icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

majsan81s blogg

58 kg 4800
Hej svejs!

Mitt mål är att komma ner till 58-59 kg.
-Äter efter 16:8, -Försöker springa två gång i veckan, -Gå 10 000 steg varje dag och undviker mjöl.

// Hösten 2020
14 december 2020 08:48
3

Rädsla att misslyckas..

En vecka till har gått med att jag får planera själv vad jag ska äta och hur.. Jag tycker att på vardagen gör jag det ganska bra med att få ihop mina måltider och varierar mig med frukost och fasta.
Men jag är rädd att min lycka snart ska krassa som den alltid har gjort tidigare. Misslyckas med mitt mål, att jag vräker i mig mat, att jag får en dipp och skiter i allt vad mat och hälsa är. Allt jag går upp i vikt igen.

Jag har bakat en del nu på helgerna inför julen och i helgen gick jag lite bananas med pepparkakor och annat julbaksfika.. trodde vågen skulle visa + 3kg idag, men jag hade tur. Vågen visade minus. phuuu jag kan pusta ut. Tror även att helgens mat i lördags som bestod av tapas och ostar, kanske inte var den bästa maten. Ostar, jag fick en finne och nu vet jag att det måsta varit osten som gjorde det... 
Jag tänker mycket på varför jag äter som jag gör.. osv. och när jag är rationell så kan jag tycka att det är inte svårt att låta bli en fika eller bara sitta med när de andra fikar.. Och när jag väl sitter där, ja då kan allt hända. min händer tar en kaka.... 

Jag vet av erfarenhet så brukar jag ca 4 - 5 veckan spåra ut i ätfrossa eller deppighet som gör att jag äter fel och muycket i samband med min period. Men tror jag har klart mig ganska bra från det nu.. peppar peppar. 

NU kan jag säga att jag är nöjd med min kropp och hur den ser ut. OCh jag vill stanna här. Men jag tycker det är så svårt att se till att äta precis så vågen är stilla. Det går ju inte!! eller...

Något som var riktigt bra, var min löpning i fredags, jag sprang på 5,36 min/h. (inte så långt, men ändå). Min kropp kändes lätt och jag hade även lite tidspress på mig, vilket kan vara bra ibland. 
Löpningen hjälper mig i min balans, att hålla vikten. 
Så skönt när man har gjort sitt pass.. 
Nu när barnen inte har några aktiviteter så tänkte jag försöka få med mig dom på en löprunda, soppas att de får komma ut från allt med kärmarna.. Och hos oss har de sprutat skridskobanan så där kommer vi hänga en hel del under lovet. 

Gillar

Kommentarer

  • 14 dec 2020 14:47
    gittan52

    Jag tänker att det borde vara självklart att gå upp i vikt efter ett antal veckor på 800 kcal. Nu är jag ingen expert på den typ av diet, men tänker att det är ca 1000 kcal mindre än vad du ser ut att behöva, enligt din profil.

    De flesta av oss hamnar nog i ”diket” emellanåt, men jag tror ändå att det är lättare, både att undvika det och/eller att ta sig ur det om vi har realistiska mål och inte är så hårda mot oss själva.

    Nej, det går förmodligen inte att äta precis så att vågen står stilla. För egen del har jag, sedan några år tillbaka, bestämt mig för ett viktspann jag vill ligga inom. Det gör att jag inte stirrar mig blind på några hekto hit eller dit och det handlar inte om vad jag väger varje dag utan vad jag väger varje månad. Veckovägningen hjälper mig att inte tappa kontrollen, men den dagliga vägningen håller jag på att fasa ut.

    Något som kanske kan vara intressant att fundera på är vad ”misslyckas” innebär för dig, vilka tankar det sätter igång och hur du kan ändra på det tänket  wink

  • 16 dec 2020 09:11
    Jessand

    Tror man måste inse att vågen rör sig kanske 1-2 kg hit och dit även vid vikthållande, men det är svårt att hitta en bra balans så den inte rör sig för mycket åt nåt håll .

    Jag har också en tendens att få dagar/perioder jag ballar ur oftast börjar det när jag äter lite vetemjölsbröd då startar det nåt ohämmat ätande ofast i kombination med min period. Svårt att veta hur man ska göra för att inte falla...tyckte det blev lite bättre nu under hösten när jag körde mammafitness och åt av alla makronutrienter enligt en ultimat fördelning för muskelbygge och tappa fett och ca 16-1700 kcal /dag...föll  inte i dessa svackor då. Sen decembers början när jag  inte ätit fullt så välproportionerade portioner vad gäller fördelningen så föll jag och hade ngr dagar där jag åt mycket dumt. Så kanske svaret är bra fördelning och ordentligt med mat för min delsmiley

    Ost och mejeri har jag också upptäckt ger mig sämre hy med finnar och sånt.

    Hoppas du hittar din balans och kommer ifrån rädslan för misslyckande och tillåter dig hålla dina goda vanor.

  • 17 dec 2020 20:20

    Tack för era svar. Bra att höra saker ibland från andra.. Borde ha tänkt på att jag inte kan ligga på 800 kcal /dag när jag är klar.. men samtidigt så är julen här och jag vet att jag kommer äta all den goda maten (som jag har fixat och gjort). Men jag ska försöka äta med måtta. 

    Sen är det nog så att jag har ibland lyckats med min vikt men jag har oxå gått upp i vikt... och jag vet hur jobbigt jag mår när jag går upp i vikt och inte gillar hur kroppen blir då.. Så det är nog lite därför som jag är rädd för att gå upp i vikt. 
    Men nu när mitt "program" är slut så är det en större utmaning att sköta sig, att planera veckomeny osv.

    Det lätta svaret är att gå ett program till.. för jag vet att det fungerar. 

    Ja mejeriprodukterna är inte de bästa för huden!

    (Har varit ute på en löprunda med båda barnen ikväll, i regn). Jättebra. :-)

Logga in för att skriva en kommentar.