icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search
Nu friska tag mot samma mål som tidigare.
24 februari 2016 20:36
3

Jag behövde äta mer protein

Under de senaste dagarna har jag börjat min dag med att äta havregrynsgröt och sen 3 kokta ägg. Det har varit en frukost som gjort mig ordentligt mätt. Min mättnadskänsla har varit mycket bra. Den mättnadskänsla har jag haft resten av dagen. Jag har även ätit 500 ml kvarg till middag de dagar som jag har tränat. Jag hade börjat få ont i mina höfter och rumpan på morgonen och kunde googla mig fram till att det kunde vara proteinbrist. Efter att jag nu har sett till att äta mer protein så kan jag konstatera att denna värk i höfterna och rumpan som jag vaknat av nu har försvunnit. Så det var tydligen proteinbrist. Jag känner även att det nu återigen är lättare att äta mer sunt. Det är lustigt vad näringsbrist kan ställa till det. Kram Margitta!

Gillar

Kommentarer

  • 24 feb 2016 22:12
    Bella50

    Så skönt att det gav sig med mer protein. 🌹👍

  • 24 feb 2016 23:10
    lejonell
    Hur mycket protein har du ätit tidigare och hur mycket protein äter du nu? Jag har också ont på samma ställen när jag vaknar men tycker att jag äter rätt bra med protein.. Kanske behövs mer ändå?
  • 25 feb 2016 05:30
    Jag vet inte riktigt hur mycket protein jag har ätit innan jag ökade min kost med mer proteiner. På morgonen åt jag tidigare 1 kokt ägg nu äter jag 3 kokta ägg. Kvarg har jag lagt till extra. Så jag vet att det blir mer protein men inte exakt hur mycket mer eftersom jag just nu inte registrerar maten. För min del tror jag väldigt mycket på att kroppen signalerar när något är fel det gäller bara att lyckas tyda dessa signaler. Sen är det väldigt bra med Google. Jag visste att jag nu hade börjat styrketräna igen efter att jag hade varit sjuk men inte ökat protein intaget så därför tänkte jag att det går ju att testa om det beror på för lite protein. Det är inte på något sätt besvärligt att äta 3 kokta ägg istället för 1. Under tiden jag registrerade maten så upptäckte jag att mycket köttprodukter innehåller betydligt mindre protein än vad jag trodde att de gjorde så för att få i sig tillräckligt med protein behövde jag äta ägg, kyckling eller kvarg. Det är därför jag nu infört mer av det då jag numera styrketränar så mycket. Självklart behövs det mer protein då som bygger upp musklerna. Äter jag inte mer protein så tar kroppen från de muskler jag har så det istället blir tvärtom. Musklerna bryts ner istället för att byggas upp. Därav fick jag denna värk på natten då denna muskelnedbrytande process pågått ett tag. Du Lejonet kan ju alltid testa om det är därför du har ont. Det skadar ju inte. Lycka till!

Logga in för att skriva en kommentar.