icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

mosels blogg

773044
Har gjort detta ett antal gånger förut de senaste åren. Två gånger lyckades jag nå normalvikt. Första gången, sep 2013, började jag att ta itu med min övervikt som smugit sig på och gick ner ca 30 kilo på mindre än ett år (totalt över 35 kg) och vägde vid starten då det mesta jag någonsin vägt nästan 100 kg och gick ned till 63 kg. Tyvärr fick jag ett bakslag ganska kort tid därefter och gick upp över 20 kg på ett halvår i samband med en stor flytt och allt vad det innebar. Jag tog tag i viktminskningen igen i jan 2016 gick ned ca 25 kg igen till normalvikt. Sen har jag gått lite upp och ner sen dess men inte nått normalvikt. Ifjol sommar (2018) var jag 6-7 kg ifrån när jag tappade taget. Nu gör jag denna resa för sista gången, "so help me God". Nu måste jag lära mig att hålla fast vid normalvikt! Jag tycker inte egentligen att det är någon större konst att gå ned i vikt bara man är envis och följer sina rutiner men svårigheten för mig är att hålla vikten när man nått normalvikt. Mitt problem är att jag "glömmer" bort min vikt och hälsa när andra saker händer i livet så problem med relationer, flyttar, nya jobb etc, har tagit bort mitt fokus från min hälsa och "plötsligt" har jag gått upp ca 20 kg igen. Började med viktminskningen igen i januari 2019. Jag följer "gådieten" och om någon är intresserad av att läsa lite mera om hur jag gått tillväga se ett tidigare inlägg här: http://www.matdagboken.se/?p=blogg&BloggID=15910872

För övrigt började jag springa för några år sedan och har varit med på två Tjejmilen där jag sprungit en mil på ca 60 minuter och mitt mål är nu att springa för tredje gången hösten 2019.
30 juni 2018 06:27
2

Plötsligt dalar motivationen

Jag vet inte varför men plötsligt denna vecka har jag plötslig tappat all lust med allting, både sund mat och motion. Jag som tycker så mycket om promenader har skippat det varje kväll. Känner mig less på allting. Jag har haft så enormt stressigt på jobbet en lång tid och inte orkat med allt jag velat och egentligen behövt göra efter jobbet så hemmet har blivit eftersatt. Nu känns allt bara jobbigt, att nu på semestern börja med städning och fixa allt som jag inte orkat på länge (har ju saker röja på annan ort också) och kanske det som nu spridit sig till min motivation att fortsätta med viktminskningen. Jag vill ju gå ned i vikt men plötsligt börjar jag också att sabotera och äta onyttigt, vet inte varför. Måste ta tag i det på studs och försöka få tillbaka motivationen. Först känner jag att jag bara måste vila  är så otroligt slut efter allt jobb men jag får ju inte skippa sund mat och motion utan måste hålla i rutinerna som jag ju följt så bra nu hela våren.

Nu då jag ändå är vaken (varit vaken halva natten) kanske jag ska ta en morgonpromenad! Jag förstår inte varför det plötsligt känns så motigt. Solen skiner! 

Ha en härlig lördag! 

Kommentarer

  • 30 jun 2018 11:13

    Åh Mosel, det här känner jag igen! Har varit där flera gånger precis när en semester kommer/ startar! Har nästan blivit deppig och riktigt passiv och så här några år i backspegeln kan jag se mönster och orsakssammanhang.

    Trötthet och intensiv spurt utöver maxprestation på jobbet sista dagarna innan semester- batterierna slutkörda.

    En inre agenda på vad som måste göras som stressar och sänkt mig innan jag ens kommit i närheten av att göra sakerna.

    Förväntningar på att semestern ska innehålla x antal upplevelser.

    Dessa tre faktorer har nog förstört många av mina semesterveckor i mitt liv men jag är glad över att jag nu är medveten om dem och kan ”tänka om”, helt enkelt tillåta mig att må bra och få vara glad.

    Mina råd till dig om du vill, annars slutar du läsa här...😉

    1. Fel orsak att äta extra kcal av trötthet - åk och handla bra mat som finns lättillgängligt för dig  och inte tar tid att laga. 

    2. Sov- sov- sov! Din kropp behöver läka efter mycket stress.

    3. Fortsätt med dina promenader . Dina harar och rådjur finns där för dig. 

    4. Skit i allt annat just nu. Hur viktigt kan det vara att städa, tvätta, etc 

    När din kropp kommit ikapp finns det ny energi att tänka klokt och du kan fokusera vidare mot dina mål. Tillåt dig att få vara trött utan att få skuldkänslor .

    Största peppkramen från en av de som dagligen får mycket energi av - just dig!

    (Just nu är jag viktmässigt där du började och jag är mycket tacksam att det gått så bra hittills)

  • 30 jun 2018 14:20

    Tack så mycket för dina fina tips och kommentarer! 😀 Naturligtvis läser jag, jag är jätteglad för alla tips och råd jag kan få. Tack, det var snällt sagt! Vi tar ett steg i taget och vi vet vi kan! Man lär av misstagen. Peppkram tillbaks! 😀 

Logga in för att skriva en kommentar.