icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search
Välkommen att följa mig på vägen till ett sunt liv och en friskare kropp.

Med bra mat och mera träning och massor av frisk luft hoppas jag hitta en god hälsa.
Älskar att vara i naturen och skogen är mitt andra hem och visstas där så ofta jag kan. Gärna i sällskap av min hundar.
5 november 2019 12:20
4

Strategi

40665657-b64b-4cef-b48b-81dac0e844f3.jpeg 

Vad har jag för strattegi för att lyckas just denna gång att gå ner i vikt?

Jag vet inte 100 faktiskt.. Jag har provat det mesta genom åren och har kommit fram till att följer man bara denutformade dieten eller kostplanen så lyckas man för det mesta om man inte har någon sjuldom eller annat som sätter käppar i hjulet. Det kan vara hormonellt eller bero på att kroppen inte kan fortsätta med den kostplan man tänkt sig eller svarar inte på det som den borde göra.

Att vara konsekvent och hålla sig till det som är uträknat och som man ska leva efter för alltid har jag lite svårt för. Jag kan ju inte följa ett recept ens.. Men jag har även något som heter histaminintolerans numera, så jag är lite begränsad i vad jag kan äta.. Det blir lite meckigt.. LCHF som jag ätit i över 6 år fungerar inte lika bra längre.. Eller rättare sagt det blir inte mycket kvar jag kan äta som fungerar för mig. 

Jag äter medicin varje dag för detta men försöker i möjligaste mån undvika det jag blir dålig av.

Denna gång så kommer jag att äta mindre av kcal men även ha koll på kohydraterna som gärna sticker i väg. Alltså ha koll på vad som åker in i min mun. Att höfta går inte så här i början utan då är det under kontroll som gäller och att skriva upp allt det som intas. ( Är så lättatt något slinker in) Ska även försöka ha ett ätfönster på 15:9..

Det jag plockar bort först är sockret som åter igen tagit över och ja, jag är sockerberoende till max. Det är tufft att ta bort det men det är en stor bov i mitt liv jag tänker försöka uteslute så mycket vitt mjöl det går och hålla mig till lite fullkornsprodukter ibland. Öka på grönsakerna igen och äta mycket kål. Ägg är bra men jag tror ändå att jag kommer hålla det på "normal" nivå.. När jag åt enligt LCHF var det stora konsumtioner av detta och baccon.

Jag kommer att äta fett men inte som innan med LCHF utan tänka mig för. Det är lätt att överkonsumera detta om man även lägger till kolhydrater.. Då får man tänka efter lite innan. Jag vill inte äta light produkter utan tar då hellre mindre av den riktiga varan. Jag vill hålla mig till så rena och äkta varor som möjigt.. Inte en massa pulver och jox som jag kallar det.. Jag vet att det finns de som fixar detta och håller sig smala men det passar inte mig och min kropp.. Jag kommer att tillåta mig äta lite av det förbjudna vid speciella tillfällen och inte ha några förbud. Inte känna att jag syndar utan tillåter mig och tar konsekvensen av detta. 

Jag kommer i första hand hålla mig till..

  • Viltkött
  • nötkött
  • fisk
  • fågel
  • smör
  • grädde
  • oliv och rapsolja
  • nötter
  • lite ost
  • fullkornsprodukter
  • fiberhavregryn
  • grönsaker av olika slag (som jag tål)
  • frukt och bär av olika slag (som jag tål)

Jag kommer ta bort så mycket jag kan..

  • Socker
  • vittmjöl
  • fikabröd
  • chips och snacks
  • godis och mjölkchoklad
  • glass
  • alkohol
  • pasta
  • ris

Ja så tänkte jag börja så får vi se vart det tar vägen..  Delmål ett är att se en 6a i början på vågen igen..

Nu kör vi i gång..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentarer

  • 5 nov 2019 14:08
    gittan52

    Jag gissar att du behöver ca 1700-1800 kcal/dag när du nått din målvikt. Mitt tips är att du försöker ligga där redan nu. Då har du vant dig vid den mängden när du är i mål och behöver inte göra några justeringar.

    Viktminskningen kanske inte går så fort, men du lär ha betydligt enklare för att behålla den nya vikten sedan.

    Lycka till!

  • 5 nov 2019 16:21

    Tack Gittan52! Kan kanske stämma bra me 1700-1800 kcal/dag.. Jag har tänkt att ligga kring 1500 kcal nu i början plus minus 100 någpn dag för att få lite fart utan att överdriva.. Sedan se när det planar ut vad som känns bra och narturligt utan att det känns som någon överdrift. Jag har lärt mig att dra igång för fort och förmycket geno att späka sig eller nolla sig beroende på vilken diet man följer är inte bra för kroppen eller knoppen på något sätt. Jag har inte bråttom på något sätt utan nu är det mer att det ska känns hållbart i längden hitta ett sätt som fungerar året om och närs om helst utan att göra mer uppoffingar än att hålla sig inom ramarna att inte överdriva varken fett eller kolhydrater vilket lätt blir alldeles för mycket av när man tappar greppet och inte tänker sig för vad man soppar in i munnen. 

  • 6 nov 2019 07:27

    Som sockerberoende är nog det svåraste att låta bli just det man inte ska äta. Om du kan hålla dig till enbart den första listan så har du kommit långt.

  • 6 nov 2019 08:14

    Ja LUAL detta sockerberoende är tufft och det är som med vilken drog som helst eskalerande..  Ge den lite gran och det vill ha mer.. Den sista tiden var det hembakat och mackor och godis alldelses för ofta och mycket.. Nöjde mig inte med en bit eller två .. ALLT eller inget var det som gällde.. Fy det är en hemsk känsla att inte stå emot.. Det gäller verkligen att ta över så kroppen får komma i balans igen.. För kroppen talade tydligt om att den inte ville ha detta överflöd av glykogen och kolhydrater.. Glykogenlagren var överfulla och jag nästa kände hur fettet la sig som bommul runt hela mig.. 

Logga in för att skriva en kommentar.