icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

Livutanvs blogg

Paleo 16334
Inspiration till att leva hälsosamt med hjälp av den paleolitiska kosten. Jag delar med mig av tankar, artiklar, studier, Poddar och recept som jag tror kan inspirera dig också. Träning och träningslära är också något som jag tycker om och vill lära mig mer av. Målet är att gå ner ca 10 kg. Men jag är inte helt stenfokuserad på vikten, utan vill bygga mer muskler och bli mer tränad. 0.5 - 1 kg per vecka hoppas jag på att gå ner.
18 February 2017 08:55
1

Hormoner, muskelmassa och är en kalori verkligen en kalori?

1e7ca3f1-0eb6-436b-b412-e5dbec6ae899.jpg

 

Kalorier in och kalorier ut. De du äter upp, måste du också göra av med för att inte gå upp i vikt. Rent plus och minus. Eller? 

Kaloriräkning är en populär metod att ta till för att förlora kroppsvikt. Men många vet också att det inte alltid funkar på alla. En del personer tappar flera kilo ganska omgående av att vara restriktiv med kaloriintaget. Andra har de svårare, man hamnar på en "platå", vikten förändras inte trots att kalorierna enligt dagboken följts till punkt och pricka. För att citera  Jacob Gudiol, Leg Fysioterapeut med Master i Sport Science som driver podcasten "tyngre" samt facebooksidan "träningslära".  "Du vet aldrig exakt hur många kalorier du stoppar i dig och du vet aldrig exakt hur många kalorier du gör av med". I artikeln nedan beskrivs hur en herre försökt att maxa sitt kaloriintag för att motbevisa forskningen med att "en kalori inte alltid är en kalori". Personen vill visa genom att öka sitt kaloriintag till 5000 kalorier per dag att man inte alltid går upp i vikt. Rent matematiskt så skulle den här herren gått upp under dessa 21 dagar med sitt ökade kaloriintag 6 kg. Han gick upp 1.8 kg. Läs och se varför de blev så 😉

http://traningslara.se/kalorier-nar-du-overater/?utm_content=buffera4a61&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer

Kontentan av att jag vill belysa de här med kalorier är att många ofta är väldigt rädd för att äta för mycket. Jag gick för fem år sedan ner 12 kg. Jag var inte överviktig innan, utan vägde ungefär som jag gör nu. Runt 80. Mitt BMI är fortfarande helt okej. MEN jag har för mycket fettprocent på min kropp. Kalorier förbrukas också beroende på vår mängd muskelmassa i kroppen. Mer muskler, mer förbränning. Jag tappade mina 12 kg för att jag tränade mycket stryka i kombination med kondition. OCH jag uteslöt kolhydrater i ganska stora mängder.  I och med min sjukdom och mediciner så har jag under de senaste åren inte kunnat träna som jag tidigare gjort, vilket bidragit till min viktökning. Medicinerna är en stor bov i dramat också. Kortison bidrar till att en kalori inte endast är en kalori längre för mig. Jag är tvungen till att tänka ytterligare ett steg i min kost för att förlora i vikt. De jag anser har hjälpt mig mycket är att inte alltid begränsa mig för mycket viktigt kaloriintag, utan mer på min stegräknare och träning.  Allt måste hålla i längden och balans mellan energi in och ut är alltid de bästa.  Men att lära sig mer kring näring och innehåll i produkter bidrar till att man faktiskt kan äta mer av vissa produkter, trots sitt höga kaloriintag för att kroppen inte tar upp all den energin. Mandlar är ett sådant exempel.  Råa, Mandlar har ett högt kalori innehåll per 100 gram, men kroppen tar upp endast 30 % av dem kalorierna du stoppar i dig i form av Mandlar.  Resterande åker direkt ner i tarmen. Läs mer om nötter och dess kaloriintag nedan. Variationen av kalori innehåll och kroppens sätt att ta upp näringen varierar beroende på om du äter mandeln som den är, malen, rostad eller som smör exempelvis. 

http://tyngre.se/artiklar/kalorierna-du-faar-i-dig-fraan-noetter-varierar-beroende-paa-hur-processade-noetterna-aer/

Hormoner är också en stor bidragande orsak till att vi på olika sätt tar in energi och förbrukar den. Kvinnor som lider av PCOS (polycystisk ovarie syndrom) har en högre andel testosteron i kroppen, vilket bidrar till ökad muskelmassa. Kvinnor med den här diagnosen, inkl mig själv har de alltså lättare att bygga och bibehålla muskelmassa. Styrketräning är en kanonbra träningsform för att öka kaloriförbrukning, välbefinnande och en hållbar viktminskning. Lyssna på detta intressanta podd -avsnitt om energi, hormoner och träning. 

Idag tar jag mitt första steg till gymmet efter de senaste jojoträningsåren. Nu ska muskler byggas och kalorierna bättre förbrännas, även i kontorsstolen 😉

 

http://traningssnack.libsyn.com/avsnitt-57-anna-melin 

 

 

 

Gillar

Kommentarer

  • 18 Feb 2017 23:31

    Chris. De är ju de jag vill få fram genom artikeln som Jacob skrivit är att det beror heeeelt på person. Du kanske går upp, medan en annan fortsätter gå ner. En kalori är alltså inte en kalori. Jag påvisar verkligen inte att jag har varken rätt eller fel.  Mer en diskussion som jag tycker alla borde ha med sig i tanken är att 5000 kalorier för dig inte är 5000 kalorier för mig 😉

    Jag gillar att du ifrågasätter och inte håller med. De är de som,  är min mening. Rekommenderar dig att läsa den här artikeln  (också med granskande ögon såklart), men här beskrivs lite mer vad som händer när man äter nötter som mjöl, kalori innehåll osv. En mandels kalori innehåll är inte densamma som när den är malen. 

     

    http://tyngre.se/artiklar/kalorierna-du-faar-i-dig-fraan-noetter-varierar-beroende-paa-hur-processade-noetterna-aer/

     

    Jag har en IBD sjukdom. Tarmsjukdom,. 

     

    Senast uppdaterad 18 Feb 2017 23:55

Logga in för att skriva en kommentar.