icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search
Försöker hitta balansen när det gäller sömnen, kosten och träningen.
30 maj 2015 09:24
3

Tillbakablick och även se framåt

Jag fick häromkvällen frågan när och varför jag gick med i Matdagboken. Mitt svar var då att det var 2011 och att jag inte riktigt kommer ihåg hur det kom sig att jag hittade MD.

Idag gick jag in i min profil och hittade att jag egentligen gick med januari 2010, då vägde jag 75 kg. Det är mer än 5 år sedan. I bloggarkivet kan jag hitta mitt första inlägg från augusti 2011, då vägde jag 60 kg. Det var när jag nådde min målvikt som jag startade med MD på riktigt för att försöka behålla min målvikt. Jag hade inte använt MD innan för att komma till målvikten och därför finns det inget bokfört så att jag kan gå tillbaka och för att se hur det såg ut matmässigt när jag gick dessa 15 kg. Däremot minns jag att för de första kilona gick jag på Modifast eller Nutrilett pulver och bars. Hur länge jag körde och hur viktkurvan såg ut då har jag ingen aning om för jag noterade inget, bara körde. April 2011 ser jag dock att jag börjar samla mina värden. Det var då jag började med Dukan-dieten. Då ingick det att  för ”Dr Dukan” rapportera vikten varje dag och om jag inte minns fel även rapportera hur det hade gått under dagen att hålla sig till dieten. Men jag rapporterade aldrig in hur mycket och vad jag åt. Jag kunde äta obegränsat bara jag åt efter rekommendationerna i de olika faserna, och jag rasade i vikt. På en månad gick jag ner 7 kg, inte illa för mig. Det gick bra för mig så länge jag höll mig till alla faser inom Dukan-dieten. Tanken är att när man har gått igenom alla faser att man sedan ska kunna äta ”normalt” så länge man fortsatte med sin proteindag. Det var här det började bli problematiskt för mig. Att äta ”normalt” verkar inte fungera. Nu började jag frossa i havrelakrits, snacks, pizza, allt som man kan få för sig är ”normalt” och som man vill unna sig. Räddningen skulle ju bli att ha sin proteindag en gång i veckan. Dr Dukan menade också att man skulle fortsätta hålla sig till lågfett även under resten av tiden, vilket faktiskt även det blir långtråkigt. Jag kände att jag behövde prova något annat för att få ordning på hur jag åt, något som skulle hålla i längden.
 På gymmet där jag går började man rekommendera LCHF och då tänkte jag att jag skulle försöka igen (körde 2008 en kort tid). Med beteendet från Dukan-dieten att kunna äta hur mycket som helst bara det var rätt fungerade inte riktigt när jag gick över till LCHF. Min brist på mättnadskänslor gjorde att jag under våren 2012 gick upp 6 kg. Jag har ändå fortsatt för att jag har märkt att det mesta av sötsuget har förbättrats. Visst jag har fortfarande ett begär till nötter och choklad men andra sötsaker kan jag med lätthet låta bli.  
Så vad blir det i fortsättningen? Jag fortsätter att prova mig fram för att se vad som kan fungera för mig i längden. I och med Kickstart LCHF märkte jag att jag kan gå ner med LCHF bara jag kan hålla mig till matplanerna. Dock verkar jag inte kunna hålla dessa i längden. En månad kunde jag hålla mig strikt till planeringen och vara duktig på att planera maten och dessutom hålla mig till den. När jag sedan lämnar planen börjar det bli för många avsteg. Dock kan jag se att jag fortfarande håller ungefär den vikt som jag hade när jag slutade Kickstart LCHF, alltid något.

Det konstiga är att jag mentalt egentligen vet hur jag borde göra men klarar inte alltid att hålla mig till det. Speciellt märker jag detta när jag inte sover ordentligt, vilket händer nästan varje natt. Jag kan inte minnas någon natt då jag har kunnat sova alla timmar i sträck utan att vakna en eller flera gånger. Ibland klarar jag av att somna om med en gång, oftast tar det längre tid för att somna om.

Nu blev det ett långt inlägg men jag inser att skriva mina blogginlägg kan hjälpa mig eventuellt längre fram att komma ihåg vad jag gjorde på min resa för att hitta mitt sätt att äta.

Ha en trevlig lördag.

Gillar

Kommentarer

  • 30 maj 2015 09:28

    Intressant tillbakablick!  Tror sådant kan ge mycket och att förstå sig själv och varför man kommer in i fel vanor. 

    Ha en fin lördag.

  • 30 maj 2015 10:03
    gittan52

    Både att titta i backspegeln och att blicka framåt är nyttigt ibland, tycker jag.

    Lycka till framöver!

  • 30 maj 2015 11:59
    aregnisw

    Jo jag brukar göra samma sak men just nu vet jag inte riktigt vilket som är bäst för mig men det kommer väl Ha en trevlig Lördag du med smiley

Logga in för att skriva en kommentar.