icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

mosels blogg

1170813
Har gjort detta ett antal gånger förut de senaste åren. Två gånger lyckades jag nå normalvikt. Första gången, sep 2013, började jag att ta itu med min övervikt som smugit sig på och gick ner ca 30 kilo på mindre än ett år (totalt över 35 kg) och vägde vid starten då det mesta jag någonsin vägt nästan 100 kg och gick ned till 63 kg. Tyvärr fick jag ett bakslag ganska kort tid därefter och gick upp över 20 kg på ett halvår i samband med en stor flytt och allt vad det innebar. Jag tog tag i viktminskningen igen i jan 2016 gick ned ca 25 kg igen till normalvikt. Sen har jag gått lite upp och ner sen dess men inte nått normalvikt. Ifjol sommar (2018) var jag 6-7 kg ifrån när jag tappade taget. Nu gör jag denna resa för sista gången, "so help me God". Nu måste jag lära mig att hålla fast vid normalvikt! Jag tycker inte egentligen att det är någon större konst att gå ned i vikt bara man är envis och följer sina rutiner men svårigheten för mig är att hålla vikten när man nått normalvikt. Mitt problem är att jag "glömmer" bort min vikt och hälsa när andra saker händer i livet så problem med relationer, flyttar, nya jobb etc, har tagit bort mitt fokus från min hälsa och "plötsligt" har jag gått upp ca 20 kg igen. Började med viktminskningen igen i januari 2019. Jag följer "gådieten" och om någon är intresserad av att läsa lite mera om hur jag gått tillväga se ett tidigare inlägg här: http://www.matdagboken.se/?p=blogg&BloggID=15910872

För övrigt började jag springa för några år sedan och har varit med på två Tjejmilen där jag sprungit en mil på ca 60 minuter och mitt mål är nu att springa för tredje gången hösten 2019.
1 oktober 2013 11:22

Har ni hört talas om gådieten?

Jag läste för ett tag sen om gådieten. Den går ut på att man ska promenera två gånger dagligen. För att man ska gå ner i vikt så är det bästa att både äta sunt och motionera, att skaffa sig en sundare livsstil helt enkelt som man sedan kan fortsätta med livet ut. Då jag gillar promenader så bestämde jag mig för att testa detta. Jag har tidigare gått ner en hel del i vikt med viktväktarna (och tyvärr gått upp i vikt igen) men denna gång ska jag försöka med en annan metod tänkte jag. Jag tänkte mig det hela så här, jag fortsätter att äta ungefär samma mat som vanligt, men försöker att äta mindre portioner och välja nyttigare alternativ om möjlig. Sen så utesluter jag allt onyttigt som godis/kakor och annat sött förstås. Till mellanmål äter jag frukt, så det blir ca 4-6 frukter om dan. Sen så har jag startat med dessa dagliga promenader. Promenader är ju en av de effektivaste motionsformer som dessutom är enkelt kan utföra, man behöver bara ett par bra skor. Trots allt, visst kändes det lite segt i början att gå två gånger om dagen men jag försöker "lura" mig själv genom att gå en omväg till och från jobbet, och bara man startar med denna vana så känns det faktiskt jätteskönt. Jag har nu gått i tre veckor. I ur och skur ska tilläggas men det finns ju inget dåligt väder, bara dåliga kläder har jag hört :) Jag är nöjd att jag varit envis och gått trots spöregn, ibland rätt så kalla mornar etc. Jag har gått ner 6 kg på dessa 3 veckor. Jag hoppas min motivation håller i sig och att denna gådiet fortsätter att ge resultat. Jag känner att jag mår bra av dessa promenader, jag känner mig gladare och jag känner mig redan lite lättare och raskare i stegen, vad skönt! Gådieten, antal veckor bestämmer man själv*: Vecka 1: promenera 30 minuter morgon och kväll. Vecka 2: promenera 45 minuter morgon och kväll. Vecka 3: promenera 1 timme morgon och kväll. Vecka 4: promenera 1 timme morgon och kväll. Vecka 5: promenera 1.5 timme morgon och kväll. * Om man är mycket ovan att gå ska man börja ännu försiktigare och gå kortare första veckan/veckorna. Man känner själv vad som man orkar med. Man ska inte bli helslut, men inte gå för sakta heller.

Gillar

Kommentarer

  • Ingen har kommenterat detta inlägget.

Logga in för att skriva en kommentar.