icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search
Mirabellas livspussel
5 oktober 2014 16:11
4

Socker, socker, socker

Varenda hälso- och träningstidning och söndagsbilaga översvämmas av recept på bakning utan socker. Bra! Nu har det äntligen sjunkit in att socker är till för att unvikas. Men hur tänker man när recepten innehåller;

  • agavesirap
  • stevia
  • björksocker
  • råsocker
  • kokossocker
  • vetemjöl mm mm mm

Verkar ju helknas tycker jag....

Igår åt jag:

äggmjölk med kakao

fettkaffe, finncrisp med ost och ett par körsbärstomater

kvarg, biffchips, ost, några rostade salta mandlar ochsmaksatt  mineralvatten (lördagsmys i soffan...)

I morgon bitti ska jag väga mig...

Gillar

Kommentarer

  • 5 okt 2014 16:15
    Tita

    Äter du bara detta på hela dagen? 

    Det förefaller mig som väldigt lite mat hur orkar du?

  • 5 okt 2014 17:39
    ImmaAmmi

    Det verkar lite när man ser det lite snabbt, men kanske beror det lite på vilken mängd av de olika sakerna du har fått i dig, om det energi-mässigt blev lagom mycket, eller lite,eller hur?

    När jag tänker efter VAD de olika måltiderna kan tänkas innehålla, verkar det i mina (oerfarna) men nutritions-intresserade ögon ganska ok som helhet... men det är nog, som sagt,  mat-mängderna det hela hänger på...

    Kanske att du äter multivitamineral-tabletter,som kost-tillägg?

    Huvudsaken är att du själv känner dig (lagom) mätt och nöjd och mår bra och upplever att du har den energi du behöver för dagen!

    Jag förstår, att det kanske känns lite nervöst inför morgondagens vägning?

    Hoppas vågen är "snäll & uppmuntrande glad" emot dig!

    Pepp, pepp! :)

  • 6 okt 2014 07:01

    Lördagen var en väldigt stillsam dag. Tränar jag hårt eller jobbar lång dag så brukar jag bli hungrigare och äta mer.And here comes the sciene bit: I stort sett äter jag LCHF utan att krångla och mäta men jag strävar efter så hög procent fett som möjligt tex genom att ha kokosfett i te och kaffe - gärna en fettprocent på 80% för att hålla sig mätt och gå in i ketos. Protein är det lagom att äte ca 2g per gram kroppsvikt och dygn. Lite grönsaker som garnering gör det roligare att äta. Tyvärr är jag dessutom ganska förtjust i kosttillskott så så här års blir det bla D-vitamin, L-carnitin, CLA och ripped PRO.

  • 6 okt 2014 07:03

    ...och för ordningen skull då - försöker hålla mig under 20 gram kolhydrater per dag, främst från livsmedel med max 5% kh - men det är det total som är viktigast för mig så jag avstår varken från kaviar eller morötter...

Logga in för att skriva en kommentar.