icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search
Många vägval, många berg och ännu fler dalar har lett mig hit, igen. Att ha en kropp som jag trivs i, som visar den jag är på insidan, har visat sig vara svårt och en livsuppgift. Varje gång tänker jag att nu jäklar kommer det att fungera, bara jag tar mig upp för det här jäkla berget så kommer jag att lyckas! Insida och utsida kommer att mötas, den jag är och så som jag tror mig se ut kommer speglas på min utsida och visa sig i spegelns reflektion. Och för en allt för kort tid uppfylls min önskan och tro. Det hårda arbetet och den stränga disciplinen ger resultat och vi möts, där i spegeln. Men...så händer något, livet ger mig en hård knuff och jag faller. Faller för frestelsen och utför bergets kant. Det är så lätt att gå nedför, så enkelt och jag märker inget först, tror det är OK, jag kan hantera det. Tills jag landar vid bergets fot, hårt, hårt. Orkar inte klättra igen, fastnar ett tag. Finner så styrkan i att jag inte uthärdar skillnaden, skillnaden mellan utsida och i sida. Drivs av önskan att få mötas. Reser mig upp igen och tar sats. Tar sats för att återigen klättra upp mot toppen.
13 januari 2018 14:52
4

Träning - Yoga med knäplastik

Jag har länge varit sugen på att börja med Yoga. En gång hade vi prova-på-dag på jobbet och då testade jag poweryoga. Det var superläckert men problemet är att sedan operationen så är det väldigt obehagligt att stå på knä.

Det gär inte ont... egentligen men ... tja om ni har testat "Tusen nålar" som man gjorde förr i den ljuva ungdomen på varandra för att se vad man tålde så vet ni ungefär. Någon tog tag om din handled och vred sina händer åt varsitt håll så det började sticka i handleden. Ja, roliga saker man sysslade med wink Så känns det iallafall när jag ställer mig på knä. Som om jag stod på en nåldyna. Vad jag förstått så har det med nervändar mm att göra sen operationen.

Efter mitt möte med Poweryoga har jag varit mer och mer intresserad men inte hittat något som funkar, ni vet, stå på knä och sitta med benen i kors är inte riktigt min grej wink

Idag surfade jag runt på Youtube och hittade två videor av samma tjej, Michelle Rubin, som visade hur man stärkte knä och höfter i ena videon och armar, axlar och rygg i den andra. Medan man satt på en stol! 

Super tänkte jag. Lätt såg det ut också... ha ha ha ha lätt!! Inte ett dugg. Det är superjobbigat att sitta med armarna rakt utsträckta framför sig lääänge, samtidigt som man trycker fötterna mot marken, håller ryggen rak och naveln indragen. Just det, man ska andas också laugh Vi ska inte tala om den videon där man jobbade med knä och höfter... men oj så nyttigt!

Nåväl, att det var svårt var väl bara bra, en utmaning liksom yes Så nu är detta något jag ska köra med. De var ungeför 20 minuter långa så jag tänker att jag kan börja med någon av dem innan det vanliga träningspasset. Turas om med att köra knä/höfter/fotleder och axlar/rygg/handleder. Det blir toppen tror jag.

Här är länkarna till dem:

Knä/höfter/fotleder

https://youtu.be/KyDMcMh5eSk

Axlar/rygg/handleder

https://youtu.be/W55ZSEu1eRE

Lycka till ni som vill testa!

Gillar

Kommentarer

  • 13 jan 2018 15:25

    Du kanske skulle titta på Yin yoga, den har en del övningar då man ligger ner.

  • 13 jan 2018 16:06

    LUAL, tack! Alla tips mottages tacksamt ska du veta laughyes

  • 14 jan 2018 14:53
    LissaLo

    Jag vet egentligen inte men har alltid hört att det rekomenderas inte att stå på knä om man har knäprotes.

     

  • 15 jan 2018 20:45

    Det är rätt LissaLo  det är inte så bra och, som som sagt, väldigt obehagligt.

Logga in för att skriva en kommentar.