icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search
Försöker hitta balansen när det gäller sömnen, kosten och träningen.
27 februari 2015 07:59
2

Det här med sömn

Jag bär ett aktivitetsband dock inte främst för att mäta min aktivitet utan mer för att mäta min sömn. Jag har lagt in 7,5 h som mål för min sömn. Ibland når jag upp till det målet men oftare blir det 6,5 - 7 h sömn. Med hjälp av aktivtestbandet kan jag även se hur mycket djupsömn jag fått.
 Jag har sällan problem med att somna utan det är mer som om jag inte kan sova länge på morgonen eller vaknar upp mitt i natten och inte kan somna om direkt. För tillfället verkar min kropp vara inställd på att vakna kl 5 på morgonen (min väckarklocka står på kl 6). Att försöka somna om då fungerar inte. Vaknar jag upp tidigare på natten brukar jag ta TV till hjälp för att somna om, det perfekta sömnpillret.

Jag har upptäckt en sak i matväg som tydligt kan störa min sömn, choklad. Äter jag mörk choklad på kvällen så händer det ofta att jag vaknar mitt i natten ibland med en stressad känsla i kroppen. Någonstans har jag läst att om man får för lågt blodsocker under natten kan man få kortisolpåslag. Kortisolet ökar på morgonen för att vi ska kunna ta oss upp ur sängen. I mitt fall verkar det som om choklad kickar igång kortisolet alldeles för tidigt. Dessutom har jag märkt att jag får en sorts baksmälla av choklad som gör att jag blir extra trött under dagen. Med andra ord en anledning för mig att låta bli choklad, enklare sagt än gjort. Om jag känner mig trött blir jag extra sugen på choklad och där får vi den onda cirkeln.

Nu är jag på min 6:e dag på Kickstart LCHF och har klarat mig bra från suget av choklad. Vi får se om det i längden kan hjälpa mig att få bättre sömn. Mitt hopp står också till att det blir ljusare om dagarna och lättare att få lite dagsljus. Att jag vaknar redan kl 5 nu ser jag som en förberedelse till att vi om en månad går över till sommartid. Jag är bara lite tidigt ute. Det är jag och fåglarna som har bestämt oss för att våren redan har kommit .....

 

Gillar

Kommentarer

  • 27 feb 2015 08:39

    Jag har kört LCHF sedan 2011. Dock har jag tillåtit mig mörk choklad ibland.
    Det intressanta är att när jag var på tjänsteresor senast och inte kunde skippa kolhydrater (sötpotatis, potatis, öl, efterätt)  av olika anledningar så sov jag som en stock....
    Men just nu satsar jag ändå på en strikt LCHF för att se om jag kan få ordning på mina mättnadskänslor. Framöver när jag känner att jag är viktstabil och har koll på mättnadskänslorna funderar jag att testa med säkra kolhydrater för att se om det kan hjälpa mig när det gäller sömnen. Vissa perioder har jag kört med L-glutamin men har inte kört tillräckligt för att utvärdera det. Läser just in mig på Perfect Health Diet för att lära mig mer om deras teorier.

  • 27 feb 2015 09:18

    Tack Ebbesmor. Jo jag har magnesiumoljan med melatonin, köpte även melatonintabltter när jag var i USA. Har testat 5-HTP dock inte GABA eftersom mitt problem inte är att varva ner, nästan tvärtom. Det är bara när jag tränar sent på kvällen som jag får svårt att varva ner.

    Än så länge har jag inte hittat en perfekt recept för att få orfning på min sömn men har börjat förstå att jag kanske inte alltid behöver så mycket sömn och ibland ser jag till att lägga mig riktigt tidigt på kvällen. Detta eftersom min egen väckarklocka inte verkar fatta att ibland kan jag behöva sova längre än till kl 5. 

Logga in för att skriva en kommentar.