icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

mosels blogg

1178795
Har gjort detta ett antal gånger förut de senaste åren. Två gånger lyckades jag nå normalvikt. Första gången, sep 2013, började jag att ta itu med min övervikt som smugit sig på och gick ner ca 30 kilo på mindre än ett år (totalt över 35 kg) och vägde vid starten då det mesta jag någonsin vägt nästan 100 kg och gick ned till 63 kg. Tyvärr fick jag ett bakslag ganska kort tid därefter och gick upp över 20 kg på ett halvår i samband med en stor flytt och allt vad det innebar. Jag tog tag i viktminskningen igen i jan 2016 gick ned ca 25 kg igen till normalvikt. Sen har jag gått lite upp och ner sen dess men inte nått normalvikt. Ifjol sommar (2018) var jag 6-7 kg ifrån när jag tappade taget. Nu gör jag denna resa för sista gången, "so help me God". Nu måste jag lära mig att hålla fast vid normalvikt! Jag tycker inte egentligen att det är någon större konst att gå ned i vikt bara man är envis och följer sina rutiner men svårigheten för mig är att hålla vikten när man nått normalvikt. Mitt problem är att jag "glömmer" bort min vikt och hälsa när andra saker händer i livet så problem med relationer, flyttar, nya jobb etc, har tagit bort mitt fokus från min hälsa och "plötsligt" har jag gått upp ca 20 kg igen. Började med viktminskningen igen i januari 2019. Jag följer "gådieten" och om någon är intresserad av att läsa lite mera om hur jag gått tillväga se ett tidigare inlägg här: http://www.matdagboken.se/?p=blogg&BloggID=15910872

För övrigt började jag springa för några år sedan och har varit med på två Tjejmilen där jag sprungit en mil på ca 60 minuter och mitt mål är nu att springa för tredje gången hösten 2019.
10 februari 2015 21:57
3

Resultat av testerna med PT´n

Jag har haft så fullt upp senaste tiden så jag har inte haft tid med internet tyvärr men hoppas få mera tid igen snart.

Jag träffade ju en PT genom jobbet för några veckor sedan och fick göra olika tester. Dan efter fick jag resultaten. Hur gick det då?

Pt´n hade gjort ett träningsprogram på 4 veckor utifrån mina resultat och det samtal vi hade dagen innan där jag fick säga vad mina mål var. Jag sa att jag vill gå ner x kg i vikt och öka kondition, bli starkare och smidigare. Sedan utvärderade hon testerna förstås. Vikten och måtten höft/midja sa att jag var överviktig och det var ingen överraskning... I push-up-testet (armhävningar) gjorde jag 13 st godkända armhävningar och fick resultatet godkänt enligt nån skala för kvinnor i min ålder.I curl-up-testet (sit-ups) gjorde jag 14 st godkända sit-ups och fick även där godkänt  för kvinnor i min ålder. Det kändes ju bra att några resultat var ok också fast de kan ju alltid bli bättre. I leg-press-testet (benpress) hade jag resultatet "below average" för kvinnor i min ålder. Jag var mycket förvånad då jag promenerar mycket och tycker jag har starka ben. Det visade sig att de dumt nog hade de en maskin som de sa nog inte gav tillförlitligt resultat så jag vet inte hur mycket jag ska tro på just det resultatet då. I back-scratch-testet hade jag dåligt resultat. Det är den där övningen att man ska nå fingrarna på motsatt hand på ryggen, ena armen uppifrån och den andra nerifrån, ni vet. Jag nådde inte. På ena sidan saknades 5 cm men på andra sidan hela 16 cm. På ett annat test sk Shoulder elevation test där jag skulle ligga på mage och lyfta en pinne högt upp i luften och Pt´n mätte hur högt jag kunde lyfta den hade jag också "below average" för kvinnor i min ålder.Pt´n sa att det är vanligt för folk som jobbar på kontor som jag gör att man blir mindre rörlig i axlar/skuldror.

Träningsprogrammet som PT´n gjorde utgick förstås både från samtalet vi hade samt testerna. Hon la upp flera styrkepass i veckan med olika övningar och många av övningarna var övningar för skuldror, axlar, för att öka rörligheten där jag hade låga resultat. Men det var även kondition och styrkeövningar och successiv ökning av träningen. Programmet jag fick genom jobbet var endast på 4 veckor men det är en start i alla fall och det var intressant.

Det som jag framförallt tog med mig från detta var just att man "kan" träna hemma och göra olika övningar för att öka smidighet. Jag har ju aldrig kommit mig för med sånt men i mellandagarna köpte jag faktiskt en rosa yogamatta och nu har invigt den och att träna hemma är inte så tråkigt som jag trott. Min tanke är att varva gympa på Friskis och egen träning. Skriver mera om hur det har gått i ett annat inlägg. Det går framåt i alla fall!

Ha det så bra!

Pepp pepp! :)

Gillar

Kommentarer

  • 11 feb 2015 05:33

    Vad härligt att höra att du är på gång.

  • 11 feb 2015 09:08
    Tita

    Så roligt att du är tillbaka och att du är igång med träningen.

    pepp på dig!

  • 10 feb 2015 22:57
    rosen65

    härligt!

     

Logga in för att skriva en kommentar.