icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

LadyG tar nya tag!

16:8 2877965
Matglad bullmamma i löparskor. Jag drömmer om en vältränad figur, något jag inte ens vågade hoppas på förut. Mitt mål var först att komma ner på ett BMI under 30 och därefter sakta men säkert, envis som en mula, försöka skaffa mig den där vältränade kroppen som hägrat i drömmarna. Beväpnad med den kunskap jag förvärvade vid den resan gör jag en liknande resa en gång till för att bli av med mina gravidkilo och åter kunna springa marathon.

Nu för tiden är jag en av Matdagbokens mentorer, skicka ett privat meddelande om du vill ha stöd och pepp privat eller om du vill ha någon att bolla ideer med.
2 mars 2021 09:59
4

Har inte tappat stinget

Gjorde ett experiment igår, bara för att kolla hur mycket koll jag hade. Utan att kolla några andra källor än innehållsförteckningar och kunskaper jag redan hade försökte jag uppskatta dagens intag. Det ledde till följande uträkning:

Lunch: Grönsakssoppa 122 kcal

Mellanmål 1:   Proteindryck: 182 kcal

Mellanmål 2: Grov smörgås med ost 200 kcal

Middag: Blomkålsris, kycklingbröst, råkost och currysås med äpple 500 kcal

Summa: 1004  kcal

Den grova smörgåsen underskattade jag med 30%, den innehåller 300 kcal medan en mer noggrann registrering av middagen landade på 337 kcal. Jag överskattade middagens kaloriinnehåll med 33%. Summan landar på 947 kcal i slutänden, vilket inte är så fasligt fel ändå. Att felskatta dagens intag med 50 kcal är inte så väldigt allvarligt.

Träningen förbrukar inga enorma mängder, 192 kcal enligt Garmin, men den största vinsten med den är inte underskottet utan att man håller kroppens förbränning stabilt hög trots kaloriunderskott. Till det behövs styrketräning, löpning har inte samma effekt. 

Jag håller mig till mitt träningsschema, en omstart, så att jag inte skenar iväg och gör något korkat. 30 minuter   styrka 3 gånger i veckan, basöningarna på måttliga vikter. Det var så pass länge sedan jag styrketränade att  jag behöver några veckor för att bara komma igång igen.

När jag kommer under 80 kg ska jag unna mig ett par nya löparskor och förhoppningsvis kan jag ta dem på en runda.

Ha en trevlig vecka,

e0710cca-ed0b-4e8b-81e5-74f2bf19fe9f.jpg

 

Gillar

Kommentarer

  • 3 mar 2021 07:01
    MAS63

    Det gjorde du bra - 50Kcal är verligen inget att bekymra sig över.

    Jag borde också styrketräna, men har svårt få motivation för att få till det på hemmaplan. Det är lättare då man kan åka till gymmet. Har plockat fram mina hantlar och motståndsgummiband så skall försöka att börja med dem + bålstärkande gymnastik. Det är bättre än ingenting.

    Blev inspirerad av din text - tack!

  • 3 mar 2021 08:36

    Tack MAS63, jag är lite smånöjd med resultatet, helt off side är jag inte alltså :-)

    Kör kort och lätt i början, jag kör bara ungefär 30 minuter och inte ens hälften av vad jag egentligen kan lyfta för att vänja kroppen vid arbetet nu i början. Med små steg kommer man långt, och så slipper man den där handikappande träningsvärken som inte är så kul.

    Kanske har en spellista på youtube eller spotify som kan peppa igång lite också?

  • 3 mar 2021 11:46
    Jessand

    verkligen bra uppskattat, själv reggar jag min mat i lifesum nästan varje dag för att ha koll, även om det inte heller blir rätt till 100% men får ett hum om hur mycket av allt jag får i mig och antal kcal. 

    Tycker dock det låter som väldigt lite mat för någon som tränar, men antar att det funkar för dig att äta så pass lite ,orka träning och få kroppen att svara med viktnedgång.Tänk så olika,vi funkar...min kropp skulle strejka både med orken/energi och inte släppa vikt med så lite mat/dag.

  • 3 mar 2021 12:04

    Tack Jessand, det är nog främst bristen på kolhydrater som ger mig besvär med kalla fingrar och allmän irritabilitet. Eftersom jag sitter still ganska många timmar om dagen, kontorsråtta vet du, så är jag inte fullt så aktiv som jag skulle önska eller som det kanske verkar och jag har hittills i år bara tränat ett enda pass, så du tror nog lite mer om mig än jag förtjänar smiley

    Men jag jobbar på saken, att jaga ut latmasken ur ryggraden igen. laugh

     

Logga in för att skriva en kommentar.