icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

mosels blogg

1096827
Har gjort detta ett antal gånger förut de senaste åren. Två gånger lyckades jag nå normalvikt. Första gången, sep 2013, började jag att ta itu med min övervikt som smugit sig på och gick ner ca 30 kilo på mindre än ett år (totalt över 35 kg) och vägde vid starten då det mesta jag någonsin vägt nästan 100 kg och gick ned till 63 kg. Tyvärr fick jag ett bakslag ganska kort tid därefter och gick upp över 20 kg på ett halvår i samband med en stor flytt och allt vad det innebar. Jag tog tag i viktminskningen igen i jan 2016 gick ned ca 25 kg igen till normalvikt. Sen har jag gått lite upp och ner sen dess men inte nått normalvikt. Ifjol sommar (2018) var jag 6-7 kg ifrån när jag tappade taget. Nu gör jag denna resa för sista gången, "so help me God". Nu måste jag lära mig att hålla fast vid normalvikt! Jag tycker inte egentligen att det är någon större konst att gå ned i vikt bara man är envis och följer sina rutiner men svårigheten för mig är att hålla vikten när man nått normalvikt. Mitt problem är att jag "glömmer" bort min vikt och hälsa när andra saker händer i livet så problem med relationer, flyttar, nya jobb etc, har tagit bort mitt fokus från min hälsa och "plötsligt" har jag gått upp ca 20 kg igen. Började med viktminskningen igen i januari 2019. Jag följer "gådieten" och om någon är intresserad av att läsa lite mera om hur jag gått tillväga se ett tidigare inlägg här: http://www.matdagboken.se/?p=blogg&BloggID=15910872

För övrigt började jag springa för några år sedan och har varit med på två Tjejmilen där jag sprungit en mil på ca 60 minuter och mitt mål är nu att springa för tredje gången hösten 2019.
9 januari 2021 16:02
4

Mindful walking

Om det är någon fler än jag här som har problem med stress eller utmattning så är sk mindful walking ett bra tips om ni inte har testat det. Det innebär att man när man promenerar inte ska ha hörlurar i och lyssna på musik eller prata med någon i telefon utan man ska vara i nuet och observera och ta in det man ser, hör och känner och utan att bedöma det, bara observera.

Ofta när man promenerar, åtminstone om man har mycket att fundera på eller är lite stressad så märker man inte vart man går. Plötsligt är man bara hemma igen eller man "vaknar till " efter vägen och tänker, ojdå, har jag hunnit ända hit. Man är inte i nuet utan inne i sina tankar.

Ett bra knep för att stressa ned och känna mer lugn och ro är att stanna till då och då och ta några djupa andetag och bara vara i nuet.  Observera omgivningen ett tag och sen nämner man för sig själv 3 saker man ser, man fokuserar och tittar tex på fågeln som sitter där och kvittrar och så flyger den iväg och man fortsätter att observera den ett tag, man tittar tex också på ett träd, se grenarna med snö på och lite is, man tar in detaljer, osv. Man nämner också för sig själv 3 saker man hör och lyssnar ett tag på dessa, tex sin egen andning , fågeln som kvittrar, en bil på avstånd. Sen avslutar man med 3 saker man känner. Det kan vara vinden mot kinden, eller som idag när jag var ute kom snö från ett träd och singlade ner sakta i mitt ansikte när jag stod där och tittade, kanske fryser man om fötterna, kanske är man hungrig, törstig, behöver gå på toa, kanske har man ont någonstans, kanske är man glad, ledsen osv  Man bara observerar sina känslor och sen går man vidare. Man fortsätter att observera saker efter vägen och stannar ibland och kör samma sak, 3 saker man ser, hör och känner. Lukt också förresten, ibland kommers dofter också.

Den här övningen kan vara lite svår från början men den är väldigt bra tycker jag för att bli mera närvarande i nuet och stressa ned och må bättre.

Jag brukar också göra sk walk-and-talk, prata i telefon när jag promenerar ibland och det är ju inte heller fel men då märker i alla fall jag knappt någonting av promenaden. Jag brukar dela upp det så att jag även har egen tid på promenaden och kan njuta av omgivningen. Idag har jag tex haft en underbar promenad. Det var så otroligt vackert. Kyla och snö och strålande sol. Jag var ute i ca 2 timmar och då pratade jag ungefär en timme i telefonen och en timme hade jag mindful walking för mig själv. 

Gillar

Kommentarer

  • 9 jan 2021 19:59
    Bella50

    Då gör jag mindfulness på mina turer oxå...har aldrig lurar...men kan stanna och ta ett foto på nåt jag ser. Mår jättebra med detta upplägg.

  • 9 jan 2021 20:51

    Vad bra! Visst är det skönt. 😊 

  • 10 jan 2021 07:47
    Foxy

    Det här ska jag testa 😊Tack för att du delat med dig,

     

     

  • 10 jan 2021 09:31

    Ingen orsak. Lycka till! 😊 

Logga in för att skriva en kommentar.