icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

mosels blogg

1613321
Har gjort detta ett antal gånger förut de senaste åren. Två gånger lyckades jag nå normalvikt. Första gången, sep 2013, började jag att ta itu med min övervikt som smugit sig på och gick ner ca 30 kilo på mindre än ett år (totalt över 35 kg) och vägde vid starten då det mesta jag någonsin vägt nästan 100 kg och gick ned till 63 kg. Tyvärr fick jag ett bakslag ganska kort tid därefter och gick upp över 20 kg på ett halvår i samband med en stor flytt och allt vad det innebar. Jag tog tag i viktminskningen igen i jan 2016 gick ned ca 25 kg igen till normalvikt. Sen har jag gått lite upp och ner sen dess men inte nått normalvikt. Ifjol sommar (2018) var jag 6-7 kg ifrån när jag tappade taget. Nu gör jag denna resa för sista gången, "so help me God". Nu måste jag lära mig att hålla fast vid normalvikt! Jag tycker inte egentligen att det är någon större konst att gå ned i vikt bara man är envis och följer sina rutiner men svårigheten för mig är att hålla vikten när man nått normalvikt. Mitt problem är att jag "glömmer" bort min vikt och hälsa när andra saker händer i livet så problem med relationer, flyttar, nya jobb etc, har tagit bort mitt fokus från min hälsa och "plötsligt" har jag gått upp ca 20 kg igen. Började med viktminskningen igen i januari 2019. Jag följer "gådieten" och om någon är intresserad av att läsa lite mera om hur jag gått tillväga se ett tidigare inlägg här: http://www.matdagboken.se/?p=blogg&BloggID=15910872

För övrigt började jag springa för några år sedan och har varit med på två Tjejmilen där jag sprungit en mil på ca 60 minuter och mitt mål är nu att springa för tredje gången hösten 2019.
21 juni 2014 20:05
3

gympat 8 veckor igen

Kollade just i almanackan och ser att jag har gympat två gånger i veckan i 8 veckor nu. Jag fick ju lov att ta ett långt uppehåll i vintras pga att jag gjorde illa knät. Före dess gympade jag 3-4 ggr/veckan hela hösten (och fram till i februari ) och så promenader på det. Nu har jag fortsatt att promenera hela vintern även efter knäskadan men inte lika mycket som tidigare men började successivt att gå mer och mer igen. Sen 2-3 månader tillbaka går jag väl i genomsnitt minst 1-2 timmar om dan i alla fall fast tyvärr har jag kommit ur att notera det, var ju kul förut då jag höll statistik på all motion. Jag ska försöka börja om med det, det blev som en extra morot. Jag har inga appar och grejer utan jag brukade bara anteckna vilken typ av motion och ungefärlig tid så att jag håller lite koll på läget. Jag har återfått mesta av konditionen tror jag nu men jag vågar inte ta i så mycket som förut och vågar inte hoppa så mycket etc för att jag är rädd att skada knät igen så jag tar det lugnare. Men huvudsaken är ju att jag går på passen tycker jag för man rör sig ju nåt i alla fall. Egentligen vill jag göra ännu flera gympapass men jag vågar inte det heller pga knät. Jag känner av det ibland och vill inte överanstränga det. Men jag känner mig ganska nöjd med att ha kommit igång igen och kört två månader nu i alla fall. Det är så himla kul och jag känner sån skillnad i kroppen. Man blir mycket smidigare och även starkare.
 

Var ute på en ljuvlig promenad även idag, två timmar tog det.

Pepp pepp!

Gillar

Kommentarer

  • 22 jun 2014 16:17

    Tack, ja det känns bra att ha den rutinen. Nej, inspirationen att motionera har som tur är inte försvunnit men jag måste ju sansa mig lite pga knät i alla fall. Men det är ju bra, jag känner mig ju i bra kondition även om jag ätit "fel" så allt känns inte "förstört".

    Det stämmer att asfalt inte är så bra att gå på, åtminstone om man ska gå långt. Jag går mest på stigar och vägar som ej har asfalt men lite asfalt blir det också tyvärr, men som tur är får jag inte ont av att gå. Eller jo, jag fick ju ont i benen den där dagen vi vandrade i 6 timmar i sträck för en månad sen eller så och mycket av det var asfalt men i normala fall går jag ju inte så långt heller, 2-3 timmar får räcka :)

    Nej, jag noterar ingenting, jag varken räknar mat eller motion, jag bara försöker att äta logiskt. Jag har brukar skriva ner lite löst på ett ungefär bara för mig själv ungefär vad jag ätit och hur många minuter jag motionerat per dag (och vilken motion) men det har jag kommit ur nu, ska starta igen. Men jag tycker att både mat och motion har funkat bra hela tiden ända tills jag fått dessa "ryck" av sötsug och jag har ju gått ner bra i vikt varje vecka. Jag brukar tänka på att äta nåt före och efter jag motionerar i alla fall så jag får extra energi samt dricka extra vatten.
     

  • 22 jun 2014 20:46

    Så bra att du kan gympa igen!

  • 24 jun 2014 18:12

    Tack tack JeannieO, ja det är skönt! laugh

    Aries, jag är rätt bra på att dricka vatten. Jag dricker alltid rumstempererat och har det i närheten så gott som jämnt och tar en slurk lite då och då. Tycker du inte om vatten eller varför vill du inte dricka det? Jag blir törstig så då blir det ju automatiskt att man dricker.

    Jaså, ja det är intressant med psykologi etc men ja, lite svårt att komma på själv vad som "felar", men man kanske kan se vissa saker i ett annat ljus om läser på och funderar lite över det. 

Logga in för att skriva en kommentar.