icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

LadyG tar nya tag!

16:8 1807996
Matglad bullmamma i löparskor. Jag drömmer om en vältränad figur, något jag inte ens vågade hoppas på förut. Mitt mål var först att komma ner på ett BMI under 30 och därefter sakta men säkert, envis som en mula, försöka skaffa mig den där vältränade kroppen som hägrat i drömmarna. Beväpnad med den kunskap jag förvärvade vid den resan gör jag en liknande resa en gång till för att bli av med mina gravidkilo och åter kunna springa marathon.

Nu för tiden är jag en av Matdagbokens mentorer, skicka ett privat meddelande om du vill ha stöd och pepp privat eller om du vill ha någon att bolla ideer med.
6 december 2018 23:41
2

Yes! Jag kan!

Första regelrätta intervallpasset post-bäbis. Ryckigt och ojämnt, men jag skyller på ovana och det faktum att raksträckan jag valt är 50% grusväg och inte hela är upplyst. Runt nollan och regnar småspik gör inte förhållandena bättre. Kan bara bli bättre laugh

Tusingar (1000-metersintervaller) är annars en bra intervallform för långdistanslöpare, spring tusen meter i hög fartt, vila en minut och gör om det sex åtta gånger innan du joggar hem. Det ger mycket effekt för relativt liten insats.

Men nu tänker jag inte träna något imorgon, så det så. Jag har formligen frossat i löpning den här veckan, och nu surar mina ben på mig mer än vanligt. De har verkligen gjort sig förtjänt av vila, jag är fuktansvärt stolt faktiskt.

Det var länge sedan jag klarade tre relativt tuffa löpdagar i rad så där, jag har sprungit nästan 23km denna veckan. Nästa vecka måste av nöd och tvång bli en lätt vecka, eftersom denna blev så tung. Man måste periodisera, om man vill utvecklas och bli starkare och inte bara nöta ner sig.

Jag fick i alla fall klart för mig vad jag behöver jobba på. "Allt" vore en för lätt sak att säga. Det jag tror är viktigast är corestyrkan. Höftens stabilisatorer, de som ska hålla bäckenet på rätt köl när jag springer. Alltså mittkropp, höfter och bak. Det gamla vanliga, kan man nästa säga. Jag förföljs av coreövningar, balansövningar och enbensövningar.

Av en anledning får man förmoda cheeky

Jag kanske till och med tar vilodag på lördag med, vem vet laugh

Trevlig helg på er!!!

Gillar

Kommentarer

  • 7 dec 2018 07:18
    Arrietty

    Grattis till det. Själv avvaktar jag remiss till att göra arbetsprov efter att jag säkte för att jag fick lite ont i bröstet om ajg försökte ta i vid motionen... nu tror jag att den känningen mera handlar om att lungorna är lite sönderstrålade efter cancern så jag måste lära mig mer och göra mer andningsövningar för att träna upp maximal lungkapacitet igen. Alltså maximal kapacitet med den begränsning stårlningen gav, det kan kanske vara bättre än det är nu. Har gjort ansatser till att börja intervallträna men det känns inte ok så jag väntar tills efter arbetsprovet.

  • 7 dec 2018 11:04

    Tack Arrietty! Bra att dubbelkolla förstås så det tycker jag du gör helt rätt i, tror som du att det kan ha med andningsteknik att göra. Man kan få ganska mycket obehag från musklerna kring lungorna också, om man tex börjar träna hårdare än vanligt och måste andas häftigare kan man känna av musklerna eftersom de inte är vana att man tar i så mycket. Fast förstås måste man utesluta andra orsaker först, är man orolig för hjärtat kommer man inte slappna av och träna effektivt ändå förrän man kollat upp saken så det är lika bra att göra det på en gång så det är avklarat.

     

Logga in för att skriva en kommentar.