icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

ama7166s blogg

90.5 kg 65 kg 1212
11 February 2024 10:37
3

Träning

Träning, jag har fått min träning på recept vilket jag är väldigt tacksam för, jag hade hört och läst om att man kunde få detta så jag frågade min läkare om det var möjligt att få det för mig. Jag berättade att det kunde ju vara bra att träna samtidigt som jag äter nyttigt och gör min viktresa. Det tyckte min läkare också. Detta plus mitt friskvårdsbidrag så behövde jag inte betala så mycket från egen kassa vilket gjorde att jag hade råd till ett års gymkort. Nu känner jag mig väldigt taggad för att lyckas med min träning och jag vill samtidigt visa min läkare att jag lyckas. Jag brukar träna två till tre gånger per vecka, oftas två gånger vilket jag tycker är mycket bra. Jag tränar 50 minuter och stretchar 10 minuter. Brukar värma upp med att gå i lutning på löpbandet i 10 minuter, varav jag springer i två omgångar, en på 1 minut och en på 30 sekunder. Sedan gör jag olika arm och benövningar. Jag brukar inte få så mycket träningsvärk men jag bli trött och känner mig bedövad i kroppen efteråt. Har ni några bra övningar som ni kan rekommendera både på gym och hemma. Jag skulle önska att hitta bra magövningar så att jag kan få träna min magelaugh. Tränar ni? Hur ofta tränar ni och på vilket sätt?

Kram

Gillar

Kommentarer

  • 11 Feb 2024 11:00

    Den bästa övninge för mage är olika sorters planka, då får man med hela magens muskulatur. Du kan även köra hängande ben/knälyft. Kör du maskiner på gymmet eller med fria vikte tex hantlar och skivstång. Jag tränar på gymmet 2-3 ggr i veckan o då kör jag enbart bas övningar som knäböj, marklyft och militärpress då får man även med lite andra mindre muskler oxå. Det får gärna vara lite tyngre vikter då trivs jag bäst.

  • 11 Feb 2024 12:09
    LinusPL

    Min träning består av promenader - och snart åker cykeln fram! 🚴‍♀️ 

    Annars kör jag streching, lite lymfmassage, rygg- höft- knä- fotövningar efter dagsbehov så att säga ☺️

  • 11 Feb 2024 12:56
    klaraelv

    Tänkte först inte svara, för jag är numera en soffpotatis, så jag borde inte ha rätt att uttala mig. Men jag kunde inte hålla mig.

    Min bästa uppvärmning var till 95 procent av dagarna rodd i en km, de resterande fem procenten kunde vara löpbandet i 10 minuter, och det var de dagarna jag kunde känna av min vänstra axel.

    Tränade sex dagar i veckan, min vilodag brukade jag ta en långpromenad, mellan 6-10 km.

    Tränade överkropp och underkropp på separata dagar/varannan dag, körde ofta superset för att spara tid för återhämntning mellan seten. Bål tränades oavsett om det var överkropp eller underkropp.
    Nästan allt kördes med fria vikter, men var tyvärr tvungen att ta bort knäböj och gick över till att köra benpress i maskin.

    Hantlar och vikstången är de bästa vännerna på gymmet.

    EDIT: bästa träningen är tung styrketräning, bränner mest fett, du blir inte så mycket lättare av det om du inte ändrar kosten samtidigt, men det omformar kroppen åt dig. OBS vid superset körde jag alltid närligganden muskler, för att inte blodet ska behöva fara hit och dit.

    Senast uppdaterad 11 Feb 2024 13:27

Logga in för att skriva en kommentar.