icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

LadyG tar nya tag!

16:8 2142913
Matglad bullmamma i löparskor. Jag drömmer om en vältränad figur, något jag inte ens vågade hoppas på förut. Mitt mål var först att komma ner på ett BMI under 30 och därefter sakta men säkert, envis som en mula, försöka skaffa mig den där vältränade kroppen som hägrat i drömmarna. Beväpnad med den kunskap jag förvärvade vid den resan gör jag en liknande resa en gång till för att bli av med mina gravidkilo och åter kunna springa marathon.

Nu för tiden är jag en av Matdagbokens mentorer, skicka ett privat meddelande om du vill ha stöd och pepp privat eller om du vill ha någon att bolla ideer med.
6 april 2010 11:41

Ibland blir det lite konstigt

I natt vaknade jag vid 3-tiden. Vrålhungrig! Underligt, men det kändes som om kroppen trodde den höll på att svälta ihjäl. Fick helt enkelt ta lite drickyoghurt och mjölk, sen kunde jag somna om. Konstigt. Så stort underskott, om något, har jag inte legat på. Om inte träningen bränner mer än jag räknar med.

Nåja, då skulle jag gå ner i vikt och det gör jag inte just nu. Jag har inte gått upp i vikt heller, tack och lov. I helgen ska jag tävla, så nu börjar det bli viktigt att äta nyttigt och se till att inte ligga på underskott längre. Man tävlar så dåligt om man inte har fulla glykogendepåer.

Roade mig med att läsa en artikel om världens bästa uthållighetsidrottare:
http://majimbokenya.com/home/2009/06/30/eating-practices-of-the-best-endurance-athletes-in-the-world/

"As you might expect, ugali furnished about 23 percent of the runners’ daily calories; after all, it’s the national dish of Kenya. There were some surprises in the dietary data, however. For example, just behind ugali in second place for calorie-provisioning was plain sugar, which provided about one out of every five calories (20 percent) consumed by the Kenyans over the course of the day.

That’s right, the vitamin-free, mineral-free, “bad,” “simple” carb from which Americans are fleeing was consumed in Rather prodigious amounts, about 133.5 grams (534 calories) per day. Similar levels of sugar consumption are sometimes blamed for the rising tide of obesity in the U.S., particularly among young people, but in fact sugar intake provides some key advantages for athletes involved in intense training on a daily basis: After all, the stuff re-stocks muscle-glycogen stores very quickly and effectively.

As long as the rest of the diet is rich in vitamins, minerals, fiber and anti-oxidants (which is the case with the elite Kenyans), and as long as regular exercise is carried out and caloric intake doesn’t exceed caloric expenditure (also the case), sugar isn’t a bad thing at all. In fact, it can be argued (from the quick-glycogen-replacement standpoint), that sugar is a rather-desirable nutrient (before you send me any angry letters on this topic, please look up the frequencies of type 2 diabetes in Kenya and the U.S.)

In terms of providing calories, the “big-four provisioners” in the Kenyans’ diets were:
ugali, with 23 percent of total calories
sugar, with 20 percent of all calories
rice, at 14 percent
milk, hitting 13 percent

No other single food provided more than six percent of daily caloric sustenance (bread was at six percent, with potatoes and beans at five percent each)."

Jag tyckte det var intressant läsning åtminstone. Jag vet att många tycker LCHF är frälsningen, men jag vill nog ha mitt socker i måttliga mängder och inom ramen för mina kalorier. Därför tyckte jag det var lite skönt att läsa att världens bästa idrottsmän också trycker i sig socker, och betydligt mer än vad SLV vågar påstå är rimligt...

Kommentarer

  • Ingen har kommenterat detta inlägget.

Logga in för att skriva en kommentar.