag "glömmer" bort min vikt och hälsa när andra saker händer i livet så problem med relationer, flyttar, nya jobb etc, har tagit bort mitt fokus från min hälsa och "plötsligt" har jag gått upp ca 20 kg igen. Började med viktminskningen igen i januari 2019. Jag följer "gådieten" och om någon är intresserad av att läsa lite mera om hur jag gått tillväga se ett tidigare inlägg här: http://www.matdagboken.se/?p=blogg&BloggID=15910872

För övrigt började jag springa för några år sedan och har varit med på två Tjejmilen där jag sprungit en mil på ca 60 minuter och mitt mål är nu att springa för tredje gången hösten 2019.
16 april 2014 13:00
2

Stressa ner - tips

Jag tycker (som sagt) att jag haft god hjälp av böckerna jag läst på sistone. Tipsen nedan om stress kanske någon av er också kan ha nytta av. Skriv ner svar på frågorna för dig själv, det blir annorlunda om man ser svaren "svart på vitt" och inte bara tänker. 1. [FET]Vilka faktorer löser just nu ut stress hos dig på jobbet och i privatlivet?[/FET] Skriv ner exakt. 2. [FET]Hur kännetecknas dessa stress/hur märker du det?[/FET] Skriv ner detaljer dina tecken på stressymptomen inom dessa områden: - kroppsligt - känslomässigt - psykiskt - i ditt beteende/sätt 3. [FET]Reagerar du på stress med att[/FET] - inse att du är stressad och aktivt försöka att stressa ner? - förnekar du stressen? - ignorerar du stressen? 4. [FET]Vad kan du förändra och göra annorlunda för att handskas bättre med stress?[/FET] [FET]TA KONTROLL![/FET] 5. Tänk på en situation som stressar dig just nu. [FET]Vilka stressfaktorer har du liten eller ingen kontroll över?[/FET] [FET]6. Över vilka stressfaktorer har du kontroll?[/FET] 7[FET]. Hur kan du ta avstånd/distansera dig från de saker du inte kan kontrollera?[/FET] 8. [FET]Vad kan du göra i områden där du har kontroll?[/FET] När jag själv hade svarat på de här frågorna så inser jag att många stressfaktorer är mina egna krav och saker som jag mer eller mindre själv rår för för att jag inte planerat, förberett i tid. Sådana saker kan ju faktiskt ganska lätt avhjälpas med att sänka sina krav på sig själv och planera bättre. Att göra klart saker tidigare än tänkt gör ju också att man slipper många akututryckningar som kan uppstå om man är ute i sista stund och upptäcker att nåt saknas etc. Min idé är nu att om jag har en specifik deadline, att försöka göra klart minst en dag i förväg! Så svårt är det ju egentligen inte att planera i förväg. Man måste bara göra en plan och inse att det är ens eget val. Den enda man kan förändra är sig själv! Mycket tid schabblar man ju bort under dagen, den tiden kan man istället ta och göra en tidsplan och punkta upp exakt vad man ska göra och sen bara göra det. Det har också hjälpt mig att läsa tipsen om tidsplanering, att man tex bara ska boka in 60% av den tid man har till förfogande (alltså räkna bort möten , ärenden, matpauser mm dvs redan upptagen tid så man bara har "tom" tid som man bokar in 60% av) så man inte blir överväldigad av den långa att göra-listan utan att man hinner med det man tänkt under dagen. Sen inser jag också att jag har jättehöga krav på mig själv och gärna vill att det ska vara mer eller mindre "perfekt". Det är också en grej man kan jobba med att allt behöver inte vara perfekt, utan bättre man gör lite än inget och blir klar någon gång och som jag läste nånstans, nöja sig med 80% och sen gå vidare och göra nästa sak. Sen det här med att om man försöker att tänka lite mera positivt och utrycka sig mer postivt så känns det bättre både för sig själv och omgivningen. Att planera och vara beslutsam. Säga ifrån trevligt men bestämt om folk ställer "orimliga krav", visa självförtroende, vara tydlig. De saker man inte kan kontrollera, de kan man ju ändå inte göra något åt så varför ska man stressa över det? Ha en bra onsdag! Pepp pepp! :)

Kommentarer

  • 16 apr 2014 19:33
    Håller helt med dig. Bra skrivet!
  • 16 apr 2014 22:05
    yingyang
    Tack! Tänkvärt.

Logga in för att skriva en kommentar.