icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

mosels blogg

749535
Har gjort detta ett antal gånger förut de senaste åren. Två gånger lyckades jag nå normalvikt. Första gången, sep 2013, började jag att ta itu med min övervikt som smugit sig på och gick ner ca 30 kilo på mindre än ett år (totalt över 35 kg) och vägde vid starten då det mesta jag någonsin vägt nästan 100 kg och gick ned till 63 kg. Tyvärr fick jag ett bakslag ganska kort tid därefter och gick upp över 20 kg på ett halvår i samband med en stor flytt och allt vad det innebar. Jag tog tag i viktminskningen igen i jan 2016 gick ned ca 25 kg igen till normalvikt. Sen har jag gått lite upp och ner sen dess men inte nått normalvikt. Ifjol sommar (2018) var jag 6-7 kg ifrån när jag tappade taget. Nu gör jag denna resa för sista gången, "so help me God". Nu måste jag lära mig att hålla fast vid normalvikt! Jag tycker inte egentligen att det är någon större konst att gå ned i vikt bara man är envis och följer sina rutiner men svårigheten för mig är att hålla vikten när man nått normalvikt. Mitt problem är att jag "glömmer" bort min vikt och hälsa när andra saker händer i livet så problem med relationer, flyttar, nya jobb etc, har tagit bort mitt fokus från min hälsa och "plötsligt" har jag gått upp ca 20 kg igen. Började med viktminskningen igen i januari 2019. Jag följer "gådieten" och om någon är intresserad av att läsa lite mera om hur jag gått tillväga se ett tidigare inlägg här: http://www.matdagboken.se/?p=blogg&BloggID=15910872

För övrigt började jag springa för några år sedan och har varit med på två Tjejmilen där jag sprungit en mil på ca 60 minuter och mitt mål är nu att springa för tredje gången hösten 2019.
27 maj 2014 08:31
4

Funderingar kring målvikt och att hålla vikten

Jag har nu ca 10 kg kvar till målvikt men börjar redan att fundera kring det och hur jag ska hålla vikten sen för det är det som är a och o. Jag tänker INTE bli överviktig igen! Aldrig mer! Jag tror att det å ena sidan inte blir så svårt att hålla vikten då jag ju inte följt nån speciell metod utan verkligen har försökt att leva sunt och på ett sätt som jag alltid kommer kunna att göra. Att välja nyttiga alternativ och minimera sötsaker/fikabröd. Jag ska fortsätta att motionera mycket och promenera varje dag. Det är ju viktigt för hälsan överhuvudtaget. Jag ska försöka att ha ett så aktivt liv som möjligt och nu så blir det ju ännu roligare också att göra en massa aktiviteter, man orkar ju helt enkelt mera. Jag fick lite blodad tand tex av heldagsvandringen (6 tim) i lördags. Det är ett exempel på sånt skulle jag kunna tänka mig att göra lite då och då! Det som kan fresta mig är ju olika mat och godsaker, helst fikabröd, och att jag har en tendens ibland att inte kunna sätta stopp, att inte äta med måtta så att säga. Det gäller att ha en strategi att det är ok att smaka ibland men inte för ofta. Sen så vet jag att en av orsakerna till att jag gick upp så mycket i vikt var att jag "glömde bort" mig själv, jag upptäckte inte ens att jag var överviktig förrän det gått alldeles för långt. Detta får inte ske igen. Jag måste helt enkelt fortsätta att väga mig regelbundet så att jag håller koll och vikten inte skenar iväg utan att jag märker det. Skulle jag gå upp lite så ska jag märka det och kunna ta tag i det direkt. Jag kommer också att fortsätta blogga här på Matdagboken ganska länge tror jag. Ytterligare ett sätt för mig att hålla koll på vikten och vad som sker. Sen ska jag verkligen försöka att hålla igång motivationen. Fortsätta att ibland läsa listan på alla de där 50 fördelarna jag skrev i början av min viktminskning (se inlägg från 4/10 [LANK]http://www.matdagboken.se/?p=blogg&BloggID=15909358[/LANK]). (Ja, jag har visst utökat listan med 10 punkter till under resans gång :) Att komma ihåg att det var annorlunda då jag var överviktig och att jag inte vill hamna där igen. Ha en härlig tisdag! Hoppas solen skiner på er också idag! Pepp pepp!

 

 

Kommentarer

  • 27 maj 2014 08:51
    Låter som att du har alla förutsättningar i världen för att lyckas behålla din nya vikt! :)
  • 27 maj 2014 13:55
    Ja du har verkligen förutsättningarna för att fixa det! Du kan dina brister och accepterar dem då är de också lättare att hantera! Pepp,pepp
  • 27 maj 2014 20:24
    Håller helt med föregående talare och mycket klokt skrivet. En intressant fråga som jag själv ska ställa mig och fundera ytterligare omkring är varför man/jag blivit överviktig..
  • 29 maj 2014 00:55
    Bra tankar på hur du ska hantera det, något att tänka på även för mej. :)

Logga in för att skriva en kommentar.