icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

LadyG tar nya tag!

16:8 1732516
Matglad bullmamma i löparskor. Jag drömmer om en vältränad figur, något jag inte ens vågade hoppas på förut. Mitt mål var först att komma ner på ett BMI under 30 och därefter sakta men säkert, envis som en mula, försöka skaffa mig den där vältränade kroppen som hägrat i drömmarna. Beväpnad med den kunskap jag förvärvade vid den resan gör jag en liknande resa en gång till för att bli av med mina gravidkilo och åter kunna springa marathon.

Nu för tiden är jag en av Matdagbokens mentorer, skicka ett privat meddelande om du vill ha stöd och pepp privat eller om du vill ha någon att bolla ideer med.
14 juli 2016 21:54
4

Så förbaskat nöjd!

Körde min milrunda idag igen, det var tredje passet på lika många dagar så jag valde en runda jag är välbekant med. Tanken med att springa flera dagar i sträck är förstås att utmana gränserna lite, framför allt träna på att springa när man inte är helt på topp. Idag var jag verkligen inte på topp. Fötterna var trötta, benen sega och baken värkte. Träningsvärk av löpning var det länge sedan jag fick, känns det som.

Jag laddade in min app, ”Zombies, run!” och satte den på 65 minuter, det var ungefär så lång tid jag tänkte att jag skulle behöva, och då skulle jag ändå inte vara hemma utan snarare någon kilometer bort. Trodde jag. Ibland har jag väldigt fel.

I början lät jag benen bestämma själva, och noterade att det eventuellt kan ha gått lite fort. Det kändes så även om jag inte kollade på klockan. Jag passerade Husby konsthantverkshall alldeles för snabbt kändes det som, men jag tänkte att det löser sig. Det var bara att slappna av och låta benen göra sin grej, jag hade ingen tid att passa och jag kan rundan lika bra som jag kan min egen lägenhet.

Jag hade så när förväntat mig att det skulle ta åtminstone 70 minuter idag, om jag enbart ska gå på hur det kändes i kroppen. Så ingen blev väl mer förvånad än jag när det gick så fort som det gjorde, 62 minuter! Det kändes ju att jag sprang nästan två timmar igår och tuffa intervaller i förrgår givetvis, men när jag kom till backarna kunde jag ganska enkelt resonera med mig själv att det skulle vara lönt mödan att springa upp. Jag visste ju hur korta de egentligen är, de bara verkar lika höga som Kebnekaise när man är lite trött och seg.

Det är en av fördelarna med att springa samma runda, om och om igen. Dagar som idag kan jag falla tillbaka på att jag vet att det bara är mellan öronen backen är brant och lång. Återvänder jag till backen en dag med pigga ben hinner jag knappt märka den innan den är slut, så det är bara att köra. Förbi discgolfbanan, som var öde trots det fina vädret, och vidare runt Tensta. Det kryllade av fotbollsspelare ute på planerna och på gränsområdet. Hundägare, ungar, joggare. Det var mängder av människor ute, och de såg så glada ut allihop. Det är möjligt att jag flinade mig runt idag, för det kändes tungt och segt att springa men samtidigt kände jag mig nästan ostoppbar.

Fast det är ju inte utan att jag kommer att tycka om en vilodag imorgon. Fredagar är vilodagar, då tränar jag inte. Det tror jag både jag och mina ben kommer att tycka om :-)

Kyckling curry med wokgrönsaker och basmatiris till middag satt jättefint, jag upptcäkte dessvärre att jag är en sopa på ögonmått. Idag åtminstone. Missade riset så mycket att det är komiskt, mätte upp 135g och tyckte det såg jättemycket ut när jag skulle ha lagt upp 180g! Jag justerade hellre matdagboken än portionen, faktiskt. Samma sak hände med resten av middagen också, jag skrev ner mer i matdagboken än jag lyckades mäta upp, det såg så fruktansvärt mycket ut!

Så nu får jag komplettera med en multivitamin istället, för när jag skalade ner mängderna till det jag faktiskt tog så blev staplarna inte lika fina. Då plötsligt når jag inte RDI i allt längre, och så kan vi ju inte ha det. Jag vet av erfarenhet att om jag ligger för lågt på kalorierna skiter det sig om ett par dagar, då blir jag så sugen på allt jag inte borde äta att jag riskerar att sluka en häst om den kommer ivägen för mig.

Nej, måtta med allt, tycker jag. Det gäller även underskott. Det ska vara hållbart, en långsiktig lösning och inte ens quick fix.

Gillar

Kommentarer

  • 14 jul 2016 23:01
    gasten
    Bra jobbat! Du är otroligt duktig, som orkar springa så. Pepp, pepp!
  • 14 jul 2016 23:11

    Ladyg', hm vad ska man säga du måste kör mycket mjukt underlag för att få benen hålla när du springer varje dag, Vet kompisen tränad nästan varje dag med att springa men sprang mycket asfalt fick problem med blod kropparna, dom slogs sönder, men han kutade ju en massa maroton i olika städer, utomlands de stora tävlingarna blev inbjuden på nåt sätt. Är avundsjuk på din ork, kommer att tänka på durasellkaninen i reklamen, grattis till tiden. 

  • 15 jul 2016 06:51
    Bella50

    Grattis säger jag oxå. Mina RDI staplar blir aldrig jämna...😧👎

  • 15 jul 2016 09:38

    Tack gasten, Afkrut och Bella50 :D

    Afkrut, tack för din omtanke, det uppskattar jag! Tanken har slagit mig också, att blodvärdet kan drabbas, så jag går reglbundet på kontroll för det där, Hb ligger för det mesta runt 140 med få undantag så det är ingen fara. Jag är van, eller så äter jag rätt? Jag vet inte vad det är som påverkar Hb mer än kost, träning och återhämtning?

     

Logga in för att skriva en kommentar.