icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

LadyG tar nya tag!

16:8 2210015
Matglad bullmamma i löparskor. Jag drömmer om en vältränad figur, något jag inte ens vågade hoppas på förut. Mitt mål var först att komma ner på ett BMI under 30 och därefter sakta men säkert, envis som en mula, försöka skaffa mig den där vältränade kroppen som hägrat i drömmarna. Beväpnad med den kunskap jag förvärvade vid den resan gör jag en liknande resa en gång till för att bli av med mina gravidkilo och åter kunna springa marathon.

Nu för tiden är jag en av Matdagbokens mentorer, skicka ett privat meddelande om du vill ha stöd och pepp privat eller om du vill ha någon att bolla ideer med.
13 december 2011 18:29
2

Intervaller

Värmde upp på samma sätt som förut, genom att börja springa i lagom fart och sen öka bit för bit tills jag antingen nått 170 i puls eller inte kan springa fortare, vilket som nu kommer först. En klunk vatten, nolla klockan och sen bar det av. De tre första intervallerna kändes som de skulle. Lagom jobbiga så där. Tänkte på stilen, försökte hitta rytmen. Slappna av. Låt fötterna göra det de ska, ner med axlarna och slappna av i käken. Pendla med händerna rytmiskt. Generera kraft ner i benen, låt magen vidarebefodra den neråt i kejdan. Hittade balansen, rytmen. Så där lite plötsligt. Det kändes som på det gjort idrottsplatsen några gånger, som om jag springer lite ovanpå. Som om jag blivit lite längre än vanligt, flyter fram med kraft och energi fast utan att slösa ett uns på onödiga rörelser. Det är kul när det där händer och ännu roligare att jag behöll känslan genom alla de tre sista intervallerna. Jag blev först väldigt förvånad när jag såg pulskurvan. Ibland tänker man inte längre än näsan räcker, men det är ju självklart egentligen, att pulsen inte stiger lika högt när man väl hittat det energieffektiva steget. På löpbandet håller jag hela tiden samma fart och då stiger inte pulsen lika högt. På idrottsplatsen hade jag antagligen ökat farten istället. Vad jag önskar att jag kunde hitta det där steget oftare. Passet bestod av 6x1000m i 5:30/km & 400m joggvila@7:20/km, totalt med uppvärmning 12,5km på 1h 15min. Det är jag nöjd med vilken dag som helst i veckan, det är ett bra pass.

Kommentarer

  • 13 dec 2011 21:37
    Vad duktig du är. Du inspirerar.
  • 13 dec 2011 21:54
    Tack!

Logga in för att skriva en kommentar.