icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

mosels blogg

1170790
Har gjort detta ett antal gånger förut de senaste åren. Två gånger lyckades jag nå normalvikt. Första gången, sep 2013, började jag att ta itu med min övervikt som smugit sig på och gick ner ca 30 kilo på mindre än ett år (totalt över 35 kg) och vägde vid starten då det mesta jag någonsin vägt nästan 100 kg och gick ned till 63 kg. Tyvärr fick jag ett bakslag ganska kort tid därefter och gick upp över 20 kg på ett halvår i samband med en stor flytt och allt vad det innebar. Jag tog tag i viktminskningen igen i jan 2016 gick ned ca 25 kg igen till normalvikt. Sen har jag gått lite upp och ner sen dess men inte nått normalvikt. Ifjol sommar (2018) var jag 6-7 kg ifrån när jag tappade taget. Nu gör jag denna resa för sista gången, "so help me God". Nu måste jag lära mig att hålla fast vid normalvikt! Jag tycker inte egentligen att det är någon större konst att gå ned i vikt bara man är envis och följer sina rutiner men svårigheten för mig är att hålla vikten när man nått normalvikt. Mitt problem är att jag "glömmer" bort min vikt och hälsa när andra saker händer i livet så problem med relationer, flyttar, nya jobb etc, har tagit bort mitt fokus från min hälsa och "plötsligt" har jag gått upp ca 20 kg igen. Började med viktminskningen igen i januari 2019. Jag följer "gådieten" och om någon är intresserad av att läsa lite mera om hur jag gått tillväga se ett tidigare inlägg här: http://www.matdagboken.se/?p=blogg&BloggID=15910872

För övrigt började jag springa för några år sedan och har varit med på två Tjejmilen där jag sprungit en mil på ca 60 minuter och mitt mål är nu att springa för tredje gången hösten 2019.
4 oktober 2013 12:17

Jag vill, jag kan och jag ska!!! Motivation...

Började morgonen med min dagliga promenad. Efter ca 5 minuter så började regnet ösa ner. Jag som alltid brukar ha paraplyet i min väska insåg plötsligt att jag plockade ut det igår, det var ju mindre bra... Min 50 minuters promenad fick jag dra ner till 30 minuter och kom fram dränkt som en katt. Kläderna och håret torkade som tur var ganska fort. Nöjd att jag inte sprang tillbaka när det började regna, man dör ju inte av lite vatten. Fast jag lägger nog ner paraplyet i väskan igen imorgon bitti... Jag känner mig så otålig. Känner mig lättare men tycker att resultaten borde synas mera. Vill bli smal NU.... Men man måste försöka att ta en dag i sänder. Rom byggdes inte på en dag som det sägs... Något som motiverar mig är bl.a två saker: Jag har en bild på mig själv när jag var smal som bakgrund på skrivbordet på datorn hemma så varje gång jag startar datorn så ser jag mig själv och mitt mål tydligt framför mig. Sen så har jag gjort en lång lista från stort till smått på över 40 saker nu med positiva saker med viktnedgång/motion. Jag försöker att titta på den varje dag och när jag ser alla dessa positiva saker så blir jag taggad, vill så gärna uppnå dem!! När jag tittade på min spontant ihopskrivna lista som har utökats lite de senaste veckorna allt eftersom jag insett fler positiva saker, så inser jag att min motivation är indelad i fyra kategorier: 1. Hälsa dvs alla hälsovinster man får med att inte vara överviktig, äta sundare och röra på sig mera. Detta är ju egentligen det viktigaste, att må bra och vara frisk/friskare. 2. Utseende. Ja lite fåfänga från både en själv och andra, hur man blir sedd och ser sig själv. 3. Psykiska fördelar dvs alla känslor som man har som överviktig och inte mår riktigt bra och som förändras när man blir smalare och sundare. 4. Aktiviteter. Allt kul som man antingen fått försaka eller inte orkat med, inte velat göra lika mycket pga sin övervikt. KÄMPA PÅ!!!

Gillar

Kommentarer

  • Ingen har kommenterat detta inlägget.

Logga in för att skriva en kommentar.