icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

mosels blogg

1178800
Har gjort detta ett antal gånger förut de senaste åren. Två gånger lyckades jag nå normalvikt. Första gången, sep 2013, började jag att ta itu med min övervikt som smugit sig på och gick ner ca 30 kilo på mindre än ett år (totalt över 35 kg) och vägde vid starten då det mesta jag någonsin vägt nästan 100 kg och gick ned till 63 kg. Tyvärr fick jag ett bakslag ganska kort tid därefter och gick upp över 20 kg på ett halvår i samband med en stor flytt och allt vad det innebar. Jag tog tag i viktminskningen igen i jan 2016 gick ned ca 25 kg igen till normalvikt. Sen har jag gått lite upp och ner sen dess men inte nått normalvikt. Ifjol sommar (2018) var jag 6-7 kg ifrån när jag tappade taget. Nu gör jag denna resa för sista gången, "so help me God". Nu måste jag lära mig att hålla fast vid normalvikt! Jag tycker inte egentligen att det är någon större konst att gå ned i vikt bara man är envis och följer sina rutiner men svårigheten för mig är att hålla vikten när man nått normalvikt. Mitt problem är att jag "glömmer" bort min vikt och hälsa när andra saker händer i livet så problem med relationer, flyttar, nya jobb etc, har tagit bort mitt fokus från min hälsa och "plötsligt" har jag gått upp ca 20 kg igen. Började med viktminskningen igen i januari 2019. Jag följer "gådieten" och om någon är intresserad av att läsa lite mera om hur jag gått tillväga se ett tidigare inlägg här: http://www.matdagboken.se/?p=blogg&BloggID=15910872

För övrigt började jag springa för några år sedan och har varit med på två Tjejmilen där jag sprungit en mil på ca 60 minuter och mitt mål är nu att springa för tredje gången hösten 2019.
8 oktober 2013 12:34

Hur ska jag lägga upp träningen tro...

Idag har jag köpt ett träningskort på en sporthall i närheten. Det visade sig att man för en ringa penning får tillgång till hela deras utbud som innehåller allt från "vanlig" gympa till zumba, salsadans, självförsvarskurs i karate för kvinnor och en massa annat. När jag började pricka för allt som jag tyckte verkade intressant så kryssade jag för hela 9 pass! Men så visade det sig att en hel del går samtidigt så det blir till att välja (vilket jag ju ändå måste göra för 9 pass är väl lite för mycket haha...). Sen är en del intressanta pass i rad... Undra om man orkar två pass i rad, det blir 3 timmar det. Jag är väldigt otränad, har inte gympat på...ja, jag minns inte exakt, minst 3 år. Jag promenerar dock ganska ofta och senaste månaden har jag kört "gådieten" och gått 2 ggr per dag, totalat drygt 1,5 timme per dag. Jag har gått ner 1,5 kilo även denna vecka och det känns i kroppen, kroppen känns lättare och jag känner mig gladare också. Har totalt gått ner 7,5 kilo nu. Frågan är hur jag ska lägga upp det hela för att inte förta mig. Jag är ju fortfarande ganska kraftigt överviktig, har precis kommit under 90 kg. Känner mig jätteinspirerad just nu i alla fall, men är det realistiskt att börja träna 4 ggr i veckan när man är så pass otränad? Jag måste ju ta det lugnt förstås i början. Men hmmm, ja, jag känner mig själv, jag har lite svårt att ta det lugnt, brukar ge järnet... Vad finns det för risker med att träna för mycket tro. Vad ska man tänka på, nån som har nåt tips? Jag vet att jag borde köra styrketräning också men det ingår inte i detta träningskort så det ska jag vänta lite med men det finns gympapass där man tränar hela kroppen här också så lite styrka blir det nog ändå. Kämpa på!!

Kommentarer

  • Ingen har kommenterat detta inlägget.

Logga in för att skriva en kommentar.