icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

mosels blogg

1314894
Har gjort detta ett antal gånger förut de senaste åren. Två gånger lyckades jag nå normalvikt. Första gången, sep 2013, började jag att ta itu med min övervikt som smugit sig på och gick ner ca 30 kilo på mindre än ett år (totalt över 35 kg) och vägde vid starten då det mesta jag någonsin vägt nästan 100 kg och gick ned till 63 kg. Tyvärr fick jag ett bakslag ganska kort tid därefter och gick upp över 20 kg på ett halvår i samband med en stor flytt och allt vad det innebar. Jag tog tag i viktminskningen igen i jan 2016 gick ned ca 25 kg igen till normalvikt. Sen har jag gått lite upp och ner sen dess men inte nått normalvikt. Ifjol sommar (2018) var jag 6-7 kg ifrån när jag tappade taget. Nu gör jag denna resa för sista gången, "so help me God". Nu måste jag lära mig att hålla fast vid normalvikt! Jag tycker inte egentligen att det är någon större konst att gå ned i vikt bara man är envis och följer sina rutiner men svårigheten för mig är att hålla vikten när man nått normalvikt. Mitt problem är att jag "glömmer" bort min vikt och hälsa när andra saker händer i livet så problem med relationer, flyttar, nya jobb etc, har tagit bort mitt fokus från min hälsa och "plötsligt" har jag gått upp ca 20 kg igen. Började med viktminskningen igen i januari 2019. Jag följer "gådieten" och om någon är intresserad av att läsa lite mera om hur jag gått tillväga se ett tidigare inlägg här: http://www.matdagboken.se/?p=blogg&BloggID=15910872

För övrigt började jag springa för några år sedan och har varit med på två Tjejmilen där jag sprungit en mil på ca 60 minuter och mitt mål är nu att springa för tredje gången hösten 2019.
16 maj 2019 11:22
2

Delmål till Midsommar

Nu är det 5 veckor kvar till Midsommar! Ett delmål är att till dess har gått ner ytterligare minst 5 kg och väga högst 72 kg. Jag har då passerat förbi BMI-gränsen för "fetma" för min längd och nått "övervikt". Det betyder att jag också minskar en klädstorlek till. En del av motivationen är att kunna köpa nya kläder till Midsommar i mindre storlek (och ta fram de jag har nedpackade i lådor sen förut när jag vägde mindre). Jag vill också fortsätta att träna och jogga. Jag vet inte vad som är realistiskt att klara av på 5 veckor som nybörjare (började för 3 veckor sen) men mitt mål är att jogga 2-3 dagar i veckan (från början i intervaller, gång - löpning) så att jag blir bättre och bättre och orkar längre och längre sträckor utan att gå emellan. Det viktiga denna gång är att ta det lugnt så att jag inte blir skadad som tidigare och få in rutinen.

Det är bara att kämpa på, en dag i taget. 

Gillar

Kommentarer

  • 16 maj 2019 22:20
    Tita

    Lycka till!

  • 16 maj 2019 23:24

    Tack Tita! smiley

Logga in för att skriva en kommentar.