icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

LadyG tar nya tag!

16:8 2140113
Matglad bullmamma i löparskor. Jag drömmer om en vältränad figur, något jag inte ens vågade hoppas på förut. Mitt mål var först att komma ner på ett BMI under 30 och därefter sakta men säkert, envis som en mula, försöka skaffa mig den där vältränade kroppen som hägrat i drömmarna. Beväpnad med den kunskap jag förvärvade vid den resan gör jag en liknande resa en gång till för att bli av med mina gravidkilo och åter kunna springa marathon.

Nu för tiden är jag en av Matdagbokens mentorer, skicka ett privat meddelande om du vill ha stöd och pepp privat eller om du vill ha någon att bolla ideer med.
4 januari 2014 11:11

Tuffar på

Det är inget konstigt att vikten rasat fortare än planen nu i början, det är som det ska vara. 64,2 stannade vågen på i morse och det är helt i sin ordning. Jag håller mig till mitt underskott, så löser sig resten vad det lider. Den 8 januari ska jag väga som mest 64,6 - det borde jag klara. Helt lätt är det inte att klura ut maträtter som mättar och är nyttiga när man bara har knappt 1200kcal att röra sig med, men det går. Det är lättare än om jag bara hade haft 500kcal på hela dagen som de som följer 5:2 smiley

En sak jag kommit på är väldigt gott är att woka en 900g-påse wokgrönsaker i lite rapsolja (notera lite, max en matsked alltså) och tillsätta saften och skalet från en citron samt skalad och finhackad ingefära. Möjligen kan det behövas lite vatten för att det ska bli någon sås att tala om, om inte de frysta grönsakerna släpper tillräckligt. När det börjar se ut som att grönsakerna tinat och är varma kryddar man på med chili, cayennepeppar, salt och vad man nu mer tycker om. Sist vänder man ner sjögräsnudlarna och låter dem mjukna. klart! Eftersom det blir 4 rejäla portioner och nudlarna innehåller 6kcal/100g blir det bara 500kcal för hela woken, och knappt 130kcal/portion. Jag tillsatte lite stekt kålrot och stekt morot, jag älskar stekta rotsaker och äter det som godis i vanliga fall, men man kan säkert använda de grönsaker man tycker om och få kanonresultat. Broccoli och blomkål kan jag t ex tänka mig fungerar utmärkt. Säkert andra rovor och lök, om man vill det.

Idag står det förhoppningsvis löpning på schemat, jag skulle vilja få till ett lite längre och lugnt pass. Mer än milen åtminstone, men inte för långt heller. Lagom är bäst, jag håller fortfarande på att trappa upp, det är grundträning fortfarande. Jag grundtränar i ett nytt tempo så jag är mer disciplinerad med distanserna än vanligt. Den här vintern har varit helt otroligt mild, i och för sig önskade jag mig en lång höst men jag väntade mig vinter någon gång också. Det har vi inte haft, och snart är det väl lite i senaste laget? Jag har vänner som hittat tussilago, i morse (i natt egentligen) hörde jag koltrasten och det börjar se ut som vår ute nu... I januari... Ur led är tiden.

16043-TVAHLkvHE70WWsxSOaOc.jpg

Kommentarer

  • Ingen har kommenterat detta inlägget.

Logga in för att skriva en kommentar.