icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

mosels blogg

1613337
Har gjort detta ett antal gånger förut de senaste åren. Två gånger lyckades jag nå normalvikt. Första gången, sep 2013, började jag att ta itu med min övervikt som smugit sig på och gick ner ca 30 kilo på mindre än ett år (totalt över 35 kg) och vägde vid starten då det mesta jag någonsin vägt nästan 100 kg och gick ned till 63 kg. Tyvärr fick jag ett bakslag ganska kort tid därefter och gick upp över 20 kg på ett halvår i samband med en stor flytt och allt vad det innebar. Jag tog tag i viktminskningen igen i jan 2016 gick ned ca 25 kg igen till normalvikt. Sen har jag gått lite upp och ner sen dess men inte nått normalvikt. Ifjol sommar (2018) var jag 6-7 kg ifrån när jag tappade taget. Nu gör jag denna resa för sista gången, "so help me God". Nu måste jag lära mig att hålla fast vid normalvikt! Jag tycker inte egentligen att det är någon större konst att gå ned i vikt bara man är envis och följer sina rutiner men svårigheten för mig är att hålla vikten när man nått normalvikt. Mitt problem är att jag "glömmer" bort min vikt och hälsa när andra saker händer i livet så problem med relationer, flyttar, nya jobb etc, har tagit bort mitt fokus från min hälsa och "plötsligt" har jag gått upp ca 20 kg igen. Började med viktminskningen igen i januari 2019. Jag följer "gådieten" och om någon är intresserad av att läsa lite mera om hur jag gått tillväga se ett tidigare inlägg här: http://www.matdagboken.se/?p=blogg&BloggID=15910872

För övrigt började jag springa för några år sedan och har varit med på två Tjejmilen där jag sprungit en mil på ca 60 minuter och mitt mål är nu att springa för tredje gången hösten 2019.
26 juni 2014 17:42

Pilates och styrketräning

Idag testade jag pilates för allra första gången! Jag testade ju yoga i förrgår också. Jag vet inte vad som flugit i mig senaste dagarna då jag fått för mig att testa allt möjligt. Jag startade ju med styrketräning också i måndags. Jag har jag ju fri tillgång till yoga-, ,pilates- och en massa gympapass i och med att jag köpt ett terminskort på sporthallen där allt detta ingår. Jag började ju där i höstas och då testade jag ju också olika gympapass som jag då aldrig hade gjort förut tex zumba, step-aerobics och även karate-självförsvar (men sen har jag även kört vanlig gympa).Sen har min tanke varit att testa fler nya pass men det har inte blivit av eller jag har känt att jag vill fortsätta med de pass som jag startade i höstas. Sen kände jag även att jag ville gå ner mera i vikt innan jag testade tex yoga och/eller pilates för jag har testat yoga en gång förut för fyra år sen tror jag och jag tyckte då att jag var så stor och ovig att jag inte klarade av det. Nu är jag lite lättare (men yogan var svår ändå).

Hur som helst, min tanke är först att testa och sen kanske börja med antingen yoga eller pilates. För det första ska det vara väldigt bra mot stress och för det andra så vill jag gärna bli smidigare, rörligare. Jag visste inte ens riktigt vad som var skillnaden så det var kul att köra passen och se vad och hur det är.

Pilatespasset var i samma lilla lokal där yogan var i förrgår och lika trångt men det kändes mycket lättare och bättre även om en del övningar var svåra här också så var yogan mycket svårare. Alltså pilatesövningarna kan man utföra utan vidare, i alla fall "ser det ut som det", men sen tillkom det att man skulle ha en stor sinnesnäro och känna av specifika små muskler (tex i tårna och foten eller i magen) och det klarade inte jag att känna men det är väl sånt man tränar upp. Det var som lite mera meditation tycker jag över pilates än yoga  Många pilatesövningar kände jag delvis igen för de var liknande stretchövningar som man gör på gympan bara det att det var mer koncentration nu och man ska tänka på andning och känna efter mera. Det var inte alls så jobbigt som yogan men jag tror att det är väldigt efffektivt ändå och blir kanske jobbigare efter ett tag då man lärt sig att göra alla övningar "rätt".

Jag kan tänka mig att göra både yoga och pilates men det känns som att pilates kan jag ganska smärtfritt starta redan nu om jag vill medan yogan var himla svår, man skulle vara nästan lite av en "ormmänniska". Det kanske är bättre om man vill gå på yogapass att starta i början av terminen då de kanske går lite mera successivt fram. (Fast jag blev så pass nyfiken ändå på yoga så jag funderar på att försöka att testa lite själv här hemma. Fick ju en länk till en bra hemsida i förrgår :)

På eftermiddagen gick jag tillbaka till sporthallen för att köra pass nummer två i styrketräning som jag startade med i måndags. Idag var det lite folk där så det var jätteskönt och jag kunde ta alla maskiner i den ordning jag ville och slippa tänka på köer som det var sist. Det gick bra och var riktigt roligt. Jag avslutade med att köra crosstrainern även denna gång, totalt 30 minuter. De första 20 minuterna höll jag hög fart men inte max och så avslutade jag 10 minuter med nästan maxfart. Svetten lackade. Crosstrainer är verkligen kul! Det testade jag ju också för första gången nu i måndags.

Har promenerat över en timme också så det blev mycket motion även idag.

Har ätit jättesunt idag också så jag känner mig nöjd och har inget sötsug.

Kanske det blir en liten promenad nu (bara 10 min) till centrumet här i närheten där det finns fotbolls-VM på storbild nästan överallt.. Jag brukar inte direkt se på fotboll men det är visst en "stor match" ikväll...  :)

Pepp pepp! laugh

Gillar

Kommentarer

  • Ingen har kommenterat detta inlägget.

Logga in för att skriva en kommentar.