icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search
Försöker hitta balansen när det gäller sömnen, kosten och träningen.
15 september 2015 07:37
4

Vad är det som händer?

Nu har jag ånyo haft några dagar som jag inte kan behärska mig i mitt småätande. Det har blivit mörk choklad, fröknäcke, finn-crisp, salta nötter. Kommer jag igång så vill jag helst tömma hela förrådet. Jag vet mentalt att jag ska låta bli dessa "njutningsmedel" men ibland finns dessa hemma och jag kan bara inte låta bli. Konstigt det där med att veta men ändå inte lyckas stå emot. Frågan är när detta händer om kroppen signalerar någon brist eller om det är något annat? Jag läser om att det finns vissa risker med att ligga på lågt kolhydratintag under längre tid. Är mina cravings ett tecken på det? Eller är det bara sockertrollet som andra påstår? Visst är det svårt ibland att bli klok på vad som fungerar bäst när det inte fungerar? Om ni förstår vad jag menar?
Jag sitter och funderar på hur jag ska ta mig upp på banan igen på bästa sätt. Första målet är att få några nätters ordentlig sömn. Jag brukar som PMS få sömnstörningar så nu blir det en återhämtningsperiod. Natten till idag var hyfsad, jag sov hela natten i min säng i alla fall.
Sedan hoppas jag orka styrketräna direkt efter jobbet. Det brukar känans tungt att komma iväg med jag vet att det brukar kännas bättre efteråt.

Och så var det här med maten. Eftersom jag inte var hemma i helgen så blev det ingen matplanering eller veckohandling, inte så bra. Nu blir det att snabbt komma på lämplig middagsmat så att jag inte hittar på några dumheter.

 


 

Kommentarer

  • 15 sep 2015 07:57

    Jag känner igen fenomenet!

    Handen går automatiskt till skålen med salta pinnar som står på sidebordet och vips har jag ett par st i munnensurprise förstår inte det!?

    Pepp upp på banan igen du fixar detyes

  • 15 sep 2015 09:09
    wilda16

    Det finns två knep för mig att avhjälpa problemet med att stoppa i munnen.

    1. Att kasta ut allt som lockar till överätande av fel produkter. Jag tittar på dem och tänker att de passar bättre i soporna än på mina höfter.

    2. Att anteckna allt på MD. Varenda kalori som kommer in i munnen ska upp. Då ser jag svart på vitt vad jag har gjort och när handen är på väg att ta lite nötter eller ett finncrisp med ost och smör så vet jag vad det lägger till kalorimässigt i dagens MD. Då avstår jag oftast men om jag inte gör det så måste jag ta bort något annat i dagen planering.

    Eftersom jag inte använder LCHF som metod så har jag alltid möjlighet att ta en morotsstav när jag blir sugen.

    Det här var bara en reflektion och antagligen slår jag in en öppen dörr.

    Ha det bra

  • 15 sep 2015 10:39
    ImmaAmmi

    Tänker också på "reggandet" i Matdagboken som ett kost-hjälpmedel.

    Matdagboken har ju en individuell uträkning för att var och en lätt ska kunna veta sitt dagliga energibehov (kcal) , med ett rekommenderat kcal-avdrag på mellan 300-500 kcal/ dag - om man vill gå ned i vikt.

    Sedan kan man också välja, enligt vilken diet man vill dela upp den dagliga energimängden på (om man vill följa någon diet alls,eller enbart väljer att räkna kalorier, det är ju upp till var och en).

    Pepp!yessmiley

  • 15 sep 2015 10:51

    Tack Tita, jag vet att jag inte är ensam om dettasmiley. Vi får peppa varandra.

    wilda16: Jag delar hushåll med tre andra så det blir svårt ibland för mig att rensa bort. Dock ber jag de andra ibland att gömma det som kan trigga mig. Men någon gång måste jag lära mig... Det har gått bra med smågodis. Jag har slutat att ta ifrån barnen. Men närmast får jag nog be maken att sluta baka fröknäcke, eller ta med allt till jobbet.

    Anteckna i MD har jag gjort till och från sedan 2011. Tyvärr verkar det inte riktigt hjälpa mig alltid för jag har en förmåga att när dessa sug sätter igång att jag inte bryr mig. Jag slutar helt enkelt att anteckna. Jag vet ju mentalt vad detta småätande innebär men har svårt att hantera det som jag borde. Reptilhjärnan är starkare.

    Jag önskar att en morot skulle hjälpa mig vid sug men oftast triggar tuggandet av en morot till att jag vill ha mer av något annat. Morötter har ju dessutom en söt smak.

    Tack ändå för alla tips. Det ger alltid nya infallsvinklar.

Logga in för att skriva en kommentar.