icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

LadyG tar nya tag!

16:8 5234025
Matglad bullmamma i löparskor. Jag drömmer om en vältränad figur, något jag inte ens vågade hoppas på förut. Mitt mål var först att komma ner på ett BMI under 30 och därefter sakta men säkert, envis som en mula, försöka skaffa mig den där vältränade kroppen som hägrat i drömmarna. Beväpnad med den kunskap jag förvärvade vid den resan gör jag en liknande resa en gång till för att bli av med mina gravidkilo och åter kunna springa marathon.

Nu för tiden är jag en av Matdagbokens mentorer, skicka ett privat meddelande om du vill ha stöd och pepp privat eller om du vill ha någon att bolla ideer med.
29 augusti 2013 11:12
3

Idag känns det

Det känns att jag körde ett 30-minuters styrkepass för underkroppen igår. Som tur är har träningsvärken i överkroppen mer eller mindre klingat av, så den slipper jag. Triceps var bara trötta, inget annat, men jag vänjer mig antagligen aldrig vid hur mycket träningsvärk jag kan dra på mig. Jag är verkligen bra på det, att träna mig öm. Styrketräning för underkroppen behöver jag inga redskap för, än så länge. Kroppen fungerar så bra som motvikt, enbensknäböj (bowlaren) t ex är jobbiga nog som de är och höftlyft på ett ben är riktigt tungt! Första steget blir att lägga till fler set, tills jag nått 4 i alla övningarna. När det sen blir för lätt kommer jag att ta fram balansplattan, då ökar svårighetsgraden i övningarna ytterligare några snäpp. Då kanske jag måste backa ner i antalet reps och set igen för att orka. [PUNKT] benlyft 15x4 [LANK]http://www.dintraning.se/ovning/442/Benlyft.html[/LANK] [PUNKT] kissande hunden med sträck 15x4 (se bilden) [PUNKT] musslan 15x4 [LANK]http://www.youtube.com/watch?v=l8CQq8_GYhU[/LANK] [PUNKT] bowlaren 10x2 [LANK]http://www.dintraning.se/ovning/444/Enbensboj-Bowlaren.html[/LANK] [PUNKT] höftlyft 2ben 15x4 [LANK]http://www.dintraning.se/ovning/456/Hoftlyft.html[/LANK] [PUNKT] höftlyft 1ben 10x2 [LANK]http://www.dintraning.se/ovning/457/Hoftlyft-Ett-ben.html[/LANK] Det är lika viktigt att fylla på med bra mat när man tränat hemma som när man tränat på gymmet, fördelen med att träna hemma är att man har kylskåpet alldeles i närheten och kan få något riktigt tämligen omgående. Nackdelen är att man oftast inte har lika mycket redskap hemma.

Kommentarer

  • 29 augusti 2013 11:57
    Swesent
    Du nämner det viktiga med bra mat när man tränar, vilket jag såklart håller med om. Just det med maten (matmängden) har fått mig att fundera lite dock. Jag fick precis mitt eget personliga gymprogram att följa för en vecka sedan. Dock går jag fortfarande på kaloriunderskott om dagarna för att plocka mina sista tio kilo. Kaloriunderskott och gym/styrkebyggnad är ej den bästa kombinationen vad jag förstått. Vilket i mildaste fall leder till en utebliven muskel- och styrkeutveckling. Jag har även hört att dagligt kaloriunderskott också visar sig i konditionen, att kroppen/orken säger ifrån tidigare än vad den annars skulle, om man åtminstone möter upp dagsbehovet av kalorier/energi. Du som är mycket van och kunnig LadyG, vad är din summerade insikt om styrke- och konditionsträning i samband med dagligt kaloriunderskott? Kan jag skylla en aning på underskottet för en långsam, eller helt utebliven, prestationsökning - eller är det till största delen ett tecken på att jag tagit i för lite (fastän jag kör så pass som jag orkar)? Tack för dina fortsatt inspirerande blogginlägg och tankar LadyG!
  • 29 augusti 2013 12:26
    Jag är av den bestämda åsikten att man känner av underskottet när man tränar, definitivt! Det går långsammare att springa, vikterna känns tyngre och träningsvärken blir svårare och mer långvarigt (vilket antyder tycker jag att återhämtningen blir störd/fördröjd). Och detta sker oavsett hur noga man är med näringstajming och kvalité på käket, det är kroppens reaktion på hårt arbete på för lite mat helt enkelt. Kroppen gillar inte att nalla av fettreserverna, kroppen älskar sina reserver. Jag upplevde att det kändes som att kroppen verkligen stretade emot vartenda hekto när jag gick ner de sista kilona, och träningen gick tyngre än jag var van vid. Men så småningom vande jag mig vid känslan av tyngd och motstånd, man kan vänja sig vid mycket. Jag höll ju trots allt på ganska länge och i perioder, så konstigt vore det väl annars. Men jag blev lika glatt överraskad av hur otroligt energisk och stark jag kände mig när jag åt 100% av dagsbehovet. Det är verkligen som att ladda motorn med jetbränsle istället, när man vant sig vid att träna på underkott. Nu är jag medveten om att mycket är mentalt också, vet jag att jag ätit bra förväntar jag mig helt enkelt bättre resultat och mer ork (vilket kan bli en självuppfyllande profetia) eller omvänt: har jag ätit dåligt sänker jag kraven, förväntar mig att det ska gå tungt. Men det är svårt att helt skaka av sig förväntningar och bara köra, även om det är det jag försöker göra. Jag upplevde det som att jag fick välja på slutet, de sista 10kg jag skulle gå ner var så jobbiga att jag inte kunde gå ner i vikt och samtidigt köra på och utvecklas som löpare. Jag fick välja, antingen eller, det fanns helt enkelt inte kraft nog för båda. Så underskottet kan definitivt påverka utvecklingen, helt klart! Särskilt om man börjar bli rutinerad på att träna och kommit långt i sin viktnedgång.
  • 29 augusti 2013 13:34
    Swesent
    Tusen tack för ett mycket informativt och peppande svar LadyG! Du skriver alltid så lärdomsfullt och lättförståeligt. Med ditt svar i åtanke så tänker jag ej gräva ner mig för att jag inte förmår öka vikterna från vecka till vecka. Jag låter fokus ligga på de sista kilona först. Därefter börjar jag möta upp mitt dagsbehov igen (ev. något över de dagar jag tränar) och lägger i det skedet fokus på styrka istället. Det kan rentav bli intressant att se hur min ork påverkas när kroppen väl får full energitillgång igen. Tackar tackar!

Logga in för att skriva en kommentar.