icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search
Försöker hitta balansen när det gäller sömnen, kosten och träningen.
6 mars 2016 10:05
3

Bra träningsvecka

Så här sista dagen i veckan ville jag blicka bakåt för att se hur det gått träningsmässigt, och jag känner mig nöjd.
​Måndag: lyckades få till en längre promenad på lunchen.
​Tisdag: Styrketräning innan jobbet
Onsdag: AfHo på kvällen
​Torsdag: Zumba efter jobbet
Fredag: Styrketräning innan jobbet
​Lördag: 1 h promenad
Och idag blir det Zumba igen.
​Det som jag funderar på att ändra är AfHo sent på onsdagskvällen. Den är inte bra för min sömn då den slutar efter kl 21 och då är jag så pass mycket uppvarvad att det blir svårt att somna. Jag skulle vilja ha in ett till styrketräningspass, kanske jag skulle försöka ta det efter jobbet på onsdag eller på lördagen? Jag får prova mig fram. Det viktiga för mig är att det inte blir stressigt att träna. Ett tag minns jag att jag hade fullt med att planera för att hinna iväg på pass. Så vill jag inte ha det. Det ska vara lätt för mig att träna. Kommer ljuset och värmen blir det ännu lättare att gå långpromenader även utanför arbetstid.
​Ha ett skönt avslut på veckan.

Gillar

Kommentarer

  • 6 mar 2016 10:58

    Jag skulle aldrig hinna träna om jag skulle vara tvungen att träna på gym eller i grupp. Jag styrketränar hemma med kroppen som redskap. Jag köpte en bok som heter just Styrketräna med kroppen som redskap. Den boken har gjort det möjligt för mig att göra 5 olika styrketräningsprogram. Första dagen tränar jag ben och rumpa. Andra dagen tränar jag mage och rygg. Tredje dagen tränar jag nacke, armar, axlar och bröst. Fjärde dagen gör jag övningar som stabiliserar hela kroppen. Femta dagen gör jag coreövningar. Detta passar mig för då blir det träning utan att jag behöver använda tid till att gå till ett gym. Framförallt är det gratis.

    Jag gör dessa övningar på morgonen. Det gör att jag har tränat och då har tid att göra annat. Jag köpte på bokrean Paolos träningsbibel. Han beskrev just detta med hur bra det är att styrketräna med kroppen som redskap och sådant som man har hemma. Han skrev i sin bok just att om man tränar hemma så avsätter man mer tid just till att kunna träna bara för att man slipper använda tid till att ta sig till ett gym.

    Förutom detta med mina styrketräningsprogram har jag bestämt mig för att försöka hinna med att konditionsträna 150 minuter i veckan. Min konditionsträning kan bestå av skidåkning, trampa crosstraining som jag kan göra på min arbetsplats gym, simning på badhuset, löpning, hoppa hopprep eller cykling.

    Det här är förstås något som passar mig. Självklart är det inte säkert att detta passar dig. Jag fick bara sån lust att skriva ett inlägg på ditt blogginlägg eftersom jag har kommit att älska min träning. Tidigare såg jag bara en massa hinder idag ser jag bara en massa möjligheter.

    Lycka till i fortsättningen med din träning! Jag tycker det är bra att du kommit igång med träning.

    Kram Margitta!

  • 6 mar 2016 11:18
    aregnisw

    Oj så mycket du tränar det skulle jag aldrig orka med för mig räcker det bra med 2 pilatespass i veckan och promenader nästan varje dag, när våren och värmen kommer hoppas jag även kunna börja småjogga för det gillar jag men måste ju ha med mig någon för i vrinneviskogen törs jag inte springa när vi nu fått två asylboenden så nära.

    Men man får väl försöka få med sig någon i så fall.

    Duktig är du i alla fall med all din träning yes

  • 6 mar 2016 12:27

    Tack Margitta. Vad trevligt att läsa att du har hittat den träning som du älskar. Tidigare har jag försökt hemma med egna program, det vittnar alla prylar som jag har samlat i gillestuganwink. Numera kör jag med rätt tung styrketräning så det skulle nog inte uppskattas om jag började med de övningarna hemma. När barnen var små gick det inte att träna som jag gör idag, då blev det istället judoträning tillsammans med barnen. Sedan blev det uppehåll tills jag kunde börja träna på gym tillsammans med äldsta sonen.  Var tid har sin träning och det gäller att hitta den träning man tycker om. MIna söner till exempel har skiftat till klättring (vilket jag ännu inte tänker ge mig in på).

    aregnisw, 2 pilatespass och promenader varje dag ska du vara nöjd med. Det gäller att känna efter vad ens egen kropp orkar och vad man mår bra av. Jag själv har ju de senaste 5 åren byggt på med mer träning allteftersom jag har märkt att jag hinner och orkar. Dessutom finns det veckor då jag tappar lusten totalt eller inte hinner. Den här veckan var det sportlov i Stockholm och då har jag sluppit anpassa mig till sonens aktiviteter, mer tid för mig att sportasmiley

Logga in för att skriva en kommentar.