icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

Johans blogg

Medelhavskost 92 kg 80 kg 734746
Jag heter Johan Tenfalk och det är jag som är grundare av Matdagboken.se. Jag är kostrådgivare, Coach, Hälsocoach och hälsoprofilsbedömmare, utbildad på Paulúns Näringscenter, Idrottsfolkhögskolan Lillsved samt HPI Nordic. Är född och bor i Malmö.

Bloggar här då och då mest om uppdateringar och händelser här på Matdagboken.
21 april 2010 11:58
1

Socker i maten ökar sjukdomsrisken

De som äter söta flingor och/eller dricker söta drycker till frukost löper ökad risk för att drabbas av hjärt-/kärlsjukdomar. Detta enligt en färsk studie som publicerats i den medicinska tidsskriften JAMA.

Forskarna har studerat kostvanorna hos ca 6000 personer. De försökspersoner som ätit mat med mycket tillsatt socker såsom sötat bröd, söta juicer, söta flingor m.m. har fått sämre kolesterolvärden. Det onda LDL-kolesterolet ökade medan det goda HDL-kolesterolet minskade. Det är 2 faktorer som ökar risken för hjärt-/kärlsjukdomar.

Studien visade även att de som fick i sig mest socker fick i sig i genomsnitt ca 46 teskedar socker/dag. Naturligt socker som finns bl.a. i frukt och osötad juice tog inte med i denna beräkning.

Vi behöver bli mer medvetna om det tillsatta sockret i den mat vi äter säger och hur det påverkar vår hälsa, menar Miriam Vos, en av forskarna bakom studien.






Inte nog med att risken för sjukdomar ökar, övervikten ökar också. Speciellt i USA...

Kommentarer

  • 21 apr 2010 12:08
    Och som motvikt: "As you might expect, ugali furnished about 23 percent of the runners’ daily calories; after all, it’s the national dish of Kenya. There were some surprises in the dietary data, however. For example, just behind ugali in second place for calorie-provisioning was plain sugar, which provided about one out of every five calories (20 percent) consumed by the Kenyans over the course of the day. That’s right, the vitamin-free, mineral-free, “bad,” “simple” carb from which Americans are fleeing was consumed in Rather prodigious amounts, about 133.5 grams (534 calories) per day. Similar levels of sugar consumption are sometimes blamed for the rising tide of obesity in the U.S., particularly among young people, but in fact sugar intake provides some key advantages for athletes involved in intense training on a daily basis: After all, the stuff re-stocks muscle-glycogen stores very quickly and effectively. As long as the rest of the diet is rich in vitamins, minerals, fiber and anti-oxidants (which is the case with the elite Kenyans), and as long as regular exercise is carried out and caloric intake doesn’t exceed caloric expenditure (also the case), sugar isn’t a bad thing at all. In fact, it can be argued (from the quick-glycogen-replacement standpoint), that sugar is a rather-desirable nutrient (before you send me any angry letters on this topic, please look up the frequencies of type 2 diabetes in Kenya and the U.S.)" http://majimbokenya.com/home/2009/06/30/eating-practices-of-the-best-endurance-athletes-in-the-world/ Allt är inte svart eller vitt om man inte bor i USA och söker snabba förklaringar, snabba lösningar och genvägar överallt... :-)

Logga in för att skriva en kommentar.