icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search
Har gjort detta ett antal gånger förut de senaste åren. Två gånger lyckades jag nå normalvikt. Första gången, sep 2013, började jag att ta itu med min övervikt som smugit sig på och gick ner ca 30 kilo på mindre än ett år (totalt över 35 kg) och vägde vid starten då det mesta jag någonsin vägt nästan 100 kg och gick ned till 63 kg. Tyvärr fick jag ett bakslag ganska kort tid därefter och gick upp över 20 kg på ett halvår i samband med en stor flytt och allt vad det innebar. Jag tog tag i viktminskningen igen i jan 2016 gick ned ca 25 kg igen till normalvikt. Sen har jag gått lite upp och ner sen dess men inte nått normalvikt. Ifjol sommar (2018) var jag 6-7 kg ifrån när jag tappade taget. Nu gör jag denna resa för sista gången, "so help me God". Nu måste jag lära mig att hålla fast vid normalvikt! Jag tycker inte egentligen att det är någon större konst att gå ned i vikt bara man är envis och följer sina rutiner men svårigheten för mig är att hålla vikten när man nått normalvikt. Mitt problem är att jag "glömmer" bort min vikt och hälsa när andra saker händer i livet så problem med relationer, flyttar, nya jobb etc, har tagit bort mitt fokus från min hälsa och "plötsligt" har jag gått upp ca 20 kg igen. Började med viktminskningen igen i januari 2019. Jag följer "gådieten" och om någon är intresserad av att läsa lite mera om hur jag gått tillväga se ett tidigare inlägg här: http://www.matdagboken.se/?p=blogg&BloggID=15910872

För övrigt började jag springa för några år sedan och har varit med på två Tjejmilen där jag sprungit en mil på ca 60 minuter och mitt mål är nu att springa för tredje gången hösten 2019.
19 juni 2014 11:19
3

Problem med överätning...

Ibland får jag sådana fruktansvärda ryck då jag bara äter och äter och kan inte sluta, även om jag blir hur mätt som helst. Vet inte riktigt vad det beror på, är väl typ självsabotage av nån anledning eller om det bara är tillfälligt hjärnsläpp som gör det. Ja, är väl tröstätning eller pga stress eller nåt men logiskt sett vet jag ju att det inte är bra.

Jag har läst några artiklar om vad som kan trigga igång sötsug. Det verkar finnas alla möjliga tips och idéer men kanske man kan hitta nåt som leder en på "rätt väg". Igår skrev jag ett inlägg om självsabotage (http://www.matdagboken.se/?p=blogg&BloggID=15918996 ) som man ju också kan fundera lite på men här nedan är några mer konkreta tips som jag hittat på internet.

Här är några "bovar" som kan trigga igång överätning enligt tidningen "Må bra".
(Om du vill läsa mera utförlig info under varje punkt se http://mabra.com/7-saker-som-far-dig-att-kanna-dig-hungrig-trots-att-du-inte-ar-det/ )

1. Vätskebrist

2. Tittar på matlagningsprogram
(Detta gäller inte mig i alla fall :)

3. För lite sömn

4. För mycket socker

5. För mycket alkohol

6. Stress

7. Tittar på tv och ej medveten om vad vi samtidigt äter

 

Fyra snabba tips som tar bort sötsuget enligt tidningen "Må bra":

(http://mabra.com/4-snabbtips-som-tar-bort-sotsuget/ )

1. Vänta lite
Bestäm dig för att aldrig lyda blint och bums när kroppen kräver godis. Men säg inte heller blankt nej! Vänta minst tio minuter innan du bestämmer dig för om du ska stå emot eller ge vika för suget.

2. Känn efter
Vad är det du känner? Kan det vara hunger eller törst som ligger bakom suget? Kanske någon obehaglig känsla eller stress? Det är okej att känna sug – acceptera det och låt det finnas där. Men inse att du inte alltid behöver reagera på det!

3. Gör något annat
Tänk ”Jag ska bara…” när du blir suktad av något. Jag ska bara diska, läsa klart kapitlet, lägga in en tvätt i maskinen…” Distraktion är ett superknep som för tankarna åt annat håll än mot skafferiet.

4. Ta en bit
När du gått igenom de tre tidigare punkterna och fortfarande känner starkt för något – unna dig det! Du behöver inte äta mycket. Bestäm dig för en viss mängd som känns okej för dig. Kruxet är att behålla kontrollen och välja aktivt när, vad och hur mycket du ska unna dig.
(Ja, detta är kruxet för mig... Inte lätt att sätta stopp så därför brukar bästa lösningen vara att inte äta nåt sött eller pizza och sånt alls men tyvärr har jag ju kommit lite ur den bra rutinen nu men visst är målet att kunna smaka och äta måttligt)
 

Sex sätt att stoppa överätning enligt prevention.com
(Om du vill läsa mera utförlig info under varje punkt se
http://www.prevention.com/weight-loss/weight-loss-tips/tips-how-stop-overeating )

1.  Beräkna på en skala och känn efter om du verkligen är hungrig eller inte och ät när du är hungrig

2. Ät regebundet, varje fjärde timma.

3. Ät alltid frukost (eller sen frukost)

4. Ät mycket mat vid huvudmåltiderna, är inte för lite

5. Ät mycket fibrer, tex frukt, grönsaker

6. Inkludera alltid protein i dina måltider

Nu tycker jag i och för sig att jag känner till det mesta av detta redan men man kan ju alltid påminna sig själv. Sen så tycker jag även att motion hjälper mot sötsug.

Men av nån anledning så åker jag dit ändå lite då och då. Det är så enerverande efteråt då man inser det hela och ser att man gått upp i vikt igen. Det är som att i just detta då går det knappt att diskutera med sig själv. Man äter "fel" fast man inte egentligen vill. Mycket konstigt.

Ha en trevlig torsdag!

Pepp pepp! laugh

Gillar

Kommentarer

  • 20 jun 2014 01:27

    Håller helt med dig!

  • 20 jun 2014 09:18

    Väldigt intressant och det här ska jag fundera på eftersom jag är där då och då.. 

  • 20 jun 2014 12:53

    Nu har jag läst ännu mera om detta, det finns en uppsjö av orsaker till överätning så jag ska försöka att sammanfatta detta först och främst i mitt huvud och sen skriva två inlägg till om detta, delvis från olika perspektiv. Har insett att detta "ämne" är ännu mera komplext än jag tänkt på/trott.... Men min tanke är nu att om man samlar all info så kanske man kan se nån röd tråd som stämmer in på en själv och kanske några av tipsen kan hjälpa. Man vill ju både veta orsak samt få nåt tips på lösning. Problemet är att man ofta själv inte vet, man får fundera och känna efter vad som kan stämma in.

Logga in för att skriva en kommentar.