icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

LadyG tar nya tag!

16:8 2917390
Matglad bullmamma i löparskor. Jag drömmer om en vältränad figur, något jag inte ens vågade hoppas på förut. Mitt mål var först att komma ner på ett BMI under 30 och därefter sakta men säkert, envis som en mula, försöka skaffa mig den där vältränade kroppen som hägrat i drömmarna. Beväpnad med den kunskap jag förvärvade vid den resan gör jag en liknande resa en gång till för att bli av med mina gravidkilo och åter kunna springa marathon.

Nu för tiden är jag en av Matdagbokens mentorer, skicka ett privat meddelande om du vill ha stöd och pepp privat eller om du vill ha någon att bolla ideer med.
4 maj 2019 12:12
3

Anar redan ett mönster

Jag ser redan ett mönster, trots att jag inte registrerat så många dagar än och inte haft möjlighet att hålla koll som jag skulle ha velat. Det är möjligt att jag bara bekräftar vad jag redan visste, eller hade på känn åtminstone. Jag sköter kosten exemplariskt de dagar jag tränar, men inte när jag inte tränar.

Det vore ju rätt bra om jag sköter mig även när jag inte tränar, det kan ju ha allt att göra med varför jag inte längre tappar fetthalt och varför vikten står stilla. Jag är rätt bra på att hålla vikten, det har gått som en dans men det är ju inte det jag strävat efter. Samtidigt kan jag inte vara allt för kritisk heller, jag har blivit starkare i alla övningar sedan jag började för 10 veckor sedan. Inte ett enda missat pass, tre gånger i veckan. Det är svårt att säga vilket personbästa jag är mest nöjd med, bänkpress (45kg) eller knäböj (75kg), Marklyft (70kg), Stångrodd (35kg) eller press (27,5kg) men det känns som att det här schemat jag följer passar mig som hand i handske. Det är bara roliga övningar, inget annat.

Den som är observant märker att jag på den här tiden har löptränat ytterst sparsamt, men jag har prioriterat styrkan över konditionen ett tag nu och tänker fortsätta göra det ett tag till. Schemat är slut om två veckor, men då kan jag göra ett nytt om jag vill. Nu har jag ju örnkoll på mina vikter laugh

Eftersom jag fortfarande vill träna hårt kan jag inte göra några radikala ändringar i kosten, det ska inte behövas heller. Återhämtningen mellan passen är a och o om jag vill fortsätta vara hel. Samtidigt vet jag att det inte är omöjligt att både träna hårt och gå ner i vikt. Fast jag vet vad som får mig att tveka. Jag är nämligen ganska säker på att ökningarna och personbästaresultaten kommer att sluta komma, det är väldigt svårt (omöjligt?) att öka på underskott. Det man i bästa fall kan hoppas på är break even, att inte tappa.

Så det första jag måste bestämma mig för är vad jag värderar högst, att fortsätta bli starkare eller gå ner i vikt. För innan jag bestämt mig för det kommer jag knappast att komma någonvart. 

Och det är väl därför vikten, och fettprocenten, står och trampar vatten. Jag kommer ingen vart eftersom jag inte vet vart jag ska.

Kroppen är smartare än vi tror.

7e6d8749-2759-4d7c-8e3f-0594c77ee6d1.jpg

Gillar

Kommentarer

  • 4 maj 2019 16:04

    Ja den där katten är mkt klok, precis som du! :)

  • 5 maj 2019 12:11
    gasten

    Det är konstigt att man tänker mer på vad man stoppar i sig de dagar man tränar!

    Försöker också registrera maten men inte alla dagar det hinns med!

  • 5 maj 2019 15:44

    Jag trodde jag hade kommit bort från det beteendet, att bara vara noga dagar jag tränat, men jag ser redan nu att det har jag inte alls gjort. Det är bara inte lika uttalat som förr.

     

Logga in för att skriva en kommentar.