icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

mosels blogg

1249525
Har gjort detta ett antal gånger förut de senaste åren. Två gånger lyckades jag nå normalvikt. Första gången, sep 2013, började jag att ta itu med min övervikt som smugit sig på och gick ner ca 30 kilo på mindre än ett år (totalt över 35 kg) och vägde vid starten då det mesta jag någonsin vägt nästan 100 kg och gick ned till 63 kg. Tyvärr fick jag ett bakslag ganska kort tid därefter och gick upp över 20 kg på ett halvår i samband med en stor flytt och allt vad det innebar. Jag tog tag i viktminskningen igen i jan 2016 gick ned ca 25 kg igen till normalvikt. Sen har jag gått lite upp och ner sen dess men inte nått normalvikt. Ifjol sommar (2018) var jag 6-7 kg ifrån när jag tappade taget. Nu gör jag denna resa för sista gången, "so help me God". Nu måste jag lära mig att hålla fast vid normalvikt! Jag tycker inte egentligen att det är någon större konst att gå ned i vikt bara man är envis och följer sina rutiner men svårigheten för mig är att hålla vikten när man nått normalvikt. Mitt problem är att jag "glömmer" bort min vikt och hälsa när andra saker händer i livet så problem med relationer, flyttar, nya jobb etc, har tagit bort mitt fokus från min hälsa och "plötsligt" har jag gått upp ca 20 kg igen. Började med viktminskningen igen i januari 2019. Jag följer "gådieten" och om någon är intresserad av att läsa lite mera om hur jag gått tillväga se ett tidigare inlägg här: http://www.matdagboken.se/?p=blogg&BloggID=15910872

För övrigt började jag springa för några år sedan och har varit med på två Tjejmilen där jag sprungit en mil på ca 60 minuter och mitt mål är nu att springa för tredje gången hösten 2019.
21 december 2014 09:31
1

För höga krav på sig själv

Så var det söndag och i eftermiddag så reser jag hem över jul så jag kommer inte att ha tillgång till internet så mycket igen. Det känns så skönt i alla fall att jag kommit igång med gympa så bra den här veckan och även dagliga promenader. Jag har gympat 4 ggr denna vecka och totalt har jag motionerat 15 timmar sen i måndags och jag hoppas hinna gå en runda idag också fast jag måste hinna packa och fixa klart allting.

En av de sakerna som känts så himla jobbigt de senaste månaderna sen jag flyttade hem är att jag kommit ur alla mina rutiner, jag motionerade ju 2-3-4 timmar om dagen och kom ofta upp till 20-25 timmars motion i veckan. Då jag kom hem ville jag fortsätta på samma vis men det funkade inte med att börja jobba, flytta och allt som skulle göras. Jag blev totalt frustrerad och visste inte var jag skulle göra och var jag skulle börja för vad än jag hann med så kändes det för lite. Jag gick en timme på lunchen ibland men då fick jag stressa på jobbet och det ena med det andra.

Vad jag ändrade på den här veckan var att det är ok att bara gå en halvtimme på lunchen. Det känns ju väldigt lite då jag är van att gå långa sträckor MEN en halvimme är ju bättre än ingenting och så har jag fått dagsljus. Det har känts så himla jobbigt  att komma igång med gympan också, hur ska jag hinna efter jobbet, jag är för trött, det är rätt långt dit etc etc, kallt, halt. Ja, det har känts som väldigt motigt. Den här veckan bestämde jag att underlätta för mig själv och komma igång med gympan och motionen med att ta några timmars kompledigt varje dag. Då har jag gått till gympan direkt efter jobbet och fast promenaden och gympan tagit 3-4 timmar så har jag ändå kommit hem till 20-tiden och inte blivit sådär jättetrött. Nu  känns det jättebra och att jag kommit in rutiner att promenera och även gympa. Nu ska jag i och för sig resa bort i några veckor och kommer inte att kunna gympa men jag ska promenera och så fort jag kommer hem ska jag fortsätta att gympa. Jag känner att jag hade för höga krav, att jag förväntade mig att jag måste motionera så många timmar och om det inte gick så blev det så misslyckat men jag måste tänka om och i samma banor som jag hade då jag började med viktminskningen ifjol, att all motion är bra och att räkna allt som är mer än 10 minuter och samla minuter varje dag. Det sporrar mig att få ihop så många minuter per dag som möjligt men jag har kanske måstat nöja mig med att det ibland bara kan bli 30 minuter om dagen men att ha målet kvar i genomsnitt 2 timmar om dagen.

I januari måste jag komma på ett sätt att hinna gympa, kanske ta kortare lunch, flexa och börja jobba tidigare på dagen etc, men det känns som det var nödvändigt att få mig att starta på det här viset, att komma igång.

En lite rolig grej var att jag i förrgår köpte en vanlig mössa och igår hade jag en mössa på mig för första gången på minst 30 år. Då jag började i högstadiet och även då jag gick på gymnasiet var det urtöntigt och fult att ha mössa och ingen hade mössa. Det fanns inte en själ som hade en mössa på sig i min ålder. I bästa fall svepte man en halsduk lite lätt runt huvudet om det var 20-30 grader kallt... Det där har suttit i hela livet, att man inte ska ha mössa på sig. Jag tycker i och för sig att det inte varit nåt problem, jag har ju på nåt vis vant mig vid kylan och det ska vara mycket kallt innan jag har frusit. Men nu plötsligt kom jag på att en grej som jag känt varit jobbigt med gympan är att det är långt dit och det varit ganska kallt för mig som bott utomlands  och inte är van vid minusgrader längre. Jag har blivit mera frusen efter att ha bott utomlands i tre år. Så då köpte jag spontant en vanlig mössa i förrgår och hade den igår både då jag gick på gympan och på stan och vet ni vad, det roliga var att en vän som inte känner till min "historik med mössa" plötsligt sa  -Men åh vad du passar fint i mössa!
Hahaha...

Ha en skön 4:e advent!

Pepp pepp!

Gillar

Kommentarer

  • 21 dec 2014 09:48

    Jag känner så väl igen det där med att ha (orimligt) höga krav på sig själv! Jag tycker, utifrån sett, att 30 minuter motion om dagen låter helt fantastiskt bra men jag förstår att du "hakat upp dig" vid minst 2 timmar och då känns en ynka halvtimme kasst. Fortsätt kämpa och försök att vara lite snäll mot dig själv också - en vältränad och smal kropp är ju nice men om du ska behöva stressa dig dit på det här sättet kan det nog bli jäkligt destruktivt. Pepp!

Logga in för att skriva en kommentar.